بی بی سی: چهل و یکمین جشنواره جهانی سینمای نوی مونترال از ۱۰ تا ۲۱ اکتبر در این شهر برگزار شد. در جشنواره امسال نزدیک سیصد فیلم داستانی، مستند، تجربی و ویدئو آرت از پنجاه و دو کشور جهان به نمایش درآمد. برنامه‌های بزرگداشت، سخنرانی و کارگاه‌های آموزش فیلم‌سازی بخش دیگری از فعالیت‌های جنبی جشنواره سینمای نو بود.

از ایران فیلم‌های یک خانواده محترم ساخته مسعود بخشی در بخش مسابقه جشنواره حضور داشت، ناتور اثر وحید وکیلی فر نیز در بخش پانورامای جهان به نمایش درآمد. فصل کرگدن ساخته بهمن قبادی دیگر فیلمساز ایرانی با بازی بهروز وثوقی و بازیگران بین المللی سومین ساخته سینماگران ایرانی بود که در بخش نمایش ویژه به روی پرده رفت و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. حضور موفق و هنرمندانه بهروز وثوقی و بازی درخشان و زیر پوستی او بعد از سه دهه دوری از پرده سینما یکی از دلایل استقبال از این فیلم و پیشفروش شدن همه بلیت‌های آن چند روز قبل از نمایش بود.

فیلم های کوتاه ساخته شده برای آزادی جعفر پناهی در جشنواره به نمایش درآمد

در بخشی از برنامه‌های بزرگداشت زیر عنوان پروژه جعفر پناهی با نمایش فیلم‌های کوتاه انیمیشن از یک تا سه دقیقه‌ای توسط هنرمندان بین المللی از کارگردان ایرانی تقدیر شد. مارسل ژان مدیر پروژه پناهی می‌‌گوید به منظور آزادی جعفر پناهی برای ساختن فیلم و حضور در جشنواره های جهانی از دو گروه فیلمسازهای انیمیشن و تجربی دعوت کرده تا آثار کوتاهی درباره آزادی بیان بسازند. دوازده فیلم ساز تاکنون به گفته آقای ژان به این دعوت پاسخ داده اند. چهار اثر به نمایش گذاشته شده نخستین ساخته های این مجموعه هستند.