روی زمین یا زیرزمین؟‌ مساله این است!

 شهروند آرش عزیزی: نظام حمل و نقل بزرگ‌ترین شهر کانادا، یعنی همین تورنتوی خودمان، در یکی دو هفته‌ی گذشته دستخوش جدل‌های سیاسی و حقوقی بی‌شماری بوده است که تا آخرین لحظه‌ی زیر چاپ رفتن شهروند دنبال می‌کردیم تا مطمئن باشیم به‌روزترین روایت ممکن از این جدل‌ها را تقدیم‌تان می‌کنیم.

خلاصه‌ی متن این جدال این است که فورد می‌خواهد چنان‌که در دوران انتخابات وعده داده بود تمام حمل و نقل جدید تورنتو را به صورت متروی زیرزمینی بسازد و این یعنی نقض برنامه‌های کلان‌تری که دولت استانی و سایر مقامات ریخته‌اند و از جمله پروژه‌ی «ترانزیت سیتی» که قلب آن متکی به قطارهای مدرن و مدل اروپایی موسوم به «ال آر تی» (LRT) بود. همین باعث شده حتی نزدیک‌ترین متحدین فورد هم با او گلاویز شوند و هر روز شاهد رویداد جدیدی در این زمینه هستیم. 

مهم‌ترین رویداد این چنینی  را باید شکاف بزرگی دانست که اکنون بین راب فورد، شهردار راست‌گرا، و رئیس تی تی سی، کارن استینتز، که همین یک سال قبل توسط خود او انتخاب شده بود، باز شده است. اوج این شکاف را در روز سه‌شنبه شاهد بودیم که متحدین شهردار در شورای شهر گرد آمدند تا برنامه‌ی حمل و نقل فورد را هر جور هست پیش ببرند و از دست استینتز در بیاورند.

مقامات تی تی سی پیش از این می‌خواستند گزارشی عمومی منتشر کنند و نقاط قوت و ضعف کنار گذاشتن کل پروژه‌‌ی قطار روزمینی و مدرنِ ال آر تی در خیابان اگلینتون (که قرار است تمام شهر و از جمله اسکاربورو را در بر بگیرد) را مطرح کنند.

این تصمیم جدید کمیسیون حمل و نقلِ شورای شهر، که پر از حامیان فورد است، کمتر از یک ساعت پس از نامه‌ی شدید‌اللحنی آمد که رئیس آژانس استانی مترولینکس، رابرت پریچارد، نوشته بود و از شهردار خواسته بود مسئولانه‌تر عمل کند.

دنزل مینان‌ وونگ، از اصلی‌ترین حامیان فورد در شورای شهر و پیتر میلچین، معاون رئیس تی تی سی به همراه فرانک دی جورجیو، وینسنت کریسانتی و نورم کلی اهرم‌های اصلی پشت این نیمچه‌کودتا علیه استینتز بودند.

آژانس استانی مترولینکس حالا باید به زودی یکی را انتخاب کند:‌ چشم‌انداز سرسختانه‌ی فورد یا سازشی که استینتز پیشنهاد می‌کند.

هر دو طرف البته می‌گویند با نفس گسترش مترو در خیابان اگلینتون موافقند. اما فورد می‌خواهد تمام این قطار از بلک کریک درایو تا ایستگاه کندی در اسکاربورو زیرزمینی باشد و طرحِ خرید و ساخت قطارهای مدرن ال آر تی کنار گذاشته شود. در عوض، استینتز می‌خواهد به همان طرح قدیمی «ترانزیت سیتی» که دولت استانی ریخته بود برگردیم. طبق این طرح تونل زیرزمینی تنها تا لرد درایو در شرق زده می‌شود و از آن پس تا کندی قطار ال آر تی تعبیه خواهد شد. با این حساب ۲ میلیارد دلار ذخیره می‌شود که می‌تواند خرج سایر طرح‌های حمل و نقل شود.

استینتز با ابراز تاسف از تصمیم روز سه‌شنبه شورای شهر گفت این دقیقا خلاف آن چیزی است که سایر سطوح دولتی می‌خواستند بشنوند و خبر از تفرقه‌ی شدید در دولت شهری می‌دهد.

 سئوال اکنون این است که آیا کمیسیون حمل و نقل دست به برکناری استینتز، که گفته نمی‌خواهد استعفا دهد، خواهد زد یا خیر.

گورد پرکز، نماینده‌ی چپ‌گرای پارکدیل در شورای شهر، گفت با این حساب بیش از پیش ثابت می‌شود که این طرح‌های حساس باید مقابل کل شورا نهاده شود و نه فقط کمیسیون‌های متشکل از حامیان فورد. پرکز گفته حتی اگر لازم است باید جلسه‌ای اضطراری برای شورای شهر تشکیل شود.

در این میان گری وبستر، مدیر عمومی تی تی سی، اعتراف کرد او هم گیج شده است و نمی‌داند بالاخره شهرداری تورنتو می‌خواهد به کدام سو برود. به خدمه‌ی مربوطه گفته شده در مورد طراحی، ساخت و عملیات پروژه‌ی اگلینتون گزارش دهند، اما در مورد خطوط تونل یا نوع قطار نه!چند ساعت پیش از تصمیم کمیسیون، تیم هوداک، رهبر اپوزیسیون استانی، که رهبر حزب محافظه‌کار و حامی فورد است، گفت دولت استانی لیبرال نباید در مسائل شهرداری تورنتو دخالت کند. او گفت فورد به روشنی با

موضوع پایان طرح «ترانزیت سیتی» و استفاده از مترو کمپین کرده و با چنین وعده‌ای انتخاب شده و باید به همان هم عمل کند