شهروند ـ فرح طاهری: از اولین ساعات پخش خبر وقوع زلزله در آذربایجان شرقی(شنبه ۱۲ آگوست ۲۰۱۲) ایرانیان تورنتو با اندوه و نگرانی به تصاویر دلخراشی که در اینترنت در گردش بود، چشم دوختند و به انتظار اخبار امیدوارکننده شروع عملیات نجات و رسیدگی به مصدومان فاجعه نشستند، ولی از آنجا که مسئولان رژیم جمهوری اسلامی عکس العمل درخور و بایسته ای به این مصیبت نشان ندادند، تصمیم گرفتند در کنار سایر ایرانیان داخل و خارج دست به عمل بزنند و خود به یاری هموطنانشان بشتابند.

پُلاد زاهدی، آراز نایب پاشایی و صمد پورموسوی در جمع آوری کمک های مردمی بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ کانادا هنرنمایی کردند

گروه های مختلفی در گوشه و کنار تورنتو برای جمع آوری کمک های مردمی تشکیل شد. شهروند به دلیل نداشتن اطلاعات کامل از تمامی آنها امکان معرفی شان را ندارد و تنها به چند برنامه که در سطح شهر شاهد آن بود، اشاره می کند.

شرکت رهتورز به مدیریت حسن خاصه خان و نشریه حیدربابا برنامه ی جمع آوری کمک های مردمی را به صورت شام در رستوران شیراز پنجشنبه  گذشته (۱۶ آگوست) برگزار کرد.

بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ کانادا، با درج آگهی در شهروند ضمن اعلام شماره حساب بنیاد، اطلاع داد که تا یکشنبه ۱۹ آگوست هر روز در پلازای ایرانیان در خیابان یانگ میز جمع آوری کمک های مردمی خواهد داشت. شهروند از این اقدام حمایت کرد و هنرمندان داوطلبانه در این چند شب با هنرنمایی خود، توجه عابران را به خود جلب کردند.

همچنین بنیاد فروردین از این اقدام بنیاد حمایت کرد و روزهای دوشنبه و سه شنبه(۲۰ و ۲۱ آگوست) میزی برای دریافت کمک های مردمی در مقابل مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل برپا کرد.

هفته ی آینده بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ کانادا گزارش کاملی درباره ی اقداماتشان منتشر خواهند کرد.

ایرانیان تورنتو برای قربانیان زلزله آذربایجان شمع افروختند

بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ کانادا ضمنا در آخر هفته ی پیش رو (شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ آگوست) نیز در برنامه های متفاوت در سطح شهر از جمله در Turkish Festival (شنبه و یکشنبه (۲۶- ۲۵ اگوست)  بین ساعات ۱۲ بعد از ظهر الی ۹.۰۰ بعد از ظهر، در محل برگزاری فستیوال ترک ها : Metro Hall (John & King ) و یکشنبه در Kurdish Festival (میدان مل لستمن نورت یورک)  برای جمع آوری کمک های مالی  به زلزله زدگان آذربایجان حضور خواهد داشت.  (برای اطلاعات بیشتر از سایت “بنیاد” دیدن کنید:www.azercanada.com

تعدادی از جوانان و دانشجویان نیزگردهم آمدند و کمپینی به نام Help Azarbaijan  تشکیل دادند. این گروه یک صفحه ی فیس بوکی باز کرد و در آن صفحه اطلاعات گروه هایی که نحوه ی جمع آوری کمک مالی شان را به این کمپین داده اند، قرار داد.

مریم ، حسام فریاد و کامبیز طیبی در مراسم شمع افروزی هنرنمایی کردند. سایه اسکای شعر خواند و سعید ولدبیگی از کمپین کمک به آذربایجان گفت

این کمپین روز یکشنبه نیز در پارک دمپسی در نورت یورک مراسم شمع افروزی به یاد قربانیان زلزله برگزار کرد. در این مراسم صدها تن شرکت کردند. مریم، نوجوان هنرمند، ویلن نواخت. حسام فریاد با تار کامبیز طیبی چند ترانه اجرا کرد و سایه اسکای، شعری در این زمینه خواند.

برای اطلاعات بیشتر از صفحه فیس بوک این کارزار دیدن کنید:

http://www.facebook.com/pages/Help-Azarbaijan/187342478066359

گروه دیگر مرکز بین المللی حقوق بشر بود که در مقابل سوپر خوراک میز جمع آوری کمک های مردمی داشت.

مرکز بین المللی حقوق بشر مقابل سوپر خوراک برنامه جمع آوری کمک های مردمی داشت

روز شنبه ۱۸ آگوست آقای جیم کریجیانیس نماینده مجلس کانادا از شهر اسکاربورو در بین داوطلبان مرکز بین المللی حقوق بشر در برابر سوپر خوراک حاضر شد تا ضمن ابراز همدردی با جامعه ایرانی، کمک مالی خود را به صندوق بیاندازد.

این مرکز اعلام کرد که قرار است مراسم دیگری در ساختمان شهرداری نورت یورک در روز شنبه ۲۵ آگوست در ساعت ۴و نیم عصر در اتاق شماره سه برگزار می کند. اردشیر زارع زاده مدیر اجرایی مرکز بین المللی حقوق بشر به شهروند گفت ما کمک های جمع شده را مستقیم به منطقه زلزله زده ارسال می کنیم و هیچ نهاد دولتی طرف حساب ما نیست. زارع زاده گفت: ما مبلغ ۱۵ دلار ورودی برای برنامه روز شنبه در نظر گرفتیم اما توقع داریم افرادی که امکان پرداخت مبلغ بیشتری دارند حتما این کار را انجام دهند چون تمام مبالغ جمع آوری شده به داخل ارسال خواهد شد. این مراسم با موسیقی زنده با حضور هنرمندان بنام شهر و پذیرائی با شام همراه است.

داوطلبان مرکز بین المللی حقوق بشر در حال جمع آوری کمک های مردمی

مرکز بین المللی حقوق بشر یک نسخه کپی صورتحساب بانکی خود را که نشانگر واریز ۳۱۳۷ دلار در حساب مرکز است  برای شهروند ارسال داشته، ولی ما تا زمان ارسال پول به ایران برای چاپ رسید و سند دست نگه می داریم.

برای اطلاعات بیشتر از سایت این مرکز دیدن کنید: www.humanrightsintl.com

از سوی دیگر دکتر رضا مریدی، نماینده ی ایرانی تبار مجلس انتاریو، هفته ی گذشته طی اطلاعیه ای خبر از اقداماتی برای تشکیل کمیته ای به منظور جمع آوری اعانات برای کمک به بازسازی مناطق زلزله زده داده بود،  این هفته خبر تشکیل این کمیته به شهروند ارسال شد.

در اطلاعیه شماره ۲ در این زمینه، آمده است:

پیرو آگهی قبلی باستحضار می رساند که کمیته ای متشکل از افراد زیر جهت جمع آوری اعانات برای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان در تورنتو تشکیل شده است:

۱- خانم افخم مردوخی، ۲- خانم تینا تهرانچیان، ۳- خانم زرین محی الدین، ۴- خانم لیلی پورزند، ۵- خانم مینو مهاجر، ۶-آقای احسان وفائی، ۷-آقای احمد رضا تبریزی، ۸- آقای رضا مریدی، ۹- آقای محمد فتوت،۱۰-آقای مهرداد آرین نژاد این کمیته مشغول تدارک برای برگزاری برنامه ای جهت جمع آوری اعانات می باشد و در این راستا از موسسه خیریه کانادائیIDRF (International Development and Relief Foundation) جهت دریافت اعانات و صدور رسید مالیاتی مورد قبول وزارت دارائی کانادا یاری خواهد گرفت.

کمیته ایرانیان کانادائی برای کمک به بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان(Iranian-Canadians for Azerbaijan Earthquake Relief)   در آگهی های بعدی، اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار خواهد داد.

از اقدامات فردی جامعه ایرانی، یکی اعلام حمایت از سوی مهدی پوریان هنرمند گرافیست بود. مهدی پوریان پنجشنبه و جمعه (۲۳ و ۲۴ آگوست) در آرتاگالری نمایشگاه پوستر با عنوان “شعر تصویری” خواهد داشت و در صفحه فیس بوک مربوط به این نمایشگاه اعلام داشته ۳۰درصد از درآمد حاصل از نمایشگاه را به زلزله زدگان اختصاص خواهد داد.