خبرگزاری هرانا – زندانیان محبوس در زندان سقز در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری می‌شوند، مسئولان زندان هزینه خرید، تامین یا تعمیر حتی ضروری ترین تجهیزات زندان از جمله وسایل سرمایش یا گرمایشی را بر دوش زندانیان می گذارند. زندانیان از عدم رسیدگی پزشکی کافی رنج می برند و به دلیل فقدان فعالیت موثر بخش مددکاری در این زندان اطاله دادرسی به معضلی جدی برای زندانیان تبدیل شده است. این معضل در حدی نگران کننده است که اخیرا یک زندانی محکوم به اعدام به دلیل  سالها بلاتکلیفی درخواست اجرای زودتر حکم اعدام خود را به مسئولان ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان محبوس در زندان سقز در شرایطی تحمل حبس می‌کنند که از سوی مسئولان زندان مورد بهره جویی قرار دارند.

به گفته یک منبع مطلع مسئولان زندان برای هر مشکلی مانند تعمیر کولر، استفاده از تلفن‌های داخل بند، تعمیر شیرآلات، تهیه ضروری‌ترین وسایل بهداشتی و هر نوع امکانات دیگر از زندانیان می‌خواهند تا خود هزینه آن را پرداخت کنند.

این منبع به هرانا گفت: “در فروشگاه زندان بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز مانند میوه وجود ندارد. با این حال درصد سود زندان از این فروشگاه ۳۸ درصد بوده در حالی که تعرفه تعزیرات در داخل شهر ۱۲ درصد است. همچنین مسئولان، زندانیان جنایی و محکومان به حبس‌های سنگین را مورد بی‌احترامی بسیاری قرار می‌دهند و آنان را از حق ملاقات و استفاده از تلفن نیز محروم می‌کنند.”

زندانیان در این زندانی از خدمات درمانی بصورت سلیقه ای برخوردار می شوند، برای نمونه گزارش شده است سامان رحمانی زندانی محبوس در بند سلامت زندان سقز که از چندی پیش به دلیل جراحت وارده به یکی از دستانش در آستانه فلج‌شدن قرار دارد، در اعتراض به عدم اعزام به مرخصی و عدم دریافت خدمات درمانی از روز شنبه ۳۰ تیرماه دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به هرانا گفت:”قرار بود که آقای رحمانی جهت درمان به زندان رجایی شهر کرج اعزام شود، اما مسئولان زندان از این تصمیم منصرف شده و بیان کردند که مرخصی و خدمات درمانی شامل وی نمی‌شود. این زندانی نیز در اعتزاض به این کارشکنی از دو روز پیش با رد کردن مفتول فلزی از دو طرف دهان خود دست به اعتصاب غذا زده است.”

لازم به یادآوری است سامان رحمانی در خردادماه نیز در اعتراض به این موضوع مدتی دست به اعتصاب غذا زد که  با وعده مسئولان به اعتصاب خود پایان داد.

غلامرضا (شورش) مروتی نیز دیگر زندانی محبوس در این زندان است که به اتهام قتل و سرقت مسلحانه به اعدام و شلاق محکوم شده و از ۹ سال پیش در این زندان نگهداری می‌شود. این زندانی که سال گذشته در واکنش به  اعتراض به بلاتکیفی پرونده‌اش از زندان رجایی شهر کرج به زندان سقز تبعید شد، اکنون به دلیل شرایط بسیار سخت زندان چندین بار از مسئولان درخواست اجرای حکم اعدام خود را داشته است.

هرانا پیش از این نیز در گزارشی به مشکلات مضاعف زندانیان محبوس در زندان سقز پرداخته بود.