شهروند- آرش عزیزی: جیم فلاهرتی، وزیر دارایی دولت محافظه‌کار کانادا، هفته‌ی گذشته اعلام کرد علیرغم وعده‌های پیشین دولتش، ادامه‌ی آثار رکود اقتصادی به این معنی است که امیدی به از میان بردن بدهی دولتی تا سال ۲۰۲۱، چنان‌که وعده‌اش داده شده بود، نیست.

به گزارش تورنتو استار، فلاهرتی روز چهارشنبه در اتاوا به خبرنگاران گفت: «معلوم است که آن هدف کنار گذاشته شده.» او گفت تنها زمانی می‌توان از زمان قطعی پایان بدهی خبر داد که دولتش بتواند به مازاد بودجه‌ی سالیانه برسد؛ اتفاقی که در سه سال آینده شدنی نیست.

فلاهرتی گفت: «اولویت ما در حال حاضر کسری بودجه و حذف کسری بودجه در میان‌مدت است.» وزیر دارایی افزود پس از این کار دولتش به دنبال «حذف بدهی عمومی فدرال در کانادا» می‌رود.

بدهی فدرال در سال ۱۲-۲۰۱۱ ۵۸۲/۲ میلیارد دلار بود یعنی ۱۲۵ میلیارد دلار بیش از زمانی که رکود اقتصادی در ۸-۲۰۰۷ دامن‌گیر کانادا شد.

بدبینی وزیر دارایی که دولتش برنامه‌ی ریاضت‌کشی برای کاهش استانداردهای زندگی کارگران و مردم را پیش برده است در تضاد آشکار با بودجه‌ی سال ۲۰۰۷ همین دولت قرار دارد. او در آن سال وعده داده بود بدهی عمومی خالص کانادا را تا سال ۲۰۲۱ یا حتی زودتر از میان ببرد. «بدهی خالص» به معنی تمام دارایی‌ها و بدهی‌های تمام دولت‌های استانی و فدرال است.

وزیر داراییِ دولت هارپر تلویحا گفت آن‌چه کانادا را عقب می‌کشد نه بدهی فدرال که بدهی دولت‌های استانی است. او اما افزود که تمام دولت‌های استانی در حال حاضر برنامه‌ای برای بودجه‌های موزون دارند.