شهروند- علی شریفیان: از پایان جنگ جهانی اول تاکنون روز یازدهم نوامبر هر سال روز یادمان سربازانی است که در جنگ و یا مأموریت های پاسداری از صلح، جان خود را فدای کانادا یا آزادی کرده اند. همه ساله، چند روز مانده به برگزاری این رسم و سنت ملی کانادا، مردم با  سنبل طرح های مصنوعی از گلهای سرخ شقایق که نمادی با معنی از خون سرخ سربازان جان باخته کاناداست، لباس خود و یا کلاه هایشان را مزین می کنند. Poppy Flower   گلی است که در دشت ها و کوهها، جایی که نبردگاه سربازان جان باخته بوده، می روئیده و می روید. مراسم این روز در تمام کشورهای مشترک المنافع و در چند کشور دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا هم برگزار می شود.

امسال هم روز یکشنبه یازدهم نوامبر در اتاوا، تورنتو، در شهرها و مناطق مختلف در سراسر کانادا، در مراکز استانهای ده گانه و سه منطقه شمالی با شرکت مردم، سربازان و کهنه سربازان جنگ، مقامات نظامی، سیاسی و کشوری، خانواده ها و دوستان سربازان جان باخته، با گردهمایی های با شکوهی این مراسم را برگزار کردند. شروع رسمی این مراسم ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه بامداد ۱۱ ماه نوامبر، ماه یازدهم سال است.

یادبود کشته شدگان جنگ جهانی در تورنتو

در اتاوا این مراسم با شرکت دیوید جانستون فرماندار کل کانادا و همسرش برگزار شد. بنابرگزارش روزنامه “اتاواسیتی زن” چاپ اتاوا، جمعیت زیادی درهوای نسبتا سرد روز یکشنبه در مرکز ملی یادبود جنگ اتاوا National War Memorial گرد آمدند. سربازان جوان تر در کنار کهنه سربازان سالمند با احترامی ویژه به یکدیگر و با تحسین از این که با هم در نبرد علیه دشمن جنگیده اند، در همایش شرکت داشتند. دیوید جانستون که در این مراسم یونیفورم آبی نیروی هوایی کانادا را به تن داشت در مراسم ملی “یادمان” سربازان جان باخته، حضور یافته بود. همسران سربازانی که در مأموریت جنگی افغانستان به شهادت رسیده اند، با گذاشتن حلقه های گل در پای مجسمه یادبود سرباز گمنام و اشک در چشم خاطره آنها را گرامی داشتند. پیتر مک کی، وزیر دفاع در مراسم ویژه ای که در افغانستان برگزار شد با دیگر سربازانی که هنوز در افعانستان هستند، برای یادمان جان باختگان جنگ شرکت کرد.

در تورنتو مراسم اصلی در محل ساختمان قدیمی شهرداری شهر برگزار شد. علاوه بر این محل چندین مراسم دیگر در دیگر نقاط بزرگشهر تورنتو و دیگر شهرهای انتاریو هم برگزار شد. بیشترین جمعیت اما در مراسم اصلی گرد آمده بودند. راس ساعت شروع رسمی مراسم صدای زنگها از اطراف ساختمان قدیمی شهرداری در خیابان کوئین طنین انداز شدند. در ساعت مقرر در گردهمایی تمام کشور سکوتی به مدت دو دقیقه برقرار شد. برای لحظات بسیار کوتاهی صدای گروه اندکی از تظاهرکنندگان که شعارهای ضد جنگ و ضد ارتشی می دادند می رفت که سکوت را مخدوش کند، اما پلیس تورنتو با آمادگی قبلی و کامل این گروه اندک را تحت کنترل گرفت و شعارهای آنها خاموش شد. ترن ها و اتوبوس های تی تی سی هم حرکتشان را در این دو دقیقه متوقف کردند. رژه گروه تشریفات نظامی در خیابان Bay  انجام شد. حلقه های بزرگ گل بر پای مجسمه های یادبود گذاشته شدند. راب فورد، شهردار بزرگشهر تورنتو سپس پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی ویژه خود را در تحسین و به یاد سربازان جان باخته آزادی کشور و جهان ایراد کرد.

استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال که در سفر آسیایی خود بسر می برد، همراه با همسرش لورین در هنگ گنگ در گورستانی که در آنجا ۲۸۳ سرباز کانادایی دوران جنگ جهانی دوم خاکسپاری شده اند، شرکت کردند.

هارپر و همسرش با گذاشتن حلقه گلی بزرگ در گورستان Sai War Memorial بر سر مزار یکی از سربازان، خاطره جان باختگان کانادایی را گرامی داشتند.

پیتر مک کی، وزیر دفاع با انتشار بیانه ای اعلام کرد که “معنی جنگ ها عوض شده اند اما اهمیت احترام به آنها که برای کشور خود جنگیده اند، خیلی قوی تر باقی مانده است.”

نتایج یک نظرسنجی که به وسیله بنگاه نظرسنجی Ipsos Reid هفته گذشته از “روز یادمان” انجام شد، نشان داد که ۳۰ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که برنامه دارند در برنامه های “روز یادمان” شرکت کنند. این میزان هفت درصد نسبت به دو سال پیش افزایش داشته است.