آرش عزیزی

دالتون مک‌گینتی را اگر با یک چیز بشناسند آن آموزش و پرورش و تحصیلات عالی است. او در دوره‌ای به قدرت رسید که دولت محافظه‌کار مایک هریس و ارنی ایوز،‌ سرمایه‌گذاری در نهادهای دولتی، از جمله نهادهای آموزشی، را در وضعیتی بسیار مخاطره‌آمیز قرار داده بود و مک‌گینتیِ لیبرال با وعده اصلاح این اوضاع در انتخابات پیروز شد و به قدرت رسید.

حالا اما هفت سال پس از در قدرت بودن او و کمتر از یک سال تا انتخابات استانی،‌ کسی که مایک هریس حامی پر و پا قرص او بوده و لیبرال‌ها می‌گویند مایک هریسی جدید است، یعنی تیم هوداک، رهبر جدید حزب محافظه‌کار پیشروی انتاریو، مک‌گینتی را متهم می‌کند که به اندازه کافی روی دانشجویان انتاریو سرمایه‌گذاری نکرده است. این حمله البته همراه با حمله‌ای به دانشجویان خارجی استان است.

هفته گذشته شاهد بودیم که تیم هوداک، رهبر محافظه‌کاران، به همراه جیم ویلسون،‌ منتقد حزب برای تعلیمات،‌ کالج‌ها و دانشگاه‌ها توماری آغاز کردند که از مک‌گینتی می‌خواهد طرح خود برای اعطای ۳۰ میلیون دلار بورسیه به دانشجویان خارجی را قطع کند و در عوض این پول را خرج دانشجویان انتاریو کند. هوداک گفت دولت محافظه‌کاران “اول روی دانشجویان انتاریو سرمایه‌گذاری می‌کند”.

جالب این‌جاست که حزب راست‌گرای محافظه‌کار با رهبری بسیار راست‌گرای کنونی‌اش صحبت از شرایط مخاطره‌آمیز دانشجویان می‌کند، با این وجود که این شرایط تا حدود زیادی حاصل دولت مایک هریس و البته ادامه اقدامات او توسط مک‌گینتیِ لیبرال است.

از جمله واقعیت‌هایی که هوداک و ویلسون در کنفرانس‌های مطبوعاتی به آن اشاره کرده‌اند، آمار و ارقام زیر در رابطه با دانشجویان است:

ـ در سال۱۱ـ ۲۰۱۰  دانشجویان انتاریو شاهد افزایش ۱۰/۶ درصدی شهریه‌های خود بودند. رقم شهریه در انتاریو (۶۹۱۷ دلار)‌ اکنون بیشتر از تمامی استان‌های کشور است.

ـ تراکم کلاس‌ها در دانشگاه‌های استان از همه کشور بیشتر است (۲۷ دانشجو به ازای هر یک استاد دانشگاه)، یعنی حدود ۱۵ درصد بالاتر از سایر استان‌ها

ـ متوسط بدهی فارغ‌التحصیل دانشگاه ۲۶۶۸۰ دلار است.

هوداک با وجود اشاره به این ارقام نگفته که دولت خودش چه برنامه‌ای برای کاهش احتمالی شهریه‌ها، که از خواست‌های همیشگی اتحادیه‌های دانشجویی انتاریو است، دارد.

برنامه رسمی حزب ان.دی.پیِ‌ انتاریو، که بیشتر اتحادیه‌های دانشجویی با آن همگام هستند، خواهان ۱۰ درصد کاهش تصاعدی شهریه‌ها تا زمانی است که همه شهریه‌ها حذف شوند و تحصیلات رایگان برقرار شود.

سازمان جوانان این حزب، سال‌ها است خواهان برقراری فوری و بلافصل تحصیلات رایگان است و اعلام کرده می‌خواهد این سیاست در صدر سیاست‌های انتخاباتی حزب باشد. هفته گذشته کنوانسیون جوانان ان.دی.پی،‌ که در همیلتون برگزار شد و گزارش آن ‌را در خبرهای کانادا می‌خوانید،‌ قطع‌نامه‌ای تصویب کرد که از سازمان و از رهبری جدید چپ‌گرا که در این کنوانسیون انتخاب شد می‌خواهد از زمان کنوانسیون تا زمان انتخابات استانی سال آینده کمپینی فعال برای تحصیلات دانشگاهی رایگان به راه بیاندازد.

واحدهای دانشگاه‌های انتاریو در فدراسیون دانشجویان کانادا نیز در دوره اخیر دوباره بحث تحصیلات رایگان را مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد باید شاهد بروز این مساله در انتخابات استانی سال آینده باشیم.