شهروند- جشنواره ی غذای  Taste of Danforth امسال از روز جمعه ۱۰ ام آگوست در محله ی یونانی های تورنتو شروع شده و تا ۱۲ ام آگوست یکشنبه ساعت ۹ شب ادامه دارد. این جشنواره ی غذا یکی از بزرگترین جشنواره های تورنتو است و امسال به سه علت متفاوت از سالهای قبل است.

 

اول اینکه امسال ۲۵ امین سالگرد این جشنواره است، دوم اینکه این جشنواره سه هفته بعد از تیراندازی اخیر در این محله ها برگزار می شود و شاید به شیرینی سال های گذشته نباشد.

در این تیراندازی ۱۳ نفر زخمی و دو دختر ۱۰ و ۱۸ ساله به نام های جولیانا کوزیس و ریس فالون کشته شدند. و درنهایت اینکه امسال ۱۰۰ امین سالگرد برگزاری تظاهرات ضد یونانی ها در تورنتو است.

این تظاهرات که در سال ۱۹۱۸ چند ماه قبل از پایان جنگ جهانی دوم در تورنتو برگزار شد و هدف آن جامعه ی یونانیان بود، در آن زمان دولت یونان سیاستی بی طرف در جنگ اتخاذ کرد و به هیچ یک از شهروندان خود اجازه ی حضور در جنگ به عنوان سرباز را نداد. در همان زمان یکی از سربازان جنگ از یک رستوران یونانی در تورنتو به دلیل مستی بیرون انداخته شد و همین موجب خشم مردم تورنتو شد که علیه آنها دست به تظاهرات زدند.

این جشنواره در ابتدا بسیار کوچک بود و مردم بسیار کمی برای تماشا و صرف غذا دور هم جمع می شدند، اما در سالهای اخیر میلیونها نفر در این دو روز به محله ی یونانی های تورنتو می آیند تا از غذاهای خوشمزه لذت ببرند. خیابان های محل برگزاری جشنواره در این منطقه در این دو روز بسته است و مردم میتوانند پیاده عبور و مرور کنند.