در معامله‌ای به ارزش ۱/۳ میلیارد دلار

شهروند- آرش عزیزی: «بانکِ نوا اسکوشیا» هفته‌ی گذشته توافق کرد واحد کانادایی بانک «آی ان جیِ»‌ (ING) هلند را به قیمت ۱/۳میلیارد دلار پول نقد خریداری کند. این فرصتی نادر برای افزایش سهم بازار در فضای شلوغ و انحصاری بانکداری کانادا است.

«آی ان جی دایرکت کانادا» ۱/۸ میلیون مشتری جدید، ۴۰ میلیارد دلار دارایی و ۳۰ میلیارد دلار ذخایر برای بانک نوا اسکوشیا، که سومین بانک بزرگ کانادا است، به ارمغان می‌آورد.

اسکوشیابانک در ضمن گفته برای تامین بودجه‌ی این خرید ۲۹ میلیون سهم با قیمت سهمی ۵۲ دلار می‌فروشد تا اینگونه ۱/۵ میلیارد دلار به جیب بزند. این بانک تاکید کرد «آی ان جی» همچنان به عنوان موجودیتی مستقل اداره خواهد شد.

پایگاه اصلی «آی ان جی» در آمستردامِ هلند است. این بانک هلندی چند هفته پیش واحد کانادایی خود را به فروش گذاشت. این بخشی از اقدامات آن برای جمع‌آوری مبلغ لازم برای بازپرداخت بسته‌ی نجاتی است که دولت هلند هنگام بحران مالی سال ۲۰۰۸ به «آی ان جی» اهدا کرد.

«آی ان جیِ» کانادا در سال ۱۹۹۷ آغاز به کار کرد و بانکی صرفا اینترنتی است که وام‌های ارزان و حساب‌های پس‌انداز با بهره‌ی بالا در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

آگهی‌های معروف این بانک، که فردریک ده‌گروت، بازیگر هلندی، در آن‌ها بازی می‌کند، برای بسیاری از مردم کانادا آشنا هستند و در حال حاضر ۳ درصد کل بازار این کشور را در اختیار دارد.

صنعت بانکداری در کانادا تحت غلبه‌ی شش بانک بزرگ است که طبق قانون اجازه‌ی ادغام با یکدیگر را ندارند و از این رو رشد سهم بازار برای هر یک از آن‌ها بسیار دشوار است و تنها با در اختیار گرفتن شرکت‌های بین‌المللی ممکن است.

کند شدن رشد وام‌ها و نرخ‌های پایین بهره باعث شده صنعت بانکداری کانادا بهترین روزهای خود را نداشته باشد، اما همچنان سودهای عظیم چندین میلیارددلاری به جیب می‌زند.