به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، برزان نصرالله زاده زندانی اهل سنت محبوس در سالن ۲۱ زندان رجایی شهر کرج که در سال ۱۳۸۹ و زمانی که زیر هیجده سال و دانش‌آموز سوم دبیرستان بود، بازداشت شده و به اتهام محاربه ازسوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود با رد اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور مواجه شده است.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل برزان نصرالله زاده در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “اعاده دادرسی که دو ماه قبل به دیوان عالی کشور ارائه شده بود رد شده است و بنده مجددا یک اعاده دادرسی دیگر ارائه کرده و منتظر بررسی هستم و امیدوارم که این ‌بار از سوی دیوان عالی کشور مورد پذیرش قرار بگیرد.”

طباطبایی افزود:” طبق تغییرات جدید قانون مجازات اسلامی تعریف محاربه تغییراتی داشته مبنی بر اینکه اگر مجرم اسلحه به همراه نداشته و حتی اگر اسلحه به همراه داشته باشد و از آن استفاده نکرده باشد جرمش محاربه نیست و به علت همکاری در جرمی که محاربه بوده نیز اتهامش محاربه محسوب نمی‌شود. علاوه بر این موکل بنده در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال داشته و طبق قانون و حتی درصورت محاربه بودن اتهام، جرمش باید به تعزیری تبدیل شود. ما کماکان امیدواریم که اعاده دادرسی که جدیدا ارائه کردیم مورد پذیرش قرار بگیرد.”

وکیل برزان نصرالله زاده در ارتباط با وضعیت کنونی موکلش گفت: “برزان نصرالله زاده هم ‌اکنون در زندان رجایی ‌شهر محبوس است و به علت دوری مسافت، خانواده‌ی او که درکردستان زندگی می‌کنند قادر به ملاقات با او نیستند و با رد اعاده دادرسی قبلی از طرف دیوان عالی کشور بر نگرانیشان نسبت به وضعیت وی افزوده شده است.”

بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی قوه قضائیه باید پرونده محکومین به اتهام محاربه را مجددا بررسی کند و اگر این افراد شخصاً اقدام مسلحانه انجام نداده باشند محارب محسوب نشده و باید حکم اعدام آنها لغو شود، از طرفی قانون مجازات جدید محدودیت‌های بیشتری را درباره اعدام کودکان بزهکار اعمال کرده که حق اعاده دادرسی و درخواست بررسی مجدد را به کسانی که زیر هیجده سال مرتکب جرم شده‌اند، می‌دهد.

برزان نصرالله زاده که از خرداد ماه ۱۳۸۹ در بازداشت و زندان به سر برده است، هم اینک در سالن ۲۱ زندان رجایی شهر کرج هشتمین سال حبس زیر تیغ اعدام را سپری می‌کند.

یکی از نزدیکان آقای نصرالله زاده پیش تر به هرانا گفته بود:”آقای برزان نصرالله‌زاده در نوجوانی در سن ۱۷ سالگی در سال ۱۳۸۹ دستگیر شد. برزان هنگام بازگشت از مدرسه مورد حمله لباس شخصی‌های وزارت اطلاعات قرارگرفت و بر اثر اصابت گلوله از ناحیه شکم مصدوم شد. وی با وجود اصرار پزشکان برای بستری شدن تنها حدود ۱ ساعت در بیمارستان محلی مورد درمان قرار گرفت و سپس به اداره اطلاعات سنندج منتقل شد و به دلیل شدت جراحات و عدم رسیدگی، طحال خود را به طورکامل از دست داد. برزان در هنگام بازجویی‌ها نیز مورد شکنجه قرارگرفت و بعضی وقت‌ها نیز وی را که سن کمی داشت برای دیدن شکنجه افراد دیگر می‌بردند و نهایتا اعترافات ویدیوئی از وی گرفتند مبنی بر اینکه با گروه های سلفی ارتباط داشته است.”