وزیر همکاری بین ‌المللی در کمال شگفتی سازمان‌های غیردولتی اعلام کرد:

شهروند- آرش عزیزی: جولیان فانتینو، وزیر همکاری بین ‌المللی، می‌گوید منابعی که کانادا برای کمک به کشورهای فقیر اختصاص داده باید در همکاری با شرکت ‌های معدن کانادایی خرج شوند، گفته ‌ای که به مخالفت اپوزیسیون و شگفتی سازمان ‌های غیردولتی انجامیده است.

فانتینو اخیرا گفت «آژانس توسعه ‌ی بین ‌المللی کانادا» ملقب به سیدا (CIDA) باید از پروژه‌ هایی حمایت کند که مستقیما در همکاری با شرکت‌ های معدن کانادایی باشند که در سطح جهانی فعالیت دارند.

وظیفه ‌ی «سیدا» اساسا کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه بوده است و حالا منتقدینِ این حرف‌ های فانیتنو می‌گویند این سازمان عملا دارد به منبعی برای تخصیص یارانه به صنعت معدن بدل می‌‌ شود.

جولیان فانتینو در یکی از کشورهای آفریقایی

فانیتنو در سخنرانی هفته ‌ی گذشته ‌ی خود در «باشگاه اقتصادی کانادا» گفت: «البته ما سابقه‌ ی طویلی از همکاری با بخش خصوصی به عنوان نهادهایی اجرایی داریم اما باید رابطه‌ مان را افزایش دهیم.»

فانتینو افزود: «کشورهای در حال توسعه مشغول استفاده از منابع طبیعی هستند (بیشتر و بیشتر‌) و این انگیزنده‌ ی اقتصادی کلیدی ‌ای برای ایجاد اشتغال و ارائه ‌ی درآمد به دولت ‌ها برای ارائه‌ ی خدمات است.»

این سخنرانی و بقیه ‌ی گفته ‌های فانیتنو هنگام بازدیدش از هائیتی به توفانی از انتقاد و واکنش انجامید: از صحن مجلس عوام گرفته تا دفاتر سازمان‌ های غیردولتی. نگرانی‌ ها مبنی بر این است که بودجه‌ ی ۵ میلیارد دلاری کمک خارجی مورد استفاده‌ ی صحیحی قرار نگیرد.

استفن براون، استاد دانشگاه اتاوا که کتابی در مورد کارآیی «سیدا» نوشته است، به تورنتو استار گفت کانادا می ‌تواند از صنایعش حمایت کند اما این وظیفه ‌ی وزارت صنعت است و بودجه‌ ی سیدا نباید خرج این کار شود. براون تاکید کرد که بودجه ‌ی سیدا باید خرج کاهش فقر شود.

هلن لاوردیه، نماینده‌ ی ان دی پی، بارها در مجلس فانتینو را متهم کرده که از سیدا برای پیشبرد منافع شرکت ‌های کانادایی در خارج از کشور حمایت می ‌کند.

رابرت فاکس، مدیر اجرایی‌ «آکسفام کانادا»، که از «سیدا» بودجه دریافت می‌کند، گفت این جهت ‌گیری جدید سیاستی او و سازمانش را شگفت ‌زده کرده است.

فاکس گفت: «وقتی ما به بخش خصوصی فکر می‌کنیم (در کشورهای در حال توسعه)‌ بیش و پیش از هر چیز به کشاورزان، تعاونی ‌ها، شرکت‌ های کوچک و شرکت‌ های متوسط فکر می ‌کنیم که ایجاد اشتغال می ‌کنند، ارزش ایجاد می‌ کنند و فرصت ایجاد می‌ کنند.»

فاکس ضمن انتقاد از شیوه ‌ی عملکرد شرکت های معدن کانادایی افزود: «اگر اولویت شما کاهش فقر و تشویق حقوق بشر است، چرا می‌ گویید شرکت‌ های معدن کانادایی به عنوان وسیله ‌ای برای توسعه‌ ی اقتصادی و کاهش فقر باید اولویت داشته باشند؟ پاسخ این سوال برای ما روشن نیست..»