شماره ۱۱۵۱ ـ ۸ نوامبر ۲۰۰۷
در اوایل پائیز ۲۰۰۵ و در آستانه ی شروع انتخابات سراسری کانادا، گروهی از فعالان جامعه ی ایرانی تصمیم گرفتند تا با برگزاری جلسات اطلاع رسانی امکان حضور و شرکت ایرانیان را در این انتخابات فراهم سازند. در طول چند نشست اولیه، و در طی مذاکرات مفصل، افراد این گروه به این نتیجه رسیدند که با توجه به حجم مسائل مربوط به جامعه ی ایرانی ـ کانادایی و ضرورت مشارکت مداوم و گسترده ی ایرانیان در جامعه ی کانادا، لازم است که این جامعه دارای سازمان معتبر و فراگیری باشد که در صورت لزوم امکان ارتباط و گردهمایی و تبادل نظر و عمل بین افراد این جامعه را تسهیل نموده و امکانات و انرژی های جامعه را در کوتاه ترین مدت به شکل سازمان یافته ای در مسیر مسائل متمرکز و هدایت کند.

در طول چندین ماه پس از این تصمیم گیری و در طی بررسی راهکارهای متعدد برای شروع و برنامه ریزی این طرح، و همزمان با تغییرات اجتناب ناپذیر در اعضاء متشکل این گروه، تصمیم بر این شد که طرح و اساسنامه ی اولیه ی این سازمان برای ارائه به اذهان عمومی توسط این گروه تهیه شود. لازم به ذکر است که پیشنهاد دعوت عمومی از ابتدای کار مطرح و بررسی شد که نهایتاً به دلیل اینکه در غیبت یک طرح ابتدائی که زمینه ی گفتگو و نظردهی را فراهم سازد نشست های عمومی منسجم و کارساز نخواهند بود، و به دلیل طولانی شدن و پراکندگی مذاکرات جمع را خسته و متفرق خواهد کرد، توافق بر تهیه ی پیش نویس منشور و اساسنامه انجام گرفت.

در طول یکسال و اندی پس از آن تاریخ گروه هفت نفره ی باقیمانده از جمع اولیه، متشکل از علیداد مافی نظام، حسین زرشکیان، منو میثاقی، مسعود مشهدی منصورزاده، مهرداد آرین نژاد، مهرداد حریری و سعید حریری با مطالعه و بررسی منشور و اساسنامه ی سازمان های مشابه غیر ایرانی و نظرخواهی از افراد با تجربه و متخصص طرح اولیه ی اساسنامه ای را تنظیم کردند که امروز نسخه ی بازنویسی شده ی آن در سایت این سازمان جهت بازبینی عموم موجود است.

در بهار سال ۲۰۰۷ و مجدداً طی مذاکرات داخلی مفصلی جهت تصمیم برای چگونگی ارائه ی این طرح به جامعه ی ایرانی ـ کانادایی تورنتو تصمیم بر این گرفته شد که در ابتدا این طرح به عنوان پیشنهاد به گروهی صد نفره از فعالان جامعه ارائه شود و پس از نظرخواهی و تصمیمات و تغییرات لازم به صورت عمومی منتشر شده و در معرض نظر و قضاوت جامعه ی ایرانی قرار داده شود.

در روز ۲۷ ماه می ۲۰۰۷ در جلسه ای که به همین منظور و به دعوت این گروه در محل هتل شرایتون ریچموند هیل برگزار شد نسخه های منشور و اساسنامه پیشنهادی این سازمان در بین حاضران تقسیم شد و در طول جلسه اعضاء گروه هر یک به معرفی بخشی از طرح و اهداف این سازمان پرداخته و با استفاده از نمایش روی پرده بخش هایی از نظرات گروه و پیش نویس اساسنامه را برای جمع حاضر مطرح کردند. در پایان این بخش و در مهلت پرسش و پاسخ همانطور که انتظار می رفت بحث های موافق و مخالف از هر دو طرف مطرح شد که در ضمن اینکه در همان جلسه حدود ۵۰ نفر از مدعوین برگه های عضویت این سازمان را امضا کردند، به دلیل نظرات اصلاحی مخالف تصمیم بر این شد که هیئتی مشورتی تشکیل شده و به بازنویسی مجدد اساسنامه بپردازند.

این گروه مشورتی از داخل همان نشست با تعداد ۱۲ نفر از افراد داوطلب و پیشنهادی تشکیل گردید که مسئولیت این امر را به عهده گرفتند. اولین جلسه ی این گروه با حضور هیئت هفت نفره و چندین ناظر داوطلب در تاریخ پنجشنبه ۷ جون در اتاق شماره ۳ ساختمان شهرداری North York برگزار شد و تا این تاریخ به طور مستمر هر پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ جلسه دارند. در طی اولین جلسه و به دلیل کثرت افراد و جهت تسریع پروسه ی بازنگری و بازنویسی اساسنامه تصمیم بر آن شد که جمع ضربتی کوچکتری شامل ۵ نفر از اعضای کل این گروه مسئولیت جمع آوری نظرها و خلاصه و منسجم کردن آن را جهت ارائه به گروه و اخذ آرا جهت تصویب به عهده بگیرند. این گروه از آن تاریخ به مدت دو ماه هر چهارشنبه یک روز قبل از جلسه ی عمومی ملاقات کرده و پیشنهادات رسیده را برای ارائه به جمع مشورتی مرور و خلاصه کردند.

حاصل کار شش ماهه ی این جمع به صورت طرح پیش نهادی و با هدف تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره در نشستی که در تاریخ یازده نوامبر در محل شهرداری نورت یورک برگزار خواهد شد به حضور شرکت کنندگان عرضه خواهد گردید.
در حال حاضر اساسنامه ی جدید که کلیه ی موارد آن در طول جلسات مورد بحث گروه مشورتی قرار گرفته و شکل نهایی آن با کسب اکثریت آرای اعضای گروه به تصویب رسیده است، مراحل نهایی تدوین قانونی را توسط وکیل مشاور گروه طی کرده و متن نهایی این اساسنامه جهت بازدید علاقمندان در سایت سازمان منعکس می باشد.

در نشست عمومی روز یازده نوامبر که با فراخوان گسترده ی جمع مشورتی و هیئت هفت نفره ( هیئت برگزار کننده ی مجمع عمومی) انجام پذیرفته برای هر یک از اعضای این جامعه امکان نظر دهی، عضویت و یا کاندیداتوری برای انتخابات هیئت مدیره ی این سازمان ممکن است. نظر هیئت برگزار کننده ی مجمع عمومی بر این است که در طی چند جلسه ی گفتگو و اطلاع رسانی عمومی و همچنین از طریق انعکاس این جلسات در مطبوعات اطلاعات لازم در اختیار شرکت کنندگان و علاقمندان گذاشته شود تا امکان تشکیل مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره ی این سازمان را ممکن سازد.
در نهایت این سازمان که نهادی است مستقل، دموکراتیک و به دور از هر گونه وابستگی سیاسی و مذهبی، متعلق به جامعه ی ایرانی ست و قرار است که به استحکام و اعتبار جامعه ی ایرانیان کانادا خدمت نماید. اندیشه ی چنین گام بزرگی از ذهن چند ایرانی فعال و دلسوز برخاسته و در طول سالیانی که در پیش اند قرار است که داوطلبان واجد شرایط با مدیریت صحیح و ارتباط دائم و سالم با یکایک افراد و مسائل این جامعه این سازمان را به مرکزی قدرتمند و معتبر جهت رسیدگی به مشکلات جامعه ی جوان مهاجر ایرانی تبدیل کنند. شرکت و حضور افراد این جامعه در هر مرحله از شکل گیری و فعالیت های این سازمان گشودن دری است به ارتباط و مکالمه و تنها از این طریق است که سازمانی در این ابعاد تصور شده مشروعیت و فراگیری خود را کسب می نماید.

دوستان علاقمند می توانند از سایت سازمان در آدرس www.iccongress.ca دیدن کنند و یا با آدرس
info@iccongress.ca با ما در تماس باشند.

با تشکر و به امید دیدار یکایک شما دوستان در روز یکشنبه یازده نوامبر در سالن اجتماعات “نورت یورک سیتی سنتر” (کنسول چمبر) ساعت ۳ تا ۵ بعد از ظهر