در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم /بخش ششم: طرح خریداران مسکن (HBP)

دولت فدرال کانادا  به منظور کمک بیشتر برای افرادی که می خواهند برای اولین بار خانه ای خریداری کنند، از ۲۷  ژانویه سال ۲۰۰۹ برنامه جدیدی را آغاز کرده است که  “اعتبار مالیاتی خریداران مسکن” نامیده می شود. بر اساس این برنامه، کسانی که مطابق شرایط توضیح داده شده در بخش دوم این مقاله خریدار بار اول مسکن شناخته  می شوند، می توانند در سالی که خرید می کنند از اعتبار ویژه ای در مالیات بر درآمد خود بهره مند شوند. این اعتبار به صورت تخفیف مالیاتی به حائزان شرایط اعطا می شود. هر چند مقدار این تخفیف زیاد نیست ولی حکایت از این می کند که تشویق مردم به خرید مسکن در برنامه های دولت کانادا دارای اهمیت است. گفتنی است که هزینه ی اجرای این برنامه برای دولت فدرال در سال مالیاتی  ۲۰۱۱-۲۰۱۰  بالغ  بر ۱۸۰ میلیون دلار بود.

بر اساس این برنامه خریداران بار اول مسکن می توانند  نسبت به حداکثر ۵۰۰۰ دلار از هزینه های خرید، مانند هزینه های قانونی انتقال مالکیت ملک و مالیات انتقال مالکیت زمین تخفیف مالیاتی بگیرند. مقدار این تخفیف  بر اساس پائین ترین نرخ مالیات  بر درآمد اشخاص که  دولت فدرال هر سال تعیین می کند  مشخص می گردد.  برای سال ۲۰۱۲ پائین ترین نرخ مالیات بردرآمد اشخاص، ۱۵ درصد است. بنابر این، در حال حاضر برنامه  “تخفیف مالیاتی خریداران مسکن”  امکان این  را فراهم آورده است که حائزان شرایط بتوانند  ۷۵۰ دلار تخفیف مالیاتی  دریافت کنند.  این تخفیف بدون درخواست تحقق نمی یابد و باید آن را در فرم های برگشت مالیات وارد کرد تا در محاسبات مالیاتی خانوار منظور شود.

 “اعتبار مالیاتی خریداران مسکن ” باید در همان سال مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد که مسکن در آن خریداری شده است. در صورتی که مسکن خریداری شده به طور مثال یک کاندو آپارتمان نوساز باشد که تکمیل و تحویل آن جهت استفاده در یک سال مالیاتی و انتقال رسمی سند آن به نام خریدار در سال مالیاتی بعد صورت گرفته  باشد،  استفاده از این تخفیف  فقط می تواند در سال مالیاتی انتقال رسمی سند صورت بگیرد.

اگر مسکن مورد نظر برای سکونت  یک زوج خریداری شده باشد، بدون توجه به  این که سند آن به نام یک یا هر دو نفر آنها  است، این تخفیف می تواند به تنهائی توسط یکی از آنها، یا به طور شراکتی از طریق هر دو استفاده شود. شرکای غیر همسر در صورت خریدار بار اول بودن می توانند به نسبت سهم خود درخرید، از این تخفیف بهره مند شوند.  در هر صورت،  مجموع تخفیف مالیاتی دریافت شده نمی تواند بیش از ۷۵۰ دلار باشد.

مطالبی که در طول نوشته حاضر در شش بخش ارائه  شد، شرح و توضیح  برنامه های بلند مدت دولت فدرال و دولت استانی انتاریو درخصوص کمک به  صاحب خانه شدن کسانی می باشد که مطابق تعریف، خریدار بار اول به حساب می آیند. تا زمانی که این برنامه ها پا بر جا هستند، این گروه از خریداران هر زمان که اقدام به خرید مسکن کنند می توانند از همه ی آنها استفاده کنند.

 گفتنی است که در بودجه های سالانه دولت فدرال، بنا به ضرورت های مختلف ممکن است نسبت به  بخش معینی از اقتصاد ملی، برنامه های موقت ویژه  در نظر گرفته شده باشند.  هدف اصلی این برنامه ها،  ایجاد انگیزه های پولی برای تشویق افراد به شرکت بیشتر در  فعالیت های بخش مورد نظر است.  نظر به اهمیتی که بخش املاک در اقتصاد کشورهای توسعه یابنده  دارد و با توجه به  گستره ی پیوستگی های پیشین و پسین این بخش با دیگر بخش ها  در اقتصاد کانادا، دولت این کشور در تنظیم بودجه های سالانه معمولا به بخش املاک  توجه ویژه  می کند.  لذا لازم است کسانی که در حال خرید خانه هستند  و همچنین  کسانی که در حال حاضر صاحب خانه می باشند، متن بودجه های  دولت را هر سال مرور کنند. چه بسا ممکن است دولت طرح موقتی را برای موردی مشخص در نظر گرفته باشد که می تواند برای خریداران و صاحبان خانه  حائز اهمیت فراوان باشد.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد، کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com