شهروند، مونترال ، علی شریفیان: حدود دو هفته پیش فیلیپ کویار، نخست وزیر دولت اکثریت کبک در ملاقات با فرماندار کل کبک اجازه خواست که چهل و دومین انتخابات عمومی کبک برگزار شود. مبارزات انتخاباتی از مدتها پیش برای این انتخابات شروع شده بود اما نخست وزیر اکنون آن را بر اساس قانونی که چند سال پیش برای برگزاری انتخابات در یکروز معین، اول اکتبر، هر چهار سال یکبار معین شده بود، رسمیت بخشیده است.

در این انتخابات که از جنبه های مختلف اهمیت ویژه ای دارد، چهار حزب اصلی شرکت دارند. حزب لیبرال (حزب در قدرت) به رهبری فیلیپ کویار، حزب کبکی ها به رهبری ژان فرانسوا لیزه که اکنون از نظر تعداد کرسی در رده سوم مجلس نشسته، حزب ائتلاف برای آینده کبک به رهبری فرانسوا لوگو (حزب اپوزیسیون رسمی دولت)،  حزب همبستگی کبک که سخنگوی آن خانم مانون ماسه است. خانم ماسه پس از کناره گیری فرانسواز داوید و دکتر امیر خدیر، اولین نماینده این حزب در مجلس ملی کبک و سخنگوی این حزب به این مقام رسیده است. این حزب مانند احزاب سنتی رهبر ندارد و به صورت شورایی کار می کند و معمولا یک سخنگوی زن و یک سخنگوی مرد دارد.

از راست: فیلیپ کویار، ژان فرانسوا لیزه، مانون ماسه

حزب همبستگی کبک سه کرسی، حزب کبکی ها ۲۱، ائتلاف برای آینده کبک ۲۸ و حزب لیبرال کبک ۶۸ نماینده در مجلس کنونی دارند و پنج نماینده هم مستقل هستند. مجلس در کل ۱۲۵ کرسی دارد و برای رسیدن به اکثریت باید ۶۳ کرسی به دست آورد. در انتخابات سال ۲۰۱۴ حزب لیبرال ۷۰ کرسی به دست آورد و به حکومت اکثریت دست یافت.

فرانسوا لوگو

یکی از موضوعاتی که تقریبا همیشه در انتخابات عمومی کبک مطرح است، موضوع استقلال کبک و جدایی اش از کاناداست. بجز حزب لیبرال که فدرالیست است. دو حزب کبکی ها و حزب همبستگی کبک، جدایی کبک جزو اساسنامه حزبی شان است اما حزب ائتلاف برای آینده کبک بطور شفاف معلوم نکرده در این باره چه موضعی دارد. فرانسوا لوگو پس از جدایی از حزب جدایی طلب کبکی ها، حزب ائتلاف را بنیاد گذاشته و البته که پیش ترها جدایی طلب بوده است. اما اکنون که چند هفته به برگزاری انتخابات باقی مانده هیچکدام از احزاب از جدایی کبک سخنی به میان نیاورده اند.

از آخرین نظر سنجی های چند روز مانده به اعلام رسمی روز انتخابات، این نتایج به دست آمده است: نظرسنجی فوروم (۲۳ آگوست) لیبرال ۲۲، کبکی ها ۲۱، ائتلاف ۳۷، همبستگی ۱۱ درصد و کاندیداهای مستقل ۲ درصد. نظر سنجی لژر مارکتینگ (۱۴ آگوست شاید حدود سه هفته پیش از اعلام رسمی انتخابات) لیبرال ها ۳۰، کبکی ها ۱۵، ائتلاف ۳۶، حزب همبستگی ۱۰ و مستقل ها ۶ درصد حمایت رای دهندگان را داشته اند.

تقریبا همزمان با اعلام رسمی روز انتخابات بازرس کل کبک در گزارش سالانه خود اعلام کرد که دولت (حزب لیبرال ) دو میلیارد و دویست  میلیون دلار اضافه بودجه دارد، که این تبلیغ مثبتی برای لیبرال هاست.