من و مهاجرت

در کانادا سن رفتن به مدرسه بین ۶ تا ۱۸ سال است. مدارس به دو گروه تقسیم می شوند:

الف- مدارس ابتدایی از پیش دبستان تا ششم

ب- دبیرستان از سال ششم تا دوازدهم، که البته در بعضی دبستانها تا مقطع هشتم  هم برگزار می شود.

تنها ملاک برای تعیین اینکه فرزند یک تازه مهاجر در چه سطحی باشد سن فرزند است و نه هیچ مدرک دیگری.

مدارکی که برای ثبت نام نیاز است کپی کارت واکسن و مدرک معتبر نشان دهنده سن فرزند است. اگر واکسن های زده شده در ایران متفاوت بود و یا واکسنی زده نشده بود نامه ای از طرف آموزش و پرورش براتون ارسال میشه که باید با دکتر خانوادگی برای واکسیناسیون تکمیلی فرزندتون هماهنگ کنید.

 

در کانادا مدارس چند نوعند. یک نوع مدارس عمومی یا دولتی یا همان پابلیک که هیچ هزینه ای برای ثبت نام نمی گیرند و بنا به محل زندگی شما تعیین می شوند و اگر قصد تحصیل فرزندتان در مدرسه خاصی را دارید باید حتما محل سکونت خود را بر اساس مدرسه انتخاب کنید که این مورد در خصوص مدارس دولتی صدق می کند.

– مدارس خصوصی که در قبال تحصیل فرزند شما شهریه می گیرند. معمولا مدارس خصوصی مربوط به گروه های مذهبی خاصی مانند مسلمانان، یهودیان و …. می باشند.

– مدارس کاتولیک که به افراد مسیحی مربوط می شود.

– مدارس تیزهوشان یا نمونه. در کانادا مدارسی وجود دارند که از دانش آموزان تیزهوش و با استعداد استقبال می کنند. این دانش آموزان یا توسط معلمان خود شناخته می شوند و یا خود از طریق والدینشان از وجود این مدارس آگاه می شوند و در آزمون های ورودی آن شرکت می کنند و در صورت داشتن شرایط خاص می توانند در این مدارس مشغول به تحصیل شوند.

– مدارس با زبان های خاص- در کانادا برای هر قومیت مدارس مخصوص با همان زبان وجود دارد مانند مدارس فارسی زبان که با گرفتن شهریه ای به فرزندان مهاجران زبان مادریشان آموخته می شود که البته تنها تعداد معدودی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش ایران هستند و همزمان کارنامه تحصیلی یا همان مواد درسی که در مدارس ایران تدریس می شود ارائه می گردد.

 

جهت اطلاع هموطنان برای تحصیل فرزندتون در مدارس فارسی زبان دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش ایران شماره تماس را براتون در زیر گذاشتم.

تلفن مدارس خارج از کشور ۲۲۰۸۹۵۹۶الی ۸ و نمابر ۲۲۰۶۶۱۵۱

 

در مدارس کانادا، کلاس های ای اس الESL همزمان با ساعات مدرسه برای دانش آموزان تازه وارد گذاشته می شود با توجه به سطح زبان دانش آموز در کلاس هایی جدا به صورت رایگان آموزش داده می شود و جای هیچ نگرانی برای والدین وجود ندارد. مسئله مهم دیگری که همه تازه واردان با آن روبرو هستند سرویس مدارس است. قابل توجه اینکه اینجا اتوبوس های مدرسه دو نوع هستند یا مجانیند و یا خصوصی که هزینه می گیرند. طبق اطلاعات موجود در سایت مدارس تورنتو دانش آموزانی که فاصله مدرسه تا منزلشان بیشتر از۱.۶ کیلومتر است حق استفاده از اتوبوس را دارند که البته باید حتما در هنگام ثبت نام با مدرسه هماهنگ شود و فرم مربوطه پر شود.

به دانش آموزان کلاس های ۶  تا ۸ که مسافت منزل تا مدرسه شان ۳.۲ کیلومتر یا بیشتر باشد بلیت تی تی سی یا همان اتوبوسه ای معمولی شهری تعلق می گیرد و دانش آموزان کلاس ۹ به بالا می بایست در فاصله ۴.۸  کیلومتری و یا بیشتر از مدرسه زندگی کنند تا بلیت اتوبوس مجانی بگیرند.  

سال تحصیلی از اواسط شهریور ماه که همان اوایل سپتامبر است شروع می شود و تا ماه خرداد (ژوئن) ادامه دارد، البته مدارس در پایان دسامبر برای سال نو دو هفته تعطیلی دارند و در ماه مارچ یک هفته تعطیلند و  زمان تعطیلی مدارس در شهرهای مختلف کانادا متفاوت است. تعطیلات تابستان هم حدود دو ماه و نیم است.

گفتنی ست هزاران سایت آموزشی برای مقطع دبستان وجود دارد که خالی از لطف ندیدیم به چند تا از اونها اشاره کنیم. این سایت ها توسط  سیستم آموزشی تایید شده اند.

 

http://www.abcteach.com/

http://www.starfall.com/

http://www.enchantedlearning.com/Home.html

http://storylineonline.net/

http://abcy.com/