گزارش‌ها حاکی است مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده وکیل زندانی در ایران، پس از بازداشت و انتقال به دادسرای اوین، با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه در صفحه توئیتر خود از بازداشت مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده، خبر داده و نوشت که او به همراه شماری از روزنامه نگاران به دادسرای اوین احضار شده است. 

نسرین ستوده به همراه دخترش مهراوه خندان

این سازمان بازداشت دختر نسرین ستوده را «فشار بیشتر بر مادری» توصیف کرده بود که «با خواست آزادی زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده است.»

ساعاتی پس از انتشار این خبر رسانه‌های حقوق بشری به نقل از رضا خندان، همسر نسرین ستوده و پدر مهراوه، گزارش دادند که ظهر روز دوشنبه پنج مامور امنیتی مقابل منزل‌شان آمده و بدون آن که پیشتر احضاری انجام شده باشد، بدون ارائه توضیحی مهراوه را بازداشت و به شعبه یک دادسری اوین منتقل کردند.

آقای خندان همچنین اعلام کرد که مهراوه پس از چند ساعت پیگیری، با تودیع قرار کفالت آزاد شد. دختر آقای خندان و خانم ستوده ۲۰ ساله است.  

بازداشت کوتاه مدت دختر نسرین ستوده واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت و بسیاری از کاربران بازداشت او را به جرم «دختر نسرین ستوده بودن» عنوان کردند. 

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال مدنی زندانی، هفته گذشته با انتشار نامه‌ای در اعتراض به عدم آزادی زندانیان سیاسی در میانه بحران شیوع کرونا و « شرایط  ظالمانه» در زندان‌های جمهوری اسلامی، در زندان اوین اعتصاب غذا کرد. 

رضا خندان، فعال حقوق بشر و همسر نسرین ستوده، به صدای آمریکا گفته بود که، این فعال مدنی زندانی، زمان دقیقی را برای پایان اعتصاب غذای خود اعلام نکرده،‌ اما ممکن است در صورتی رسیدن به کلیه خواسته‌های اعلام شده و یا حتی بخشی از آن به اعتصاب خود پایان دهد.

جمهوری اسلامی بارها نسبت به بازداشت نزدیکان و اقوام فعالان مدنی و حقوق بشر یا مخالفان نظام اقدام کرده است که از آن جمله می‌توان به بازداشت علی علی‌نژاد برادر مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و همکار صدای آمریکا، اشاره کرد.

ماموران وزارت اطلاعات ایران روز سه‌شنبه، دوم شهریور سال گذشته با «حمله» به خانه علی علینژاد، برادر مسیح علینژاد، او را بازداشت کردند. این اقدام بعد از راه‌اندازی یک کمپین مبارزه با حجاب اجباری، با عنوان «چهارشنبه‌های سفید» صورت گرفت. 

وزارت خارجه آمریکا بارها برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

صدای امریکا