وای که این راهِ قدرت آدم ‌ها را که به چه کارهایی وا نمی ‌دارد! در این ستون به نقل داستان‌ های جالب، جنجالی و یا بامزه ‌ای می‌ پردازیم که یک پای همیشگی همه ‌ی کمپین‌ های انتخاباتی است.

***

جنگ داخلی محافظه کاران در سیمکو ـ گری

نترسید در حوزه ‌ی “سیمکوـ گری” که شامل مناطق آرام و بی‌سر و صدایی مثل بلو مانتینز و کالینگوود و واساگا بیچ می ‌شود، چریکِ مسلحی پیدا نشده که جنگ داخلی واقعی به پا کند، اما در این انتخابات محافظه ‌کاران بدجوری به جان هم ‌دیگر افتاده ‌اند. این همان حوزه ‌ای است که تا به حال متعلق به هلنا جورجیس بود، نماینده‌ ی پر سر و صدایی که در انتخابات قبلی در مقابل ۵ رقیب، ۵۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد تا برای سومین بار پیروز آن شود. افتضاحات پرماجرایی که حول جورجیس و جعفر صورت گرفت، اما باعث شد جورجیس ابتدا از کابینه و سپس از گروه نمایندگان حزب محافظه‌ کار در مجلس اخراج شود و پس از آن اجازه ‌ی نامزدی مجدد او از سوی محافظه‌ کاران داده نشد. حزبِ هارپر در این انتخابات پزشک جراح، کلی لیچ، را به عنوان نامزد خود در این منطقه معرفی کرده است، اما جورجیس حاضر به عقب کشیدن نیست و به عنوان “محافظه‌ کار مستقل” به میدان آمده. او البته اقبالی کمی هم برای پیروزی ندارد. سر و کله ‌ی تابلوهایش، که بسیار شبیه تابلوهای نماینده‌ ی هارپر هستند، همه‌ جا را پر کرده و خیلی از ساکنان می‌ گویند از برخورد خشن هارپر نسبت به او، که تا به حال مدرکی هم برای جرایمش پیدا نشده، دلخورند. هر چه باشد سابقه ‌ی سیاسی خانواده ‌ی جورجیس در منطقه به سال ‌های سال پیش برمی‌گردد در حالی که کلی لیچ اهل تورنتو است و اگر تبلیغات کمپین جورجیس را باور کنیم تنها به این علت به سیمکو آمده که می‌ خواهد این‌جا اسکی‌ بازی کند. باید ببینیم کدام یک از این دو زنِ محافظه ‌کار پیروز می ‌شوند و یا شاید هم در صورت شکستن رای بین آن‌ ها، لیبرال ‌هایی که در انتخابات قبلی تنها ۲۰ درصد آرا را داشتند کرسیِ شیرین و غیرمنتظره ‌ای را صاحب شوند.

کفلِ پرماجرای جک لیتون

سیاست هم عجب دردسرهایی دارد. جک لیتون هر شغل دیگری داشت (که احتمالا با آن پول خیلی بیشتری هم در می‌ آورد) مجبور نبود اینقدر توضیح دهد که بر سرِ کفلش چه آمده، اما در فصل انتخابات که رسانه ‌ها روی همه چیز تمرکز می‌ کنند و دنبال ماجراهای بامزه هم هستند تا طعمی به کمپینِ بی ‌رنگ و بوی انتخاباتی بدهند او بیشتر وقت صرف توضیح کفل می‌ کند تا تشریحِ پلاتفرم. هفته‌ ی پیش کندین پرس خبری منتشر کرد که نانسی لیتون، خواهرِ جک، به صاحب مغازه‌ ی دوچرخه ‌فروشی ‌ای در شهر سنت جانزِ نیوفاندلند گفته برادرش استخوان لگن خود را عوض کرده. جک لیتون اما فردای همان‌روز در بازار کشاورزانِ هالیفکس بود که گفت این خبر حقیقت ندارد و گرچه فلزی در پایش هست، اما استخوانی را پیوند نزده و عوض نکرده.

هنوز که هنوز است جزئیات جراحی کفل لیتون اسرارآمیز است و تا الان او فقط یک بار در گفتگو با مک ‌لینز گفته که احتمالا آژیرِ هواپیماها را به صدا در می ‌آورد و در ضمن گفته خبر ندارد اصلا این شکستگی از کجا آمده.

سلامت رهبر حزب چپ ‌گرای کانادا البته اگر خیلی خوب نباشد حس طنزش خیلی هم خوب است. در پی این ماجرا او در هالیفکس به همه یادآوری کرد که در همان آغاز کمپین به همه پیشنهاد داده که اگر می‌خواهند لباس‌ هایش را در بیاورد و کفلش را نشان دهد که ببینند چقدر مصدوم شده… اما این نه برای سیاست خوب است… و نه برای بینندگان!

***

آقای ترودو، مدد برسان!

جاستین ترودو از مونترال آمده تا به کمپین هم حزبی هایش از جمله روبی دالا کمک برساند

در این زمانه ‌ی سیاستمدارهای دیپلماتیک و بی ‌شور و شوق، خیلی‌ ها آرزو می ‌کنند رهبران پرشور و  احزابشان زنده می‌ شدند و به کمک‌ شان می ‌آمدند. مثلا لیبرال‌ ها، بخصوص امروز که در نبرد سخت با محافظه‌ کاران بر سر رای جوامع قومی هستند، لابد بدشان نمی‌ آمد اگر پیر الیوت ترودو، نخست ‌وزیر افسانه‌ ای لیبرال، از گور در می ‌آمد و کمک ‌شان می ‌کرد… البته در این زمینه گزینه ‌ی نزدیکی وجود دارد و آن هم جناب جاستین ترودو، پسر رعنا و جوانِ خانواده ‌ی ترودو و نماینده‌ ی لیبرالِ مونترال است. جاستین البته برای نگه داشتن کرسی خودش در حوزه‌ ی پاپینو نیز با چالش‌ های کمی مواجه نیست، اما حالا که می ‌داند حزبش در منطقه‌ ی تورنتوی بزرگ باید با محافظه ‌کاران کشتی بگیرد یکه و تنها به این‌ جا آمد و طیِ یک روز تمام منطقه را زیر پا گذاشت. پسر نخست ‌وزیر شهیر صبح خود را از برامپتون ـ اسپرینگ ‌دیل آغاز کرد که نماینده ‌ی لیبرال آن، روبی دالا، پس از ماجراهایی که در زمینه‌ ی بدرفتاری او با پرستاران خانوادگی ‌اش پیش آمده بود، از کابینه ‌ی سایه ‌ی حزب استعفا داد. دالا که در انتخابات قبلی با فاصله ‌ی چند صد رای پارم گیل، نماینده ‌ی محافظه‌ کاران، را شکست‌ داده بود در این انتخابات در یکی از سرسخت ‌ترین جدال ‌ها دوباره با او روبرو است. ترودو سپس عازم صرف صبحانه در برملی ـ گور ـ مالتون با نماینده ‌ی لیبرال، گورباکس مالی، شد و آن‌گاه به سرعت سری به یورک سنتر، اوک ریجز ـ مارکهام، آژاکس ـ پیکرینگ، اسکاربورو روژ ریور و ترینیتی اسپاداینا هم زد. یعنی مجموع هفت حوزه که پنج تای آن ‌ها لیبرال هستند و در دو تای آن ‌ها لیبرال ‌ها با نمایندگان محافظه‌ کار و ان دی پی روبرو هستند.

ترودو البته سوار جت ‌های خصوصی مثل رهبران احزاب هم نبود و تمام روز را با تویوتا کمریِ ۱۰ ساله ‌ی خودش سر کرد.

شکستگی لگن جک لیتون موضوع جالبی برای رسانه ها شده

هلنا جورجیس این بار مستقل شرکت کرده است