هاله سحابی دختر عزت الله سحابی در مراسم تدفین پدرش درگذشت

شهروند ـ روز سه شنبه، عزت الله سحابی که عمری را به پای مبارزه گذاشته بود، درگذشت. درگذشت او نابهنگام نبود، چرا که یک ماهی می شد که رفته بود. بعد از آن همه شکنجه و ستم که بویژه در زندان های جمهوری اسلامی تحمل کرد، با توجه به اینکه خود نیز باور مذهبی داشت و این سختی شکنجه از یک حکومت اسلامی را دوچندان می کرد، باید گفت، راحت شد. ولی دخترش چی؟ او که ۵۶ سال بیشتر نداشت، چرا این چنین باید با پدر برود؟

وقتی روزنامه نگاری و جلوی مانیتور نشسته ای و خبرهای بیشتر بد از جلوی چشمانت رژه می روند، دلت می خواهد بعضی از خبرها را باور نکنی. اصلا باور نمی کنی. در فیس بوک می گردی که یک باره دوستی خبری می گذارد: هاله سحابی در مراسم تشییع پدرش کشته شد، و اظهارنظرها شروع می شود، یکی می گوید، کجا نوشته؟ یکی می گوید، لینکی که دادی کار نمی کند. یکی می گوید، باور نمی کنم. یکی می گوید، تائید شد تلفن زدم به ایران، و تو که روزنامه نگاری ولی نه از نوع جنجالی اش، هم نمی خواهی باور کنی و هم نمی خواهی تا مطمئن نشدی خبر را پخش کنی. پس می نشینی به انتظار اعلام سایت های معتبرتر از وبلاگ های شخصی و این می شود که با نهایت تعجب می بینی درست است. دیگر هر خبری را می شود باور کرد.

ایران کشوری ست که اگر بخواهی برای آبادی اش بکوشی خانه ات ویران می شود. به عزت الله سحابی و فرزندش هاله سحابی بعد از عمری مبارزه حتی فرصت یک خاکسپاری را هم ندادند

 بی بی سی در خبر درگذشت عزت الله سحابی نوشت: عزت الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی ـ مذهبی و از چهره های معروف منتقد حکومت در دوران قبل و بعد از انقلاب ایران، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

آقای سحابی پس از حدود یک ماه کما، در ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه سه شنبه ۱۰ خرداد (۳۱ مه) در بیمارستان مدرس تهران از دنیا رفت.

عزت الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی ـ مذهبی و از منتقدان حکومت ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب، روز نهم اردیبهشت به علت سکته مغزی به آی سی یو منتقل شد و از آن زمان به بعد در حالت کما قرار داشت. او صبح روز سه شنبه، ۱۰ خرداد در سن ۸۱ سالگی درگذشت. آقای سحابی حدود ۱۵ سال از عمر خود را در زندان گذراند، هم قبل از انقلاب ۱۳۵۷ و هم بعد از آن.

 مرگ دختر در مراسم تشییع پدر

هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی، یک روز بعد از درگذشت پدر خود و در پی حمله ماموران امنیتی به مراسم تشییع جنازه او در لواسان، درگذشت.

خانم سحابی روز ۱۱ خرداد (۱ ژوئن) به دنبال برخورد نیروهای امنیتی با حاضران در مراسم تشییع جنازه بیهوش شد و تلاش های پزشکی برای نجات جان وی بی نتیجه ماند.

خبرگزاری های رسمی ایران، دلیل درگذشت هاله سحابی را تنها “ایست قلبی” ذکر کرده اند، اما فریدون سحابی عموی هاله سحابی، در مصاحبه با سایت جرس، علت درگذشت وی را مشخصا “ضربه به شکم و ریه و نهایتاً ایست قلبی” عنوان کرده است.

احمد منتظری، فرزند آیت الله حسینعلی منتظری، نیز در گفتگو با همین سایت گفته است که در چند متری هاله سحابی، شخصاً شاهد “ضرب و شتم” وی بوده است.

آقای منتظری تاکید کرده است: “یکی از ماموران قصد داشت تصویر بزرگ مهندس سحابی را که در دستان دخترش [هاله] بود بگیرد. با کشیدن آن تصویر از دست هاله، بر اثر مقاومت و اعتراضی که وی انجام داد، [مامور] با آرنج خود محکم به پهلوی هاله زد و او را نقش بر زمین کرد”.

 

نگاهی کوتاه به زندگی سحابی ها

عزت الله سحابی: شش دهه فعالیت سیاسی

عزت الله سحابی از ملی مذهبی هایی بود که ۱۵ سال از عمرش را در زندان های دو رژیم پهلوی و اسلامی گذراند

عزت الله سحابی، بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ فعالیت سیاسی تشکیلاتی خود را آغاز کرد و در دوران قبل و بعد از انقلاب، مجموعا بیش از ۱۵ سال از عمر خود را در زندان‌ گذراند.

سحابی عضو شورای انقلاب، نماینده مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی و دوره اول مجلس شورای اسلامی و نیز، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت مهدی بازرگان بود.

این فعال سیاسی در سال ۱۳۷۱ به انتشار نشریه ایران فردا پرداخت که از مهمترین نشریات منتقد حکومت در دوران پیش از ریاست جمهوری محمد خاتمی بود و در جریان توقیف سراسری مطبوعات اصلاح طلب در اردیبهشت ۱۳۷۹ تعطیل شد.

عزت الله سحابی در سال ۱۳۶۹ و در زمان مسئولیت سعید امامی، معاون بانفوذ علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات، بازداشت و به مدت چند ماه تحت بازجویی های سنگین برای “اعتراف کردن” علیه خود و همفکرانش قرار گرفت.

وی در سال ۱۳۷۹ به همراه حدود ۴۰ نفر دیگر از فعالان ملی – مذهبی بازداشت شد و بعد از سپری کردن نزدیک به دو سال حبس، با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان خارج شد.

سحابی بعدها، در دادگاه تشکیل شده برای فعالان فعالان ملی – مذهبی، به اتهام “تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به مسئولان” به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

رئیس شورای فعالان ملی ـ مذهبی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز، در زمستان ۸۹ به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق حضور مکرر در تجمعات غیرقانونی و اخلال در نظم عمومی” به دو سال حبس محکوم شد.

عزت الله سحابی، فرزند یدالله سحابی بود که به همراه آیت الله محمود طالقانی و مهدی بازرگان، نهضت آزادی ایران، از شناخته شده ترین گروه های منتقد حکومت در دوران قبل و بعد از انقلاب را، در سال ۱۳۴۰ تاسیس کردند.

عزت الله سحابی در فروردین ماه ۱۳۸۹، در نامه سرگشاده ای ضمن انتقاد شدید از نحوه رفتار با زندانیان زن و مرد در دوره بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، از خدا خواست که یا اوضاع کشور را دگرگون کند و یا “مرگ او را برساند”.

وی در این نامه تاکید کرد: “تحمل حوادث و دردهایی که در این نه ماهه بر این سرزمین و فرزندانش رفته، برای من در این سنین آخر عمر بسی سخت و ناگوار است”.

هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی، عضو “شورای مادران صلح” و از محکومان سیاسی حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ بهمن ماه گذشته برای اجرای حکم دو سال حبس‌ خود، به زندان اوین فراخوانده شد. او چندی پیش از زندان برای دیدن پدر بیمارش به مرخصی آمده بود که بر اثر فشارهای وارده در مراسم تشییع پدر درگذشت.

 

هاله سحابی که بود؟

سایت مدرسه فمینیستی می نویسد: خبر کوتاه است: هاله سحابی، فعال جنبش زنان و قرآن پژوه، در مراسم تشییع پدرش مهندس عزت الله سحابی، کشته شد.

به گزارش سایت جرس هاله سحابی در مراسم تشییع پدرش بر اثر ضرب و شتم  وارده از سوی لباس شخصی ها درگذشت. هاله سحابی صبح روز، ۱۱ خردادماه ۱۳۸۹ در صف جلو تشییع کنندگان پیکر مهندس سحابی به رفتار خشونت آمیز نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها اعتراض کرده، مورد حمله آنان قرار می گیرد. ماموران مانع طی مسیر برای تشییع پیکر مهندس سحابی شده اند. هاله سحابی که دسته گلی به دست داشته و پیشاپیش همه حرکت می کرده است با ممانعت ماموران مواجه می شود، ولی او می گوید باید از همین مسیر، تشییع جنازه صورت گیرد. با مقاومت او ماموران او را مضروب می کنند. هاله بر اثر ضربات وارده، بیهوش روی زمین می غلتد. برخی از زنان شرکت کننده در مراسم، با مشاهدۀ بیهوشی هاله، به یاری او می شتابند و سعی می کنند با دادن تنفس مصنوعی، وی را تا رسیدن آمبولانس، زنده نگه دارند. پس از مدتی، آمبولانس می رسد و تن خسته و بیهوش هاله به بیمارستان محلی منتقل می شود؛ اما متاسفانه معالجات نتیجه نمی دهد و در کمال ناباوری و بهت همگان، دختر ارشد مهندس سحابی به شهادت می رسد.

هاله سحابی به سال ۱۳۳۴ در خانواده ای مبارز چشم به جهان گشود. و وقتی که درگذشت فقط ۵۶ سال داشت. او یکی از مبارزان قدیمی ایران بود از قبل از انقلاب سوابق مبارزاتی داشت و همینطور بعد از انقلاب. او از اعضای «مادران صلح» بود و عضو رسمی شورای فعالان ملی مذهبی و قرآن پژوه و از فعالان حوزه زنان بود.

 هاله سحابی  را در ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ در میدان بهارستان و در تجمعی که در مخالفت با برگزاری مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در خیابان‌های اطراف مجلس، تشکیل شده بود در حالی که سر و صورتش با زخم باتوم، خونین بود بازداشت کردند. پس از آن او را به دو سال حبس محکوم کردند و حکم اش به اجرا درآمد و او در میان زنان زندانی اوین بود تا این که خبر سکته و بستری شدن پدرش، مهندس عزت الله سحابی، قلب همه را تکان داد. زندانبانان بالاخره پس از چند روز بستری شدن پدرش، به هاله سحابی مرخصی می دهند تا این آخرین روزهای وداع را در کنار پدر باشد.

هاله سحابی ۵۶ ساله از زنان مبارز و قرآن پژوه بود که در مراسم تدفین پدرش کشته شد

 هاله سحابی یکی از مبارزان پیشکسوت ایران بود. وی حتا از قبل از انقلاب سوابق فعالیت های اجتماعی و فرهنگی داشت و مبارزات خود را بعد از انقلاب نیز پی گرفت.  هاله از دامان یک خانوادۀ شناخته شده و اصیل و مبارز در ایران فراروییده است. او محقق پیگیر و خستگی ناپذیر متون مقدس (قرآن مجید) و از اعضای «مادران صلح» بود و عضو رسمی شورای فعالان ملی مذهبی و از فعالان حوزه زنان بود.

هاله سحابی به راستی از معدود زنان قرآن پژوه ایرانی بود که به دنبال اثبات برابری زن و مرد، سال های طولانی از عمر خود را به جستجو و استخراج جایگاه و منزلت متعالی زنان و برابری آنان نسبت به مردان در قرآن مجید صرف کرد. او که به همراه نادر قیداری و لطف الله میثمی کتابی با نام «احد، قله بحران، قله مدیریت» را در ۳۰۵ صفحه، سال ها پیش منتشر کرده، دغدغه اش در طی سال های متاخر، یافتن راهی برای ورود و اثبات برابری زن و مرد و سرایت دادن آن به افکار بخشی از جامعه بود که امروز ملی ـ مذهبی اش می خوانند.

 هاله سحابی معتقد بود: وقتی قرآن را با نگاهی زنانه بخوانی و دغدغه ات این باشد که بخواهی حضور زنان را در قرآن بررسی کنی، آن وقت چهره زنی را می بینی که بر اساس آیات قرآن از منزلت بالایی برخوردار شده است. دسترسی به حق اقتصادی، ممانعت از زنده به گور کردن دختران، و اجبار به ازدواج با آنان نکات مثبتی است که در تاریخ آن روزگار برای زنان اتفاق افتاد اما تفاسیر امروزی باید شکل متفاوتی پیدا کند به گونه ای که اگر زن در زمان پیامبر به حق ارثی معادل نصف مرد می رسید باید در این ۱۴۰۰ سال و بر اساس پیشرفت اقتصادی، اجتماعی زنان، در این موارد مفسران ما قایل به نگاه تازه ای می شدند که متاسفانه چنین چیزی به چشم نمی خورد.

 هاله سحابی در ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ در سمیناری با عنوان «زن و دکتر شریعتی» دغدغه ها و پرسش هایش را در سال ها کار و تلاش در حوزه قرآن پژوهی چنین بیان می کند: «آیا هر آنچه در این کتاب درباره موضوع زنان آمده، برای همیشه بوده است؟ یا از همان آغاز هم تعدادی از این آیات موقتی بوده‌اند و یا در مدت کوتاهی به آیه دیگری تبدیل یافته‌اند؟»

با این حال او معتقد بود: «فضیلتی که در قرآن آمده معنای عینی و مادی دارد و نه صرفا ارزشی. هر جا در قرآن سخن از برتری و فضیلت کسی بر دیگری است، دلیلش غالبا همان برتری ها در امکانات و توانایی های دنیایی بوده است. هر جا در قرآن از فضیلت صحبت شده است مراد: روزی، قدرت ، علم ، دانش و مهارت است. مثلا بارها از فضیلت های قوم بنی اسرائیل سخن گفته است یا فضیلت داوود (ع) بر پیامبران دیگر یا … پس برتری ارزشی از این واژه مراد نمی شود. در این کتاب معمولابه صاحبان فضیلت امر می شود تا حقوق «دیگران» را که محروم ترند رعایت کنند. به آزادان خطاب می شود رعایت بردگان را بکنند، به ثروتمندان خطاب می شود، انفاق کنند یا این که به مرد برای مراعات حقوق زن سفارش شده است. حتی در آیه ۷۵ سوره نساء آمده است، چرا به خاطر مستضعفان و مردان و زنانی که زیر ستم ظالمان قرار گرفته اند نمی جنگید و آنان را یاری نمی کنید؟ بنابراین اگر در آن روزگار مرد خطاب آیات قرآن است به این دلیل بوده که در آن دوره امکاناتی بیش تر از زن داشته است اما این روزها دیگر فضیلت به معنایی که در قرآن آمده است صرفا به مرد محدود نمی شود و زنان نیز در جامعه از سطوح مختلف فضیلت برخوردار شده اند. جالب این است که در سوره نسا که درباره فضیلت مردان صحبت شده، این آیه نیز آمده است که “هرگز نسبت به فضیلت هایی که یکی بیش از دیگری دارد حسرت نخورید و تمنا نکنید، برای مردان آن چیزی باقی می ماند که خود کسب کرده اند و برای زنان نیز همان نصیبی می ماند که خود به دست آورده اند” و این نصیب هم که معنای اقتصادی و مالی دارد می تواند به معنای امکانات دیگر اجتماعی هم باشد.»

 شهروند یاد عزت الله سحابی و فرزند مبارزش هاله سحابی را گرامی می دارد و یقین دارد که نام این خانواده ی مبارز به عنوان افرادی تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران ثبت خواهد شد.