پایان سه ماه اعتصاب اتوبوس‌رانی

 شهروند- آرش عزیزی: اعتصابی که بیش از سه ماه به طول انجامید و بر ۴۴ هزار نفر از شهروندان اثر گذاشت هفته‌ی گذشته بالاخره به پایان رسید و در روز شنبه آن دسته از اتوبوس‌های منطقه‌ی یورک که تعطیل بودند (از جمله خطوط پرمصرف ویوا) دوباره آغاز به کار کردند. در طول این اعتصاب دو واحد اتحادیه کارگران حمل و نقل با چند تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی جهان در زمینه‌ی خدمات حمل و نقل شاخ به شاخ شدند. این‌که پس از این مدت کدام یک پیروز واقعی بوده است بسته به نظرات مختلف دارد و ناظران سیاسی هنوز نظر روشنی در مورد آن اعمال نکرده‌اند.

ری دویل،‌ رئیس واحد ۱۵۸۷ اتحادیه‌ی کارگران، گفت حالا که ۸۰ درصد از کارگران واحدش به پیشنهاد شرکت میلر رای مثبت داده‌اند امیدوار است از این پس با احترام با رانندگان برخورد شود. او گفت: «ما از این همه مزاحمت که پیش آمد متاسفیم اما امیدواریم… اتوبوس‌ها که سر کار برگشتند شما قلب‌تان را بگشایید.»

شهردار منطقه‌ی یورک در عین حال اعلام کرد به خاطر فشارهایی که به مردم آمده کلیه خدمات حمل و نقل منطقه‌ی یورک تا دو ماه کاملا رایگان خواهند بود. در ضمن اگر کسی پاسِ ماهیانه‌ای برای فوریه خریده، این پاس در ماه آوریل قابل استفاده خواهد بود.

هفته‌ی گذشته این اعتصاب در حالی به پایان رسید که هر دو واحد اتحادیه با دو شرکت میلر ترانزیت (که خطوط ۵۱ و ۱۲۰ را در اختیار دارد)‌ و وئولیا (که خطوط ویوا را در اختیار دارد) به توافق رسیدند. کارگران هر واحد با رایی نزدیک ۸۰ درصد آخرین پیشنهاد را پذیرفتند. چند هفته قبل از آن شاهد بودیم که شهرداری منطقه‌ی یورک قرارداد خود با دیگر شرکت درگیر اعتصاب، فرست کانادا، را لغو کرد و قرارداد مربوط به خطوط شمالِ منطقه را به شرکت «توک ترانزیت» سپرد.

 

سواری رایگان از ۴ فوریه آغاز می‌شود و تا ۳۱ مارس ادامه خواهند داشت.