* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بخش سوم و پایانی

 

 

محصولاتی که جای نیکوتین را می گیرند

این محصولات مقداری نیکوتین را در بدن آزاد می کنند و می شود بعضی را بدون نسخه از داروخانه خرید، مثل تمبرهایی را که روی پوست می چسبانند. مدت درمان بین ۱۰ تا ۱۲ هفته است که میزان نیکوتین به تدریج کم می شود تا به ترک کامل برسد. در این مدت از سیگار و سایر محصولات مشابه نباید استفاده شود. به غیر از تمبرها محصولات دیگری هم وجود دارد مثل آدامس های جویدنی حاوی نیکوتین که بسیار بدمزه است و ممکن است باعث التهاب مخاط دهان هم بشود. قرص هایی هم وجود دارند که زیر زبان گذاشته می شوند و نیکوتین آن توسط مخاط جذب می شود.

داروهای دیگری هم به صورت اسپری داخل بینی و یا وسیله ای سیگارمانند که می شود نیکوتین را از طریق تنفس وارد بدن کرد، همه ی این ها صدمات کمتری به بدن وارد می کنند تا سیگار واقعی. اگر با استفاده از این وسایل دچار بی خوابی، سردرد، ضربان قلب بیش از حد طبیعی و یا لرزش شدید با پزشک تان مشورت کنید.

داروها

این داروها فقط با نسخه پزشک تهیه می شوند.

در اواسط سال های ۱۹۹۰ مرحله ی جدیدی در درمان تاباژیسم ایجاد شد و اولین داروی بدون نیکوتین به نام Zyban وارد بازار شد که اولین قرص دریافت کننده دوپامین و یک آنتی دپرسور است که دارای آثار ناخواسته ثانویه و کنتراندیکاسیون های مختلف است.

Champix داروی دیگری است که روی دریافت کننده های مغز اثر می گذارد و احساس لذت در هنگام سیگار کشیدن را کم می کند و باید با روان درمانی همراه باشد.

اخطار: افرادی که از این دو دارو استفاده می کنند، اگر احساس افسردگی، تحریک پذیری، خشونت و رفتار غیرطبیعی و تمایل به خودکشی داشتند، بلافاصله با پزشک مشورت کنند.

 

مشاوره

برنامه های مختلفی در کلینیک ها و انجمن های یاریگر برای روش های مختلف روان درمانی وجود دارد. با اینکه از نظر علمی نمی شود دقیقا از موثر بودن آنها مطمئن بود ولی آنها می گویند که در بسیاری از مواقع موثر است و اشخاصی که از این روش ها استفاده کرده اند، رضایت کافی داشته اند.

همین طور همکاری و تشویق دوستان و اطرافیان نقش مشاوره روانی را بازی می کند.

یک مطالعه جدید نشان داده که فعالیت های بدنی روزانه حتی خیلی کم همراه با برنامه های مشاوره ای باعث کم شدن میل به سیگار می شود و به نگهداری تعادل وزن بدن کمک می کند، چون سیگار باعث می شود که بدن کالری بیشتری مصرف کند و ترک آن باعث بالا رفتن وزن می شود.

آیا میل شدید به کشیدن سیگار احساس می کنید؟

ـ به چیز دیگری فکر کنید و پنج بار نفس عمیق بکشید.

ـ دلایلی را که باعث شد سیگار را ترک کنید بشمارید.

ـ یک لیوان بزرگ آب بنوشید.

ـ آدامس بجوید.

ـ با دوستی تماس بگیرید.

طب مکمل

*هیپنوتراپی ـ مطالعات زیادی نشان داده که با روش های مختلف هیپنوز شش ماه پس از انجام، بین  ۳۰ تا ۴۰ درصد سیگاری ها موفق به ترک آن شده اند. نتیجه ی مطالعات دیگر این بوده که هیپنوز احتمالا روش موفق آمیزی برای ترک سیگار نیست، احتمالا چون روی بعضی اثر نداشته، ولی برای خیلی ها موفق آمیز بوده بیشتر از ۵۰درصد.

* روش های آرام بخش ـ چون ترک سیگار باعث نگرانی، مشکلات خواب، میل به شیرینی جات می شود روش های آرام بخش مختلف مثل بیوفیدبک، ماساژ، آروماتراپی و غیره کمک می کند.

* یوگا ـ در هند از درمان های مهم ترک سیگار به شمار می رود، ولی مطالعات دقیق علمی در این باره وجود ندارد.

* سیگارهای بدون تنباکو ـ سیگارهایی هستند که مخلوطی از گیاهان مختلف به جای توتون در آنها وجود دارد. با اینکه سازندگان آنها می گویند برای ترک سیگار موثر است چون نیکوتین ندارد و اعتیاد تولید نمی کند، با این حال هیچ مطالعه ی علمی در این باره وجود ندارد و این سیگارها هم به علت تولید قیر و مونوکسیددوکربن برای سلامتی مضرند و وزارت بهداشت کانادا آنها را برای سلامتی مضر می داند.

* ویپر و سایر دوددهنده های الکترونیک ـ ویپر وسیله ای است شبیه سیگار، سیگار برگ ، پیپ و حاوی یک مایع خوشبو همراه یا بدون نیکوتین که این مایع را به صورت بخار درآورده و شخص آن را به ریه های می فرستد. وزارت بهداشت کانادا استفاده از آن را تجویز نمی کند و سازمان بهداشت جهانی آن را برای ترک سیگار مفید نمی داند.

اخطار: افراد سیگاری نباید از مکمل های بتاکاروتن استفاده کنند چون احتمال سرطان ریه را به شدت زیاد می کند.