رادیو زمانه: زانا عبدالرحمن، شهردار پنجوین صبح چهارشنبه ۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر به شبکه خبری «روداو»، نزدیک به حکومت محلی اقلیم کردستان عراق گفت که «شب گذشته، پیکر بی‌جان اقبال مرادی، فعال سیاسی و عضو شبکه حقوق بشر کردستان،‌ یکی از اهالی شرق کردستان (روژهلات) در حوالی روستای آلیاوای شهر پنجوین پیدا شد.» به گفته او، مرادی با سه گلوله به قتل رسیده و تحقیقات درباره این حادثه آغاز شده است.

به گزارش وب‌سایت «فرات‌نیوز»، نزدیک به حزب کارگران کردستان (پ ک ک)،‌ اقبال مرادی در ۱۳۸۷ نیز هدف سوء قصد قرار گرفت اما از مرگ نجات یافت.

اقبال مرادی پدر زانیار مرادی، و عموی لقمان مرادی زندانیان سیاسی کرد محکوم به اعدام بود. زانیار و لقمان مرادی که اکنون در رجایی‌شهر محبوس هستند، ۱۳۸۸ بازداشت شدند. و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران دی‌ همان سال آن دو را به اتهام «قتل پسر امام جمعه مریوان و محاربه و فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرد.

زانیارمرادی در گفتگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اتهام‌ها را رد کرده و گفته بود که اعترافات او و پسرعمویش «تحت فشار و شکنجه شدید روحی و جسمی» اخذ شده‌اند.

اقبال مرادی فعالانه به پیگیری حقوق فرزند و برادرزاده ‌اش در دوران زندان می‌پرداخت و از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری خواسته بود تا با اعمال فشارهای بین‌المللی خواهان آزادی زندانیان سیاسی در ایران شوند.

گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی که در کردستان عراق پایگاه دارند، در ماه‌های اخیر چندین بار با نیروهای سپاه پاسداران ایران در مناطق مرزی درگیر شده‌اند.