طبق گزارش علمی کلینیک مایا در آمریکا که یکی از مهمترین و سرشناس ترین ماخذ و منبع اطلاعات علمی پزشکی در دنیا است کوآنزیم Q10 در بدن انسان ساخته می شود …

شهروند ۱۱۷۴- ۲۴ اپریل ۲۰۰۸

CoQ10 چیست؟
ـ به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک CoQ10 مصرف نکنید
ـ گاهی عوارض جانبی این آنزیم در بدن غیرقابل جبران است.
ـ بدن انسان قادر است CoQ10 بسازد. به همین منظور خوردن این آنزیم به طور مصنوعی، بدون مشورت پزشک کار خطرناکی است.
ـ هنوز از نظر علمی اثر CoQ10 بر روی بیماریهای مزمن و بهبودی آنها ثابت نشده است.
ـ افراد معمولی و غیر متخصص نباید CoQ10 را به دیگران تجویز نمایند.

طبق گزارش علمی Maya Clinic در آمریکا که یکی از مهمترین و سرشناس ترین ماخذ و منبع اطلاعات علمی پزشکی در دنیا است کوآنزیم Q10 در بدن انسان ساخته می شود و برای فعالیت های سلولهای بدن ضروری است. میزان این کوآنزیم با ویتامین Q در موقع ازدیاد سن کاهش می یابد که می توان آن را با خوردن غذاهای زیر تامین کرد:
ـ ماهی
ـ دل و جگر و قلوه
ـ سمنو (جوانه گندم)
ـ نان کامل
ـ دانه های روغنی
ـ اسفناج
ـ کنجد
ـ محصولات سویا
در صورت لزوم پزشک متخصص می تواند CoQ10 را برای مدتی معلوم به بیمار تجویز کند.
کلینیک Maya مطالعات و بررسی های علمی را در مورد CoQ10 و بیماریهای مختلف ارزشیابی کرده و به صورت ABC دسته بندی کرده است. در مورد تمام بیماریها مانند بیماری آلزایمرز، سرطان، بیماریهای قلبی، بیماریهای ریوی، بیماری های خونی، بیماری ایدز، بیماری های کلیوی و بیماری پارکینسون درجه و رتبه C منظور گردیده در حالی که برای درمان بیماری قند این دسته بندی D است. فقط در مورد فشار خون این موسسه علمی درجه B را در نظر گرفته. به عبارت دیگر هیچکدام از تحقیقات علمی ثابت نمی کنند که CoQ10 دارویی است موثر.
همانطوری که اشاره شد بدن انسان در روز بین ۳۰ تا ۹۰ میلی گرم CoQ10 نیاز دارد که توسط رژیم غذایی می تواند ترمیم گردد و نیازی به خوردن CoQ10 مصنوعی نیست.
عوارض جانبی که توسط این موسسه علمی در مورد CoQ10 ذکر شده عبارتند از:
آلرژی، خارش پوست، تهوع و استفراغ ، دل درد، اسهال، کم شدن اشتها، سردرد، بی خوابی و کم خوابی، احساس خستگی بی مورد، علائمی مانند سرماخوردگی.
علاوه بر این عوارض خطرناک جانبی مهمی نیز گزارش شده که عبارتند از:
۱ـ پایین آمدن میزان Platlet خون و امکان بروز خونریزی در موقع مصرف Q10 خیلی زیاد خواهد بود. در این صورت افرادی که به ناراحتی های خونی دچار هستند نمی توانند از CoQ10 بدون مشورت پزشک استفاده نمایند، زیرا ممکن است خطرات غیرقابل جبرانی به وجود آید.
۲ـ CoQ10 ممکن است به شدت فشار خون را کاهش دهد. افرادی که داروهای پایین آورنده فشار خون مصرف می کنند و یا به عارضه پایین بودن فشار خون دچار هستند نباید بدون مشورت پزشک CoQ10 بخورند.
۳ـ افرادی که به بیماری قند دچار هستند و داروهای مخصوص را مصرف می کنند و یا به عارضه پایین بودن گلوکز خون Hypoglycemia دچار هستند حتما باید قبل از مصرف CoQ10 با پزشک متخصص خود مشورت کنند.
۴ـ CoQ10 تغییرات فاحشی در میزان آنزیم های کبدی به وجود می آورد. افرادی که آنزیم های کبدی آنها بالاست با خوردن CoQ10 ناهنجاریهای بزرگی برای کبد خود خلق می کنند. در این صورت آزمایش خون قبل از شروع مصرف CoQ10 و هر چند گاهی یک بار در حین مصرف Q10 امریست لازم و ضروری.
۵ـ CoQ10 تغییراتی در ترشح و عملکرد هورمونهای تیروئید به وجود می آورد. به همین جهت افرادی که به ناهنجاریهای غده تیروئید دچار هستند به هیچ عنوان بدون اجازه و مشورت پزشک نباید Q10 بخورند.
۶ـ بیماران مبتلا به بیماریهای قلب و عروق و بیماریهای کلیوی نیز بدون مشورت پزشک متخصص نباید Q10 بخورند چون دردسرهای غیرقابل جبرانی را به وجود می آورد.
۷ـ گزارشات زیادی نشان می دهد که افرادی که Q10 مصرف می کردند و به ورزش شدید می پردازند موجب صدمه قلب و عروق شده و به همین جهت در موقع ورزش شدید و مخصوصا آنهایی که ناراحتی های قلبی دارند نباید Q10 بخورند.
در اینجا به وضوح یادآوری می شود که CoQ10 ممکن است داروی بسیار موثری برای بعضی از بیماریها باشد، ولی چون عوارض جانبی خطرناکی دارد به هیچ عنوان نباید توسط افراد غیر متخصص و معمولی تجویز گردد. این دارو یا آنزیم یا ویتامین حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز گردد و در طول درمان بیماری مرتبا باید معاینات و آزمایشات مخصوصی نیز انجام گیرد تا مشکلی پیش نیاید.
هر ساله فقط در آمریکا ۲۰۰ هزار نفر در اثر اشتباهات پزشکی جانشان را از دست می دهند و خوردن داروها به طور خودسرانه و بی بند و بار درصد مهمی از این مرگ و میرهای زودرس را به خود اختصاص می دهد. امروزه متاسفانه به علت عدم کنترل چگونگی مصرف بعضی از فرآورده های غذایی و ویتامین ها و املاح و هورمونها و آنزیم ها هر کسی صرفا به خاطر نفع مادی به شغل ویتامین فروشی و پخش بعضی از داروهای گیاهی و غیره روی آورده و دانسته و ندانسته سبب ناهنجاریهای غیرقابل جبرانی برای افراد سالم و بیمارانی که به هر دلیلی به آنها روی می آورند می شود.
این هفته دانشمندان و محققان بار دیگر اعلان کردند که خوردن املاح و ویتامین های مصنوعی هیچ نقشی در سلامتی و بهزیستی ندارند و من حدود ۳۰ سال است که مرتبا در این مورد می نویسم و حرف می زنم.
امیدوارم که مردم عادی به این حقیقت پی ببرند که برای درمان دردهایشان به پزشک حاذق مراجعه کنند نه به افراد غیرمتخصص و سودجو.

دیابت امکان بروز بیماری آلزایمرز را افزایش می دهد
پژوهشگران کشور سوئد اعلان کردند که افرادی که در میانسالی به بیماری قند دچار می شوند بیشتر در معرض بروز بیماریهای آلزایمرز قرار دارند، زیرا بود و نبود انسولین در این افراد سبب ناهنجاریهای عروق نیز می شود.
در یک پروژه تحقیقاتی بیش از ۲۳۰۰ نفر مسن تر از ۵۰ سال از نظر بیماری قند معاینه و آزمایش شدند و به مدت ۳۲ سال پیگیری گردیدند. در این مدت ۱۰۲ نفر از آنها به بیماری آلزایمرز دچار و ۲۹۲ نفر هم به نوعی عارضه فراموشی مبتلا شدند. با مراجعه به پرونده پزشکی آنها و نتایج آزمایش خون در ابتدای بررسی معلوم گردید که افرادی که دیابت دارند یک و نیم برابر آنهایی که دیابت ندارند به بیماری آلزایمرز دچار می شوند که رقمی است بسیار بزرگ و نگران کننده. در ضمن در افرادی که دیابت دارند و در عین حال دارای فشار خون، کلسترول بالا و وزن زیاد هستند این رقم خیلی بالاتر است. این تحقیق علمی به وضوح ثابت می کند که خلل در عملکرد و ترشح انسولین می تواند سبب ناهنجاریهای غیرقابل برگشت عروق مغز شود و در نتیجه عوارض فراموشی، مخصوصا آلزایمرز به وجود آورد.
پروژه تحقیقاتی دیگر که نتایج آن با نتایج بررسی ذکر شده در بالا به چاپ رسیده همچنین ثابت می کند که افسردگی مزمن نیز می تواند در بروز و پیشرفت آلزایمرز نقش داشته باشد، زیرا عارضه افسردگی سبب کوچکی بعضی از قسمت های مغز می شود و نتیجه زمینه را برای بروز بیماری آلزایمرز آماده می کند. در بررسی دوم حدود ۴۸۰ نفر از افراد مسن (۶۰ تا ۹۰ ساله) که هیچ علامت و نشانه عوارض فراموشی نداشتند بررسی گردیده اند. از این عده ۱۳۴ نفر به بیماری افسردگی دچار شده و ۳۳ نفر آنها در نهایت به بیماری آلزایمرز مبتلا شده اند. به عبارت دیگر افرادی که به عارضه یا بیماری افسردگی دچار هستند ۵/۲ برابر دیگران در معرض بروز بیماری آلزایمرز قرار دارند. جالب اینکه افرادی که قبل از سن ۶۰ سالگی به عارضه افسردگی دچار بودند چهار برابر دیگران در معرض بروز بیماری آلزایمرز قرار داشتند. دانشمندان معتقدند که افسردگی می تواند سبب بروز آلزایمرز شده و در عین حال یکی از عوارض این بیماری باشد.
از این دو پروژه تحقیقاتی جالب می شود نتیجه گرفت و توصیه کرد که اگر به بیماری دیابت دچار هستید و یا درگیر عارضه افسردگی هستید مراقب آن باشید که به بیماری آلزایمرز دچار نشوید. با دوری از عواملی که باعث این بیماری خسته کننده می شود و مراجعه مرتب به پزشک متخصص می توان تا حدودی بیماری آلزایمرز را پیشگیری کرد و یا بروز آن را به تعویق انداخت.

یک نوع ژن عارضه آسم شناسایی شد
تغییرات جزئی در عملکرد ژن بر روی CH3LI می تواند عارضه آسم را به وجود آورد، زیرا سبب آزاد شدن مقدار زیادی از پروتئین YKL-40 می شود که در بروز آسم موثر خواهد بود. حال دانشمندان طی بررسیهای پیچیده و جالبی سعی بر این دارند که ترشح پروتئین YKL-40 را به هر وسیله ای کنترل کرده و در حقیقت عارضه آسم را جلوگیری و درمان نمایند.
دانشمندان دانشگاه شیکاگو که به چنین نتایج علمی دست یافته اند معتقدند که روزی می شود به راحتی بیماری آسم را درمان و از بروزش جلوگیری کرد. در بدن پروتئین YKL-40 اصولا برای دفاع و از بین بردن انگل های خطرناک ترشح می شود ولی تا به حال کسی نمی دانست که این پروتئین در بدن انسان می تواند زمینه را برای بروز و پیشرفت عارضه آسم آماده کند.

غذاهای آلرژی زا
طبق گزارش اخیر به هر دلیلی میزان بروز آلرژی در مردم رو به افزایش است و غذاهای ذکر شده در زیر به ترتیب در بروز آلرژیهای تغذیه ای نقش مهمی دارند:
۱ـ شیر (مخصوصا در کودکان)
۲ـ تخم مرغ
۳ـ بادام زمینی
۴ـ دانه های روغنی دیگر، مانند گردو، پسته و بادام
۵ـ محصولات سویا
۶ـ ماهی و محصولات دریایی (مخصوصا در بزرگسالان)
این دسته از غذاها درصد بالایی از آلرژیها را سبب می شوند ولی نباید فراموش کرد که غذاهای دیگری هم می توانند در بدن عکس العمل شدید به وجود آورند. هر ساله عده زیادی در سراسر دنیا به علت آلرژی تغذیه ای جانشان را از دست می دهند. شناختن آنها و دوری کردن از آنها تنها روش دور ماندن از بروز آلرژی است.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com