هر قدر کودک طولانی تر از شیر مادر تغذیه کند، امکان ابتلا به بیماری غش در او کمتر خواهد شد. این گزارشی است که اخیراً ژورنال پزشکی کودکان آن را منتشر کرده. پژوهشگران دانشگاه AARHUS در دانمارک با مطالعه ی بیشتر از ۷۰هزار مادر و کودک به مدت ۱۰ سال، ثابت کردند کودکانی که حداقل ۹ ماه از شیر مادر تغذیه کرده بودند خیلی کمتر از دسته ای که مدت کمتری از شیر مادر تغذیه شده بودند، به بیماری غش یا صرع دچار شده اند. به عبارت دیگر به طور کلی یک نفر از یک صد نفر کودک در آمریکا در سنین کودکی بیشتر از دو بار به عارضه ی غش دچار می شوند، ولی کودکانی که به مدت ۶ ماه از شیر مادر تغذیه کرده اند یک نفر از هر ۱۵۰ نفر آن هم فقط یک بار به عارضه و حمله ی غش دچار شده اند. آن دسته از کودکانی که بیشتر از ۹ ماه از شیر مادر تغذیه کرده بودند این رقم حدود یک نفر از ۲۰۰ نفر گزارش شده است.

بسیاری از مادران از شیردادن به کودک در انظار عمومی ابایی ندارند

این تفاوت میزان بروز بیماری غش در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، به علت کیفیت مواد غذایی موجود در شیر و همچنین عواملی است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. اصولا مغز کودک در ۱۶ ماه اول زندگی فرم گرفته و تکامل می یابد. در این دوره تغذیه ی سالم و داشتن سیستم ایمنی قوی نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی کودک در جوانی و میانسالی دارد.

 لبنیات پرچرب از بروز بیماری قند جلوگیری می کند

عده ای بدون هیچ دلیل علمی مصرف شیر و فرآورده های آن را ناسالم و نادرست می دانند، ولی تحقیقات علمی نشان می دهند که این گروه از مواد غذایی نقش مهمی در سلامت و بهزیستی بیلیون ها نفر در سراسر دنیا دارد. کلسیم لبنیات از بروز سرطان روده ی بزرگ جلوگیری می کند و در کنار آن از افزایش فشار خون می کاهد. پروتئین لبنیات دارای کیفیت بالا است و در تغذیه گروه های مختلف مردم نقش دارد. در چند سال اخیر مقالات علمی درباره ی نقش لبنیات در جلوگیری از بروز بیماری قند نوع دو به چاپ رسیده اند که اهمیت خاصی دارند.

اخیراً پژوهشگران متوجه شدند که لبنیات پرچرب (چربی آن جدا نشده باشد) حاوی اسیدهای چرب مخصوصی است که نه تنها از بروز بیماری قند جلوگیری می کند، بلکه حرکت بیماری را کنترل و تغییر می دهد. در یک بررسی علمی دیگری ثابت گردیده که افزایش اسید ترانس پالمیتولئیک خون که قسمت اعظم آن از لبنیات تأمین می گردد امکان بروز بیماری قند را تا حدود ۶۲ درصد کاهش می دهد. در این بررسی ۳۷۰۰ نفر مطالعه و پیگیری شده اند. این اسید همچنین در عملکرد انسولین بدن و تقلیل وزن نقش شناخته شده ای دارد.

 

کمبود ویتامین D و بروز آلرژی در کودکان

کمبود ویتامین D در کودکان سبب افزایش بروز عارضه ی آلرژی در کودکان می شود. این گزارشی است که اخیراً پژوهشگران دانشگاه Yeshiva در نیویورک آن را انتشار داده اند. در این بررسی جالب تعداد ۳۱۰۰ کودک و ۳۴۰۰ بزرگسال مورد مطالعه قرار گرفته و بر روی خون آنها ۱۷ نوع آزمایش آلرژی به عمل آمده. اگرچه هیچ رابطه ای بین میزان ویتامین D خون و عارضه ی آلرژی در بزرگسالان دیده نشد ولی ثابت گردید کودکانی که به هر دلیل ویتامین D خونشان از حد طبیعی پائین تر بود بیشتر به انواع مختلف آلرژی دچار بودند. در میان ۱۷ نوع آلرژی مورد بحث، آلرژی به بادام زمینی در صدر جدول قرار داشت. این یافته گزارش پژوهشگران دانشگاه هاروارد را در سال ۲۰۰۷ مبنی بر اینکه کمبود ویتامین D می تواند سبب بروز و پیشرفت آلرژی گردد تائید می کند. مطالعات دیگر نشان می دهند که درصد بالایی از مردم آمریکا به هر دلیلی به کمبود ویتامین D دچار هستند، نه تنها این کمبود در آنها سبب بروز عارضه ی آلرژی می گردد، بلکه بسیاری از بیماری های دیگر را نیز موجب می شود.

 

دریافت استروژن زیاد سبب فشار خون بالا می شود

زنانی که در موقع یائسگی به مصرف هورمون استروژن تن درمی دهند، به عارضه ی فشار خون بالا دچار می شوند. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه میشیگان منتشر کرده اند. قبلا گزارش شده بود که مصرف زیاد هورمون استروژن در موقع یائسگی و به خاطر درمان عوارض این دوره امکان بروز بعضی از سرطان ها را افزایش می دهد، ولی این اولین باری ست که رابطه ی مصرف زیاد استروژن با افزایش فشار خون مطرح می شود. بارها در این صفحه در مورد ضرر و زیان مصرف زیاد و طولانی هورمون ها مخصوصا در موقع یائسگی مطالبی نوشته ایم و بار دیگر تأکید می کنیم که قبل از شروع درمان بعضی از ناهنجاری ها با هورمون حتما باید با پزشک متخصص مشورت نمود و مشکل غیرقابل حلی را به وجود نیاورد.

 

پاسخ به پرسش یکی از خوانندگان شهروند

سئوال: شما در مورد خواص زعفران در صفحه ی تغذیه و بهداشت شهروند مطالب زیادی نوشته اید. لطفا اشاره کنید که مصرف زیاد آن آیا برای عده ای زیانبار است؟

جواب: با تشکر از این خواننده ی عزیز. باید گفت که اصولا زیاده روی در مصرف هر چیزی حتی در روش های زندگی مثل ورزش زیانبار خواهد بود و به همین جهت شعار همیشگی ام رعایت حد اعتدال است.

در مورد مصرف زعفران، باید اشاره کنم که دسته ای از مردم ممکن است به آن آلرژی داشته باشند و پس از خوردن آن در بدن عکس العمل هایی مانند خارش و غیره به وجود آید، ولی به طور کلی زیاده روی در مصرف زعفران می تواند به کلیه ها آسیب وارد آورده و سبب تقلیل اشتها، سردرد، اختلال در حواس و مخصوصا در زنان باردار موجب سقط جنین شود.

زعفران کهنه گاهی تغییر کیفیت داده و مصرف آن دردسرهایی را به وجود می آورد. به طور کلی زعفران باید در ظروف تیره رنگ و در محیط خنک نگهداری شود.

 

بهتر است باور کنید

طبق آمار جدید یک چهارم جمعیت بزرگسالان کانادا به عارضه ی فشار خون بالا دچار هستند که ۳۰ درصد آن به علت مصرف زیاد نمک است. به طور متوسط در آمریکای شمالی مقدار مصرف سدیم رژیم غذایی بین ۳ تا ۶ هزار میلی گرم در روز است در حالی که رقم توصیه شده برای سنین ۱۰ تا ۵۰ سال بین یکهزار تا دو هزار میلی گرم می باشد و همین ازدیاد مصرف نمک (سدیم) است که فشار خون بالا، عوارض قلبی و ناهنجاری های دیگر مثل ازدیاد وزن و سرطان های معده و لوزالمعده و غیره را سبب می گردد.

 

 

آمار سخن می گوید

مک دونالد هر روزه ۴۶ میلیون نفر را غذا می دهد که برابر است با جمعیت کشور اسپانیا. در آمریکای شمالی قبل از اینکه کودکی حرف زدن را آغاز کند به وضوح مک دونالد را می شناسد. به طور کلی ۳۶ درصد از بازار “غذای سریع”آمریکا را مک دونالد به خود اختصاص داده. این کمپانی بزرگ بیشتر از ۳۰ هزار رستوران در شش قاره  و حدود یک صد کشور دنیا دارد.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com