مریم پیلهاو مجری برنامه تلویزیون در سن ۳۲ سالگی به سرطان سینه مبتلا شده است! مریم پیلهاو مجری برنامه بیگ برادر(تلویزیون آر.تی.ال.۲) است.

  

شهروند ۱۱۹۹ ـ  پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸


 

مریم مجری جوان و موفق تلویزیون آلمان به مبارزه ادامه می دهد


 

قبل از ترجمه ی دو خبر از روزنامه پرتیراژ و جنجالی بیلد در آلمان، اشاره به یک نکته، بسیار مهم به نظر می رسد. خبرنگاران روزنامه بیلد (بیلد ثایتونگ) شب و روز به دنبال خبرهای داغ و سوانح غیرمترقبه هستند و می کوشند این خبرها را با جملاتی بسیار ساده و قابل فهم، اما هیجان انگیز و با تیتر درشت، روزانه برای بیش از دو میلیون خواننده خود، منعکس کنند. این روزنامه حتا یک ویژه نامه هفتگی، روز یکشنبه منتشر می کند که خوانندگانش در پایان هفته هم مشغول باشند. از آنجا که واژه ای در این روزنامه به کار گرفته نمی شود که در واژه نامه های معمولی نتوان یافت، لذا ترجمه مطالب آن برای کسی که این زبان را در حد مکالمات روزمره بلد باشد، زیاد مشکل نخواهد بود.

به همین دلیل من این دو خبر کوتاه را که مربوط به یک دختر نیمه ایرانی موفق، که در ضمن نسبت فامیلی هم با او دارم، برای انتشار و اطلاع دیگر هموطنانم ترجمه می کنم. البته این خبرها از یک سو غم انگیزند زیرا خبرسازان با یک بیماری سخت در جدل هستند، و از سوی دیگر شادی بخش چرا که آنها با این بیماری به مبارزه برخاستند و بر آن غلبه کردند.

مریم پیلهاو

 

مریم پیلهاو، نیمه هموطن ۳۲ ساله ی ما، به سرطان سینه گرفتار آمده و جراحی شده ولی خوشبختانه این بیماری در همان مراحل اولیه کشف و مداوا شد.

خبر نخست دوم اپریل ۲۰۰۸ در صفحه اول روزنامه با عکس بزرگی از مریم آمده بود. در این خبر آمده بود: مریم پیلهاو مجری برنامه تلویزیون در سن ۳۲ سالگی به سرطان سینه مبتلا شده است! مریم پیلهاو مجری برنامه بیگ برادر(تلویزیون آر.تی.ال.۲) است. مریم در پاسخ به خبرنگار روزنامه بیلد که از او می پرسد: که آزمایشات تاکنونی را چگونه می بیند؟ می گوید، او از این بیماری می ترسد و نگران است، اما علیه آن با تمام نیرو مبارزه می کند.

مجری برنامه بیگ برادر در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار بیلد می گوید: "من با دست زدن به سینه ام یک غده در آن احساس کردم، فوری به پزشک مراجعه کردم و یک آزمایش ماموگرافی (معاینات سینه زنان) انجام دادم. پزشک معالج پیشنهاد داد که باید بایوپسی (نمونه برداری از بافتهای سینه) انجام گیرد.

بعد از نمونه برداری مریم خبر تکان دهنده ای دریافت کرد که او سرطان سینه دارد! اما همزمان پزشکان به مریم امیدواری دادند که نوع سرطان شناسائی شده، در مراحل اولیه است، اما  حتما باید فورا عمل جراحی انجام گیرد.

این مجری جوان برنامه تلویزیون ادامه داد: "طبیعی است که ترس دارم، اما من مثبت فکر می کنم و سخت اعتقاد دارم که بر این بیماری باید غالب آمد".

این زن مهربان و خوشروی تلویزیون از طرف توماس هانرایش، همسرش که یک موزیسین و آهنگساز ۳۵ ساله است، به طور جدی حمایت می شود. توماس زنش را تشویق به پایداری و مقاومت می کند.

آدم نباید هیچ شانسی به افسردگی بدهد. این نسخه ای است که مریم پیلهاو، از زمان تشخیص بیماریش تا کنون برای خود نوشته است و به آن عمل می کند که نباید غم و اندوه را به خود راه داد.  به همین دلیل تا روز قبل از عمل جراحی، به طور عادی مشغول کار و اجرای برنامه بیگ برادر بود.

مریم همچنین می خواهد بعد از عمل جراحی در اسرع وقت مجددا به کارش ادامه بدهد. او با اطمینان، می گفت: "احتمامریم پیلهاو پس از جراحیلا من فوقش دو هفته استراحت کنم، بعد به کارم ادامه خواهم داد".

او گفت: بدون شک حال من رو به بهبودی خواهد رفت، اگر فکر این بیماری را آهسته و آرام از خاطره بزدایم.

***

خبر دیگری در همین زمینه در ویژه نامه یکشنبه ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۸ بیلد آمده بود درباره سه شخصیت برجسته تلویزیون و سینما که علیه سرطان مبارزه می کنند. در این خبر آمده بود: آنها با این کار به همه ی ما نیرو می دهند.

 

در این خبر عکس های مریم پیلهاو با کلاه گیس و مژه مصنوعی و پانسمان روی سینه که جای آمپول شیمی درمانی بود، در یک کنسرت به حمایت از بیماران سرطانی دیده می شد. مریم همراه شوهرش توماس، با چهره بشاش و خندان در کنسرت موسیقی ظاهر شد.

در این کنسرت او به خبرنگاران گفت: "من مصمم هستم که مطلقا نباید به سرطان اجازه برگشت داد". مریم که اهداء کننده مغز استخوان برای دیگر بیماران است، در کنسرت رویائی موزیک و رقص در برلین شرکت کرد که در آن ستاره های سرشناس هالیوود، مانند ایوا مندس و کریستوفر لی حضور داشتند، اما جمع پانصد نفری مهمانان کنسرت برای شهامت و مبارزه مریم علیه این بیماری دست زدند. مریم در حالی که دست در دست شوهرش داکریستوفر شلینگنشت،  گفت: "عشق و محبت او، نیرو و توان من است" و افزود: "با تمام توان علیه این بیماری مبارزه می کنم".


 

***

کریستوفر شلینگن- سیف،۴۷ ساله، کارگردان سینما که یک نیمه از شش او را برداشته اند، می گوید: "دچار خودخوری و افسردگی نشوید. زندگی را دوست بدارید!" او که هرگز سیگار نکشیده، مبتلا به بیماری سرطان ریه شده است. با عمل جراحی قسمت چپ شش او را درآورده اند. او زجر شیمی درمانی و پرتو درمانی را هم پشت سر دارد. این کارگردان جوان (کریستوفر شلینگن- سیف) طی شبهای دراز بستری بودن در بیمارستان افکارش را ضبط می کرده، و این که بارها به خودکشی با وسایل مختلف اندیشیده بوده است. داستان او در"مجله جنوب آلمان" منتشر شده است. او گفته است: "من مرگ را لمس کردم، مرگ کنار دست من نشسته بود، ولی اکنون یک مرتبه غیبش زده و رفته است."

                                            

 کریستوفر نقشه و برنامه ای دارد که می تواند او را از مرگ نجات دهد و آن نسخه ایست بدین مضمون: "هرگز افسردگی به خود راه ندهید و به بیماری فکر نکنید و زندگی را دوست بدارید."

***

باربارا رودنیک

باربارا رودنیک،۵۰ ساله، هنرپیشه ی محبوب سینمای آلمان، با لبخندی ملیح و کلاهی بر سر بی مویش در حالی که آکاردئون محبوبش را در دست داشت، در جشن "میرا اوارد" در مونیخ در میان جمعی از نوازندگان ارکستر برای جشنواره فیلم بایرنی دیده می شد. او در حال نواختن آکاردئون می گوید: "من برای هر چیزی که امکانش برایم وجود دارد، شاد و خوشحال می شوم" باربارا ۵۰ ساله، از دسامبر ۲۰۰۵ فهمید که به بیماری سرطان پیشرفته سینه مبتلاست. غده های سرطانی کوچک در همه جای بدنش پخش شده اند؛ در استخوانها، کبد، سر و …. باربارا رودنیک واقعیت را پذیرفته است. او می گوید: "اما من هنوز اینجا هستم و مبارزه می کنم!"

***


 

قصد من از ترجمه این مطالب، در وحله ی اول شرح حال یک نیمه هموطن (مریم) بود که پدرش کرد ایرانی و دائی مادرم است و مادرش آلمانی. از آنجا که من مریم را به دلیل فامیلی از نزدیک می شناسم و هر از چند گاهی با او دیدار و ملاقات دارم، خیلی دلم می خواست درباره ی زندگی و موفقیت شغلی اش برای روزنامه های فارسی زبان مطالبی بنویسم، اما هیچگاه فرصت مناسب دست نداد. اکنون که این اتفاق افتاده و خوشبختانه به خیر و خوبی گذشت و روزنامه ها هم درباره ی آن نوشته اند، فرصت را جایز دانستم، ضمن ترجمه گزارش روزنامه بیلد، شرحی هم درمورد مریم بنویسم. آرزو می کنم روزی فرصت بیشتری بیابم و یک مصاحبه مفصل با او انجام دهم و برای روزنامه ها و بویژه برای شهروند کانادا که درباره جوانان دختر و پسر ایرانی و نیمه ایرانی هم وطن و موفقیت چشم گیر آنان در زمینه های مختلف تحصیلی، سیاسی، ژورنالیستی، ورزشی،  زیبائی و غیره رپورتاژهائی می نویسند، بفرستم. من گاهی در اینترنت بیشتر این خبرها را با علاقه دنبال می کنم و می خوانم. به همین دلیل فکر کردم، شاید درج چنین خبری هم برای هموطنان فارسی خوان، خارج از آلمان جالب باشد.

 

در یکی از دیدارهای مکرر با پدر مریم (دائی مادرم) در شهر هایدلبرگ آلمان، در پاسخ به پرسشی از طرف من، گفتند که: مریم از سنین نه و ده سالگی علاقه زیادی به تئاتر داشت. او زمانی که کلاس چهارم بود و جزو شاگردان بسیار زرنگ و با هوش کلاس محسوب می شد، در جشن مدرسه، در نمایش "تام سوی" نقش جوان شروری را بازی کرد که می بایستی به جرم آن که شیشه پنجره ی خانه ی پیرزنی را شکسته، شبکه چوبی اطراف خانه او را رنگ کند. مریم نقش خود را به نحو احسن بازی کرد و مورد توجه خاص شهردار شهر و والدین شرکت کننده در آن جشن قرار گرفت.

او درسن ۱۷ سالگی، در همان دوران دبیرستان، علاقه عجیبی به روزنامه نگاری پیدا کرد و در روزنامه دانش آموزی دبیرستان مطالبی می نوشت و تا سن ۱۹ سالگی برای روزنامه های محلی مناطق "ساورلند" مطالب و گزارش های فرهنگی زیادی نوشت. پدر مریم در ادامه گفت: یادم هست که مریم برای تهیه اولین گزارش فرهنگی اش مبلغ ۴۰ مارک آلمانی از یکی از روزنامه ها دریافت کرده بود. مریم بعد از دیپلم دبیرستان وگذراندن دوره سه ساله روزنامه نگاری همزمان در یکی از فرستنده های رادیوئی، ایالت "نورد راین وستفالن" آلمان مشغول به کار شد.

 رادیو لایف آینس این ایالت دروازه ژورنالیستی رادیو و تلویزیون را بر روی مریم گشود. او هنوز هم گاه گاهی سری به استودیو رادیو لایف آینس، در کلن، می زند و دوستانش را ملاقات می کند و بعضی اوقات به عنوان مجری برنامه، در جشنها و مهمانی های مجلل و مراسم اهدای جوامریم مجری موفق گیگایز رادیو لایف آینس حضور پیدا می کند.

 





















مریم تازه در دانشگاه در رشته ادبیات آلمانی و انگلیسی آغاز به تحصیل کرده بود که به پیشنهاد تلویزیون "ان. بی. سی." شاخه آلمان مجری برنامه ی تازه تأسیس "ان. بی. سی.-گیگا" برای نوجوانان شد که از ساعت سه بعد از ظهر تا ساعت هشت شب یکسر ادامه داشت. در تلویزیون "ان. بی. سی.-گیگا" کارش به قدری موفقیت آمیز بود که تا سرپرستی برنامه ریزی ارتقاء مقام یافت. در آن هنگام به دلیل کار زیاد، دیگر نتوانست به تحصیلات دانشگاهیش ادامه دهد. او بعد از چهار ترم دانشگاه را رها کرد و به عنوان مجری برنامه تلویزیون حرفه ای پیشنهاد فرستنده تلویزیون "پرو ۷" را پذیرفت و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ همراه یکی از همکاران تلویزیون (دومینیک باخ مایر) برنامه تاف مگزین را از ساعت پنج تا شش بعد از ظهر اجرا می کردند.

 

این برنامه تلویزیونی منعکس کننده خبرهای چشم گیر روز در جهان بود.

          

چندین بار هم به عنوان خبرنگار تلویزیون "پرو ۷"  به لوس آنجلس رفت و خبرهائی، از جمله اهداء جایزه اسکار به هنرمندان هالیوود را تهیه کرد و با نامداران هنر و سیاست از جمله آرنولد شوارتسنگر فرماندار فعلی کالیفرنیا، روبی ویلیامز خواننده مشهور، جنت جکسون، ویل اسمیت  و غیره مصاحبه هائی انجام داد.

 

مریم در مصاحبه با آرنولد 

او حدودا بیش از سه سال در"پرو ۷" مشغول به کار بود. مدتی کمتر از  یک سال هم در تلویزیون "سات آینس" برنامه صبحگاهی "بیدار شوید" را اجرا می کرد.

از ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۵ تا ۱۰ ژانویه ۲۰۰۷ هم مجری برنامه معرفی فیلمهای سینمائی (سینما تی وی) هالیوود در تلویزیون "تله ۵" بود و بخشی از آن مدت هم در این تلویزیون برنامه "ما سینما را دوست داریم" اجرا می کرد.  مریم تازه چندین ماهی بود که در تلویزیون "ار. تی. ال. ۲" مجری برنامه بیگ برادر شده بود که بیمار شد و اکنون مجددا از ماه دسامبر ۲۰۰۸ طبق معمول هفته ای یک بار به طور دایم آغاز به کار می کند. مریم در نظر دارد به تلویزیون "ار. تی. ال." برنامه های اجتماعی  ـ سیاسی پیشنهاد کند که تقریبا مسایل جهانی را هم در خود داشته باشد. اگراین برنامه ها  به اجرا درآید و بعضی از موضوعات آن نیز به خاورمیانه ربط داشته باشد، پدرش قول کمک فکری در زمینه های سیاسی به او داده است. پدر مریم خودش یک کارگر خیاط ساده در شهرستان قصرشیرین بوده که اکنون در اروپا زندگی می کند و محقق و نویسنده و یکی از دبیران انجمن قلم ایران در تبعید است.


 


 


 

شویتزینگن، آلمان، ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸