شهروند، مونترال ، علی شریفیان: دکتر امیر خدیر پس از اینکه سه دوره، از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۸ از سوی حزب همبستگی نماینده مجلس ملی کبک بود، روز چهارم ماه می رسما اعلام کرد در انتخابات عمومی کبک در اول اکتبر کاندیدای حزب نیست و شرکت نمی کند.

به گزارش سی بی سی دکتر خدیر به هنگام اعلام این خبر گفته است:”من هیچگاه قصد نداشتم که به صورت حرفه ای و به عنوان یک شغل، سیاستمدار باشم.”

دکتر امیر خدیر

او همچنان خاطر نشان کرده است:”مطمئنم بدون اینکه به حزبم – همبستگی کبک – صدمه ای وارد شود از سیاست کناره گیری می کنم.» هم اکنون خانم مانون ماسه و گابریل نادو – دوبوآ که هر دو کاندیدای انتخاباتی حزب در انتخابات هستند، سخنگویان حزب اند. نادو گابریل گفته است: «امیر نمی تواند از سیاست جدا شود چون سیاست از او جدا نمی شود.»

بازداشت امیر خدیر در تظاهرات توسط پلیس

دکتر خدیر پس از چند بار شرکت در انتخابات در نهایت در انتخابات سال ۲۰۰۸ توانست در حوزه مرسیه با ۸۵۹۷ رای، دانیل تورپ را که از سال ۲۰۰۳ تا آن زمان از سوی حزب کبکی ها نماینده مجلس ملی کبک بود، شکست دهد و به عنوان اولین نماینده حزب همبستگی به نمایندگی برسد. در سال ۲۰۱۴ آخرین انتخاباتی که برای سومین بار کاندیدای مرسیه بود با ۱۳۲۲۸ رای به مجلس راه یافت.

در سال ۲۰۱۰ در یک نظرسنجی که از سوی روزنامه انگلیسی زبان گزت و لو دوآر که به فرانسه چاپ می شود ، امیر با ۴۵ درصد آرای مردم «محبوب ترین» سیاستمدار کبک شناخته شد. دکتر خدیر در رشته فیزیک، شیمی و در نهایت پزشکی در دانشگاههای لاوال، مونترال و مک گیل دکترای پزشکی خود را گرفته و متخصص بیماریهای عفونی است و سالها در بیمارستان پیر لاگاگردر مشغول به کار طبابت بوده است. امیر در سال ۱۹۶۱ در تهران به دنیا آمده و در ده سالگی همراه با خانواده به کانادا (کبک) مهاجرت کرده است.