عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم با هشدار نسبت به وضعیت نامشخص فعالان دانشجویی بازداشت شده دانشگاه پلی تکنیک در زندان اوین …


شهروند ۱۲۲۷  پنجشنبه  ۳۰ اپریل  ۲۰۰۹


 

ادوارنیوز: عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم با هشدار نسبت به وضعیت نامشخص فعالان دانشجویی بازداشت شده دانشگاه پلی تکنیک در زندان اوین، عدم پاسخگویی مقامات قضایی و امنیتی در خصوص وضعیت پرونده این دانشجویان که بیش از ۳ ماه از بازداشت موقت آنها می گذرد را موجب دامن زدن به شائبه وجود سناریوی مشخص همانند اتفاقات سال ۸۵ و ۸۶ در این دانشگاه دانست.

مومنی با اشاره به محرومیت مطلق این فعالان دانشجویی از حقوق اساسی مصرح در قوانین کشور، ادامه بازداشت موقت این دانشجویان با گذشت نزدیک به سه ماه از بازداشت آنها در شرایطی که محروم از حقوق قانونی و شهروندی شان هستند را به شدت نگران کننده دانست و گفت: مطابق اظهارات برخی خانواده ها برخی از بازداشت شدگان تاکنون نتوانسته اند تماس تلفنی با خانواده شان داشته باشند و براساس اخبار و یا تماس های برخی دانشجویان زندانی، وضعیت جسمانی و روحی بازداشت شدگان بعد از ماه ها سلول انفرادی بسیار نامناسب است. در این خصوص نگران وضعیت سلامتی دانشجویان به خصوص اقای عباس حکیم زاده عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هستیم.

مومنی به بازداشت یکی از فعالان سابق دانشجویی پلی تکنیک اشاره کرد و گفت: بازداشت آقای مسعود دهقان که از فعالان پیشین دانشجویی این دانشگاه نشان می دهد که هنوز پرونده سازی و روند فضاسازی و فشار بر دانشجویان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان در ادامه گفت: آنچه امروز موجب شده است که تقریبا تمامی فعالان دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک با این گونه فشارها و محدودیت ها روبرو شوند، پایداری جنبش دانشجویی بر شعارهای اساسی خود مبتنی بر آزادیخواهی، حقوق بشر و پرسشگری است. دانشجویان عملا نشان داده اند که بر خلاف بسیاری از فعالان سیاسی، در ۴ سال گذشته علیرغم تحمل شدیدترین محرومیت ها، فشارها اولین سنگر ایستادگی در برابر گفتمان های غیردموکراتیک و رویه های ناقض حقوق بشری بوده اند.

عبدالله مومنی به صدور حکم سنگین ۸ سال حبس برای رکسانا صابری خبرنگار ایرانی ـ امریکایی و بازتاب وسیع جهانی این حکم اشاره کرد و گفت: حکم سنگینی که بر اساس دادگاه غیرعلنی و بدون فراهم شدن حقوق قانونی برای خانم صابری صادر شده است، بی سابقه و شگفت انگیز است. صدور این حکم و دستورات و نامه نگاریهای سران قوا در این خصوص از یکسو و جدای از آنکه نقض صریح حقوق انسانی و قانونی افراد است، اما از سوی دیگر نشانگر بی توجهی و عدم پایبندی متولیان امور به رعایت حقوق قانونی شهروندانی است که محروم از حمایت هایی هستند که موجب بازخواست برخی از مسئولان کشوری گردد، از اینرو نامه های جداگانه رییس دستگاه قضایی و رییس جمهور در جهت لزوم رعایت حقوق خانم صابری جدای از آنکه اگر کمکی در جهت تقلیل یا رفع مشکل ایشان را موجب شود امری مثبت و مورد استقبال است، اما از این جهت جالب توجه است که روسای قوای قضاییه و مجریه چرا در موارد مشابهی که فعالان سیاسی و مدنی به دنبال سلب بدیهی ترین حقوق شهروندی شان صدای اعتراض خود را متوجه نهادهای عالی می کنند، هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند.

سخنگوی ادوار تحکیم بازداشت یکی از اعضای نهضت آزادی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: بازداشت آقای معتمدی مهر از اعضای دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران با اتهام های نامشخص و مبهم، نشان دهنده آن است که دولت حتی در مدت زمان کوتاهی تا انتخابات دست از فشار همه جانبه بر احزاب و گروه های سیاسی کشور برنخواهد داشت.

مومنی همچنین ادامه بازداشت دکتر حسام فیروزی فعال حقوق بشری را مورد اشاره قرار داد و اجرای حکم حبس او را نتیجه پیگیری فعالیت های مدنی فیروزی دانست و از مقامات قضایی خواست با توجه به اینکه آقای دکتر فیروزی در فعالیت های پزشکی و خیرخواهانه اش جز پیگیری وضعیت جسمی بازداشت شدگان و اطلاع رسانی در خصوص آنها و حمایت های پزشکی مرتکب حرکت خلاف قانونی نگردیده برخورداری از حقوق قانونی او را با آزادی از زندان محقق سازند.