عدس از دسته حبوباتی است که بشر از ده ها هزار سال قبل آن را می شناخته و در تغذیه از آن استفاده می کرده است. ریشه اصلی آن از خاورنزدیک بوده و به تدریج کشت و برداشت آن در دنیا رایج شده است. عدس در رژیم غذایی مردم کشورهای مدیترانه که به طور کلی مردمان سالمی هستند نقش مهمی دارد و به صورت های مختلف استفاده می شود.

پژوهشگران دانشگاههای کالیفرنیا و مینه سوتا مطالعه دقیقی بر روی تغذیه و روش زندگی ۱۲۴۸ نفر از خانمهای آسیایی ـ آمریکایی که به سرطان سینه دچار بودند به عمل آورده و نتایج آن را با ۱۱۴۸ نفر از خانم های سالم مقایسه کرده اند.

این بررسی نشان می دهد که خانمهایی که در رژیم غذایی خود مقداری عدس منظور می دارند خیلی کمتر از آنهایی که چنین نمی کنند به سرطان سینه دچار می شوند.

یکصد گرم عدس حاوی ۲۶ گرم پروتئین است ولی افرادی که به ناراحتی کلیه دچار هستند نباید عدس مصرف کنند چون سبب ازدیاد و شدت بیماری مخصوصا نفریت کلیه خواهد شد. در ضمن عدس بهترین منبع ویتامین B ، مخصوصا B6 و فولات است. این ویتامین ها قادرند میزان Homocysteine خون را کاهش دهند و در نتیجه از بروز سکته قلبی جلوگیری نمایند. عدس همچنین حاوی مقدار قابل توجهی منیزیوم است که در عملکرد کلسیم در بدن موثر بوده و طی عملیات پیچیده ای از بروز و رشد سرطان جلوگیری می کند.

کیفیت بالای فیبر موجود در عدس به این غذا مقام مخصوصی می دهد، زیرا می تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد. افرادی که مشکل متابولیسم یا سوخت و ساز انسولین دارند و در نتیجه یا به بیماری قند دچار بوده و یا در معرض بروز آن قرار دارند با خوردن عدس می توانند قند خون را کاهش دهند و در کنترل قند خون نقش داشته باشند.

به طور کلی درباره خواص عدس می شود بیشتر از این نوشت ولی در اینجا به آن دسته از مواد موجود در عدس که می توانند در بهزیستی و سلامتی بدن، مخصوصا در پیشگیری سرطان سینه نقش داشته باشند اشاره گردیده است.


کم خوابی و بیماری قند


یکی از عوامل مفید روش زندگی سالم که رابطه مستقیمی با سلامتی و بهزیستی دارد خواب کافی و با کیفیتی بالا است. مطالعات علمی بارها ثابت نموده اند که خوابیدن کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز بدن را برای ابتلا به بسیاری از بیماریها مخصوصا بیماری قند و بیماریهای قلب و عروق آماده می سازد. در حال حاضر بیشتر از ۵۷ میلیون نفر از مردم آمریکا یا به بیماری قند نوع دو دچار هستند و یا در شرایطی هستند که به زودی به آن مبتلا خواهند شد، زیرا عوامل بروز بیماری قند مانند چاقی، نداشتن فعالیتهای بدنی، سابقه فامیلی بیماری قند و غیره در آنها وجود دارد و دیر یا زود مشکل بزرگی را به وجود می آورد.

در یک بررسی علمی جدید مقدار گلوکز یا قند خون و همچنین مدت زمان خوابیدن ۱۴۵۵ نفر به دقت مطالعه گردیده. این پروژه تحقیقاتی نشان می دهد که افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می خوابیدند میزان قند خونشان بالاتر از آن دسته ای بود که ۸ ساعت یا بیشتر می خوابیدند. بالا رفتن قند خون افرادی که به بی خوابی و کم خوابی عادت دارند ممکن است به خاطر استرس و خستگی، عوامل ژنتیکی و یا بدخوری و پرخوری در موقع بی خوابی باشد.


آلودگی آب بطریهای پلاستیکی


گروهی از پژوهشگران آمریکایی که به EWG معروف هستند گزارش می دهند که اکثر آبهای بطریهای پلاستیکی به موادی مانند داروهای شیمیایی، کودهای شیمیایی و پاک کننده ها و ضدعفونی کننده های شیمیایی آلوده هستند.

این گروه تحقیقاتی نمونه هایی از آب بطریهای پلاستیکی ۱۰ کمپانی معروف را برداشت و تجزیه کرده اند و معتقدند که هیچ کدام از این نمونه ها از چشمه و یا ماخذ ذکر شده بر روی بطریها نمی باشند، بلکه از منابعی آلوده و کنترل نشده هستند و در ضمن قیمت آنها در مقایسه با آب لوله کشی شهرها حدود ۱۹۰۰ برابر گرانتر است. در نمونه های آب مورد بحث موادی مانند Trihalomethanes یافته اند که در بروز اختلالات فعالیت و عملکرد دستگاه تولید مثل بدن نقش دارد. در ضمن ماده شیمیایی سرطانزایی به نام Bromodichloromethane، مواد شیمیایی پاک کننده و ضدعفونی کننده و مقدار زیادی از کودهای شیمیایی در نمونه های آب بطریهای تجارتی شناسایی گردیده است. در اینجا از ذکر نام کمپانیهای آب بطریهای تجارتی به دلایل مختلف خودداری می شود ولی علاقمندان می توانند با مراجعه به تارنمایwww.ewg.org اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

این پژوهشگران در گزارش خود اضافه می کنند که آب لوله کشی شهر مرتبا توسط مسئولان امر تجزیه و کنترل می گردد در حالی که هیچ قانون و مقرراتی برای کنترل آب بطریهای پلاستیکی وجود ندارد و به همین دلیل آبهای آلوده و ارزان به نام آبهای چشمه و در بطریهای پلاستیکی به قیمت گران به مردم فروخته می شود.

جالب اینکه این دسته از پژوهشگران قیمت آبهای بطریهای بازاری را با قیمت آب لوله کشی شهر مقایسه کرده اند که به طور اختصار به آن اشاره می شود. در آمریکا آب تجارتی به قیمت حدود ۴ دلار برای هر گالن به فروش می رسد، در حالی که قیمت آب لوله کشی حدود دو دهم سنت برای یک گالن است.

فیلتر یا صافی های آب ساخت کارخانه های معتبر وجود دارند که می شود در منزل از آنها استفاده کرد و حداکثر مخارج آن حدود ۲۵ سنت در روز است ولی مردم یا این حقایق را نمی دانند و یا اینکه توجهی به سلامتی خود ندارند و با پرداخت پول کلانی در سال آبهای آلوده به مواد شیمیایی بطریهای پلاستیکی را خریداری و مصرف می کنند. تازه هنوز صحبتی درباره ضرر و زیان خود پلاستیکها و مواد شیمیایی موجود در آن به میان نیامده است.


کافئین قهوه و تسکین دردهای عضلانی


اگر در اثر ورزش یا کار سنگین به درد عضلات دچار می شوید، برای تسکین درد مورد بحث یک فنجان قهوه کافئین دار بنوشید و اثر آن را پس از چند دقیقه ببینید. این پیامی است که پژوهشگران دانشگاه ایلینویز در آمریکا گزارش کرده اند. در یک بررسی علمی بر روی گروهی از دانشجویان دانشگاه و پس از نیم ساعت ورزش سنگین که چند روز تکرار گردیده معلوم شد که نوشیدن قهوه و یا خوردن کپسولی از کافئین می تواند درد عضلات به علت ورزش سنگین را تسکین دهد. این پژوهشگران معتقدند که کافئین می تواند تاثیراتی بر روی مغز و اعصاب و ستون فقرات گذاشته و درد عضلات را که به علت خستگی بروز نموده تسکین دهد. به همین جهت توصیه می کنند که قبل از شروع کار سنگین یا ورزش یک فنجان قهوه نوشیده و از بروز درد عضلات پیشگیری کنید و یا اینکه پس از اتمام کار و ورزش در محیطی آرام به نوشیدن مقداری قهوه مبادرت کنید تا درد عضلات تسکین یابد.




 

افزایش شدید بروز بیماری قند در دهه گذشته


مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در آمریکا اعلان نموده که میزان بروز بیماری قند نوع دو با سرعتی غیرقابل کنترل افزایش یافته. در سال ۱۹۹۷ میزان بروز آن ۵ نفر در هر یک هزار نفر بود در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۷ به ۹ نفر در هر هزار نفر افزایش یافته و آن به علت افزایش وزن بدن، نداشتن فعالیتهای بدنی، بدخوری و پرخوری و غیره است. در بعضی از ایالات آمریکا رقم بروز و افزایش این بیماری وحشتناک است. مثلا در ایالت ویرجینیا ۱۳ نفر از هر یک هزار نفر به این بیماری دچار می شوند که رقمی است بالا. پایین ترین رقم بروز بیماریهای قند در آمریکا متعلق به ایالت مینه سوتا و رقمی حدود ۵ نفر در هر هزار نفر است.

در حال حاضر ۶/۲۳ میلیون نفر در آمریکا به بیماری قند نوع دو دچار هستند.


بهتر است باور کنید


در برابر هر یکصد جنین مونث ۱۳۰ جنین مذکر به وجود می آید که اگر همه آنها به ثمر برسند میزان جمعیت نوزادان مذکر ۳۰ درصد بیشتر از نوزادان مونث خواهد شد، ولی این آمار چنین نخواهد بود، زیرا در برابر هر یکصد نوزاد دختر ۱۰۵ نوزاد پسر متولد میگردند. به عبارت دیگر ۲۵ درصد جنین های جنس مذکر قبل از تولد به هر دلیلی از بین می روند. با وجودی که در دنیا در برابر یکصد نفر زن ۱۰۵ نفر مرد وجود دارد به طور کلی طول عمر خانمها طولانی تر از آقایان بوده و به طور متوسط خانم ها ۶ سال بیشتر از آقایان زندگی می کنند و در نهایت جمعیت کل زنان در دنیا بیشتر از مردان می باشد.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com