معرفی دو مجموعه شعر امیر مهیم

جمعه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۰ مراسم معرفی دو مجموعه شعر امیر مهیم در سالن کتابخانه نورت یورک برگزار شد.

حسن زرهی، سردبیر شهروند و لی لی نبوی گردانندگان مراسم بودند.

آقای زرهی گفت: یکی از اتفاق های میمونی که در شهر گاه به گاه می افتد، این است که کتابی منتشر می شود. همیشه مقوله ی شعر از مقوله های مورد مناقشه بوده است. این روزها با دوست شاعری صحبت می کردم می گفت، بیش از ۱۲هزار شاعر داریم در ایران و تیراژ شعرمان هنوز ۱۰۰۰ نسخه است.

برای ما در شهروند جای خوشبختی است که توانسته ایم گاه به گاه از روزمرگی های کار شبانه روزی بزنیم و به امر فرهنگ بپردازیم. فرهنگ به گفته ی خانم نبوی، الماس واقعی زندگی ماست. فرهنگ در جان انسان اثری را می گذارد که هیچ مقوله دیگری در هیچ دوره ای از زندگی نمی تواند بگذارد. اگر صرفنظر از اینکه چقدر با کارهای هم آشنا هستیم و چقدر کارهای هم را تائید یا تکذیب می کنیم، به تولیدات فرهنگی توجه کنیم، این امر سرنوشتی بهتر از آنچه شاهد آن هستیم، پیدا خواهد کرد.

آقای زرهی به آشنایی با امیر مهیم اشاره کرد و گفت: در این چند ساله که من آقای مهیم را می شناسم، او یکی از انسان هایی ست که در همه حرکت های فرهنگی حضور پررنگی داشته. و وقتی او کار اولش چاپ شد، حاضر نبود که مطرح شود. من فکر می کنم که باید از فرهنگ حمایت کرد و از کسانی که زحمت شبانه روزی زندگی اینجا را از سویی و تحمل و بردباری فرهنگ ورزی را از سوی دیگر به کار می برند، حرمت گذاشت. این شب هم یکی از این شب هاست و خوشحالم که شهروند هم سهم اندکی داشته است.

حسن زرهی، سپس دو شعر از آقای مهیم انتخاب کرد، و خواند.

در ادامه، آقای زرهی با معرفی محمود معراجی، همکار هنرمند شهروند، از او دعوت کرد تا به روی صحنه برود و پرتره ی زیبایی که از امیر مهیم کشیده بود، رونمایی کند.

سردبیر شهروند در معرفی این هنرمند گفت، محمود معراجی از هنرمندان نقاش این شهر است که یکی از کارهای خوبی که می کند این است که پرتره ی هنرمندان و دوستانش را دارد می کشد. آخرین کاری که از او دیدید پرتره ی شهره آغداشلو بود. او در این کار خبره است.

آقای معراجی و اثر هنرمندانه اش با تشویق بسیار حاضران و سپاس شاعر از او مواجه شد.

در ادامه لی لی نبوی، زندگینامه ی امیر مهیم را خواند. او پیش از آن از حامیان برنامه نشریه شهروند، رادیو ۲۴ ساعته ایران ـ تورنتو، کتابفروشی های پگاه و سرای بامداد، خانم مینو درخشان حامی همیشگی فعالیت های فرهنگی  و گلدلاین پرینتینگ سپاسگزاری کرد.

محمود معراجی همکار شهروند پرتره زیبایی را که از امیر مهیم کشیده بود در این مراسم رونمایی کرد

امیر مهیم شاعر و روزنامه نگار، از سال های اول دبیرستان به سرودن شعر علاقمند و مشغول بوده. تحصیلاتش را در دانشگاه ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه تهران و اقتصاد و مدیریت دانشگاه ملی ادامه داده. همزمان در نشریات مطرح آن زمان مثل فردوسی، تهران مصور، اطلاعات هفتگی و جوانان شعر و داستان های کوتاهش را به چاپ می رسانده و از مشتاقان شرکت در شب های شعرخوانی انستیتو گوته بوده و از شعرخوانی شاعران مطرح آن زمان مثل نادرپور و اخوان ثالث و دیگران بهره گرفته است. از بیست سال قبل تورنتو را برای زندگی انتخاب کرده و با نشریات فارسی زبان اینجا همکاری داشته و از جمله در شهروند مقاله و شعر منتشر کرده است. دو سال صفحه ی طنز را در ایران استار داشته و در کنار آن مصاحبه هایی با نویسندگان و شعرای معاصر داشته که به صورت مصاحبه در رادیوی بی بی سی بخش ایران به صورت زنده پخش می شود. به مدت چهار سال برنامه ی ادبی شعرخوانی “دریچه” او از رادیوی ۲۴ ساعته ایران ـ تورنتو پخش می شد که بسیار پرشنونده بود.   سه مجموعه شعر منتشر کرده است: دفتر شعر “خانه و جدایی جهان، “مخواه که شعر بگرید” و “در هیاهوی سکوت”. یک سی دی هم با صدای خود شعرخوانی کرده است با نام ” در آنسوی تَرَک نسیم می وزد”.

نوبت به شعرخوانی شاعر رسید. امیر مهیم ضمن تشکر از شرکت کنندگان در برنامه، از مسئولان شهروند آقای زرهی و خانم الماسی برای حمایت هایشان تشکر کرد. همچنین تلویزیون آی تی سی و بقیه حامیان.

او گفت از دفتر اول “مخواه که شعر بگرید” چند شعر می خوانم و در بخش بعدی از “در هیاهوی سکوت” که بیشتر فریادهای دلخراش من است که از حس شما گرفته ام برای ناهنجاریها و مسائل نگران کننده و غیرقابل تحمل امروز که در وطنمان می گذرد.

او در مورد چگونگی چاپ اولین کتابش و اینکه چرا دو کتاب را در یک کتاب نیاورده، به دیدار با دکتر ابومحبوب در مراسم بزرگداشت بزرگ بانوی غزل ایران خانم سیمین بهبهانی در تورنتو اشاره کرد که پس از خواندن شعرهای مهیم، تعدادی از آنها را انتخاب کرده و ترتیب چاپ آنها را داده است.

در بین شعرخوانی شاعر، داریوش افراسیابی، نوازنده چیره دست گیتار و آهنگساز، قطعاتی نواخت و مراسم با ادامه شعرخوانی شاعر پی گرفته شد.

در این مراسم ده ها تن از هموطنان ادب دوست تورنتو شرکت داشتند. در پایان مراسم، شاعر کتاب هایش را برای خریداران امضا کرد و از میهمانان پذیرایی شد.