شهروندـ آرش عزیزی: استفاده از کتابهای درسی رسمی جمهوری اسلامی ایران در مدارس عمومی کانادا بار دیگر خبرساز شد.

وای نت نیوز، وب‌سایت انگلیسی «یئودیت آنوروت»،‌ پرتیراژ‌ترین روزنامه‌ی اسرائیل، این هفته خبر داد که در کتاب های فارسی که در مدارس عمومی اتاوا تدریس می‌شود، یهودیان به عنوان «فرزندان میمون» تصویر شده‌اند. وای نت نیوز منبع این خبر را شبکه‌ی تلویزیونی «سان نیوز» اعلام کرده است.

این خبر در ضمن به نقل از وای‌نت نیوز توسط شبکه «العربیه» (متعلق به عربستان سعودی) نیز مخابره شد.

طبق گفته‌های این خبر تصویری که از اسرائیل و یهودیان نقاشی شده است حالت «میمون» را دارد و اشاره‌ای به استفاده از این کلمه یا سایر کلمات توهین‌آمیز در این کتاب‌ها نیست.

دیوید هریس، مدیر برنامه‌ی اطلاعات بین‌المللی و تروریستی در شرکت تحقیقات استراتژیک اینساینز (INSIGNIS) در گفتگو با این شبکه گفت کتاب های مذکور چاپ وزارت آموزش و پرورش ایران بوده‌اند. هریس می‌گوید: «اداره مدارس عمومی اتاوا-کارلتون، که بودجه‌ی دولتی دریافت می‌کند، تا سال ۲۰۱۱ اجازه می‌داد درس‌های آخرهفته‌ی فارسی‌اش از کتاب درس‌های وزارت آموزش و پرورش ایران استفاده کنند.» هریس از دیگر مشکلات موجود در این کتاب‌ها را تکریم حسین فهمیده، نوجوان ۱۳ ساله‌ی ایرانی که در جریان جنگ ایران و عراق دست به حمله‌ای انتحاری به تانکی عراقی زد،‌ و وجود عکس‌هایی از آیت‌الله خمینی می‌داند.

هریس با اشاره به این‌که بچه های دبستانی، حتی کلاس سوم، از این کتاب‌ها استفاده می‌کردند بر تصویر منفی آن‌ها از اسرائیل تاکید کرد. او گفت: «سربازان اسرائیل مثل میمون تصویر شده‌اند.»

معرفی یهودیان به عنوان هم‌تبارِ خوک و میمون بودن قبلا نیز توسط بعضی تندروهای اسلامی انجام شده است.

هریس گفت مقامات اقدامات لازم را برای برای تصحیح این اشتباه برداشته‌اند گرچه تصریح کرد که اداره مدارس در پاسخ به اعتراضات تغییراتی ایجاد کرده و بیانیه‌ای نیز منتشر کرده است.

هریس گفت فعالان ایرانی-کانادایی نقش سفارت ایران در اتاوا در این ماجرا را افشا کرده‌اند.