آرش عزیزی

کلیشه‌ها راجع به ملیت‌ها اغلب گمراه‌کننده و بسیار نادقیق است، اما این کلیشه راجع به کانادایی‌ها ‌که زیادی مودب و محترمند و حتی اگر ناراحت و موذب باشند، اعتراض نمی‌کنند، چقدر درست است؟

اخیرا شاهد واقعیتی هستیم که شاید این کلیشه را تایید کند.

در حالی که مراقبت‌های جدید امنیتی در فرودگاه‌های آمریکای شمالی، به اعتراضات و حتی کارزارهای فعالی در جنوبِ نصف‌النهار ۴۹ام انجامیده، به نظر می‌رسد کانادایی‌ها مشکلی با این مراقبت‌ها نداشته باشند.

بیشتر اعتراضات متوجه اسکنرهای تمام بدنی است که فرودگاه‌های آمریکا را پر کرده‌اند. هفته گذشته شاهد بودیم که جان تاینر، مهندس نرم‌افزاری که در سن دیگوی کالیفرنیا باید از کنترل امنیتی فرودگاه رد می‌شد، در واکنش به ماموری که می‌خواست به بخش‌های خصوصی بدنش دست بزند، اعتراض کرد و به او اجازه این کار را نداد. تاینر پروازش را از دست داد، اما در عوض به قهرمانی برای تمام آمریکایی‌ها بدل شده که نگران شدت یافتن هر روزه کنترل‌های امنیتی در فرودگاه‌ها هستند.

گزارش‌ها اما نشان می‌دهد در کانادا از این خبرها نیست.

ماتیو لاروک، سخنگوی اداره امنیت حمل و نقل هوایی کانادایی، در مصاحبه با تورنتو استار می‌گوید:”ما در کانادا منتظر آشوب چندانی نیستیم چون استفاده از اسکنر تمام بدن در کانادا متفاوت است”.

اما این تفاوت در کجا است؟

اول این‌که این اسکنرها که اکنون در ۳۶ فرودگاه کشور (از جمله فرودگاه پیرسونِ تورنتو) برقرار هستند بر خلاف همتای آمریکایی‌شان نه از اشعه ایکس که از فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کنند (بسیاری از اعتراضات در آمریکا به دلیل تهدیدهای احتمالی اشعه ایکس برای سلامتی مسافرین است).

دوم این‌که گفته می‌شود کانادایی‌های مودب در کنترل بدنی کمتر به گستاخی همتاهای‌ آمریکایی خود هستند و خیلی به جاهای حساس دست نمی‌زنند.

و بالاخره و مهم‌تر از همه این‌که اگر در آمریکا تمام مسافران بلااستثنا باید از زیر این اسکنرها رد شوند، در کانادا تنها بعضی مسافران از زیر این کنترل رد می‌شوند. نویسنده این سطور خود هفته گذشته با پرواز ایر ترانزات از فرودگاه پیرسون به لندنِ انگلستان سفر کرد و از زیر هیچ اسکنری هم رد نشد.

آمریکایی ها در بازرسی بدنی در فرودگاه ها شورش را درآورده اند

مجموع این دلایل باعث شده که ماموران امنیتی کانادایی رویهمرفته با گذشت نزدیک به یک سال از آغاز به کار این اسکنرها، که در پی حمله تروریستی ناکام در نیویورک به راه افتادند، شکایت‌های چندانی از مردم دریافت نکرده باشند. لاروک می‌گوید تنها ۳۰ مورد شکایت در مورد اسکنرهای تمام بدن دریافت شده.

در آمریکا اما شعله این اعتراضات همچنان برافروخته است و داستان‌های متعددی از تجاوز به حریم خصوصی مهاجران رسانه‌های جنوب مرز را پر کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، که با جت دولتی خودش پرواز می‌کند و نیاز نیست کسی به بدنش دست بزند تا بتواند سوار هواپیما شود، هم اعتراف کرده که کنترل امنیتی به شیوه کنونی‌اش خیلی خوشایند نیست. او در برنامه تلویزیونی “رودررو با ملت” در سی بی اس گفت:”اگر می‌شد ازشان اجتناب کرد، معلوم است که خوشم نمی‌آمد. آخر چه کسی خوشش می‌آید؟”