بیشتر خبرهای مثبت جامعه ی ایرانی برون مرز به هنر و هنرمندان و نویسندگان و گاه در مواردی به حوزه ی سیاست مربوط می شود، ولی کمتر به افراد موفق …



 

شهروند ۱۲۴۸  پنجشنبه ۲۴ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

مریم رضایی مدیر هتل و مهمانسراهای مریم با تلاش ده ساله ره صدساله را پیموده است


 


 

اشاره:

بیشتر خبرهای مثبت جامعه ی ایرانی برون مرز به هنر و هنرمندان و نویسندگان و گاه در مواردی به حوزه ی سیاست مربوط می شود، ولی کمتر به افراد موفق در حوزه ی کسب و کار پرداخته شده است. از آنجا که افراد موفق در این حوزه نیز الگویی برای دیگران هستند و باعث افتخار جامعه ی ایرانی خارج کشور، در این راستا به معرفی چنین افرادی می پردازیم.

خانم مریم رضایی ظرف مدت ده سال توانسته است که در حوزه ی کسب و کار به موفقیت بالایی دست یابد که جز در سایه ی تلاش و پشتکار میسر نمی شده. با ایشان در این رابطه گفت وگویی انجام دادیم که در زیر می خوانید.

   

خانم رضایی از خودتان بگویید و اینکه چند سال است در کانادا ساکن هستید و از کجا شروع کردید؟

ـ من مریم رضایی، دارای پنج فرزند هستم. در سال ۹۹ از طریق سرمایه گذاری به کانادا مهاجرت کردم. از تجربه ی کاری ام در ایران اگر بگویم، اینکه من به عنوان یکی از اولین بنیانگذاران مهدکودک در مازندران با شعبات متعدد هستم. ده سال تجربه ی کار در آموزش و پرورش دارم، از تدریس در دبستان تا مدیریت راهنمایی و دبیرستان، و در کنار آن صاحب امتیاز کارخانه مسمر، اولین تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده در ایران، بودم. در سال ۹۹ پس از بیست سال فعالیت در عرصه های مختلف در ایران به کانادا مهاجرت کردم و البته همچون همه کسانی که برای زندگی بهتر و آینده فرزندانشان تلاش می کنند، تصمیم به این مهاجرت گرفتم.


 

چطور شد که این کار را انتخاب کردید؟

ـ به علت اینکه با شرط سرمایه گذاری به کانادا آمدم، ابتدا یک بیزنس کوچک در ارتباط با مواد غذایی راه اندازی کردم ولی چون دوست داشتم بیشتر به مردم نزدیک باشم و به نوعی به آنها کمک کنم، لذا این کار مرا قانع نمی کرد. دلیل انتخاب این شغلم علاقه ای است که به مردم و بخصوص هموطنانم دارم که فکر می کنم فرصت خوبی در اختیار من می گذارد تا در بدو ورودشان و تا تثبیت موقعیتشان در این کشور به آنها کمک کنم و همراه آنان باشم. بنابر این اولین سکونتگاه جهت تازه واردان را با نام مهمانسرای مریم راه اندازی کردم. همانطور که می دانید برای  تازه واردان به لحاظ تنگناهای مالی و مسائل روانی  و تبدیل پول و مخارج و هزینه های و . . . مهم است که در آغاز جای مطمئن و ارزانی برای سکونت اولیه خود داشته باشند تا بعد از چند هفته تصمیم بگیرند به یک منزل یا آپارتمان جدید نقل مکان کنند. در آغاز با ۵ سوئیت شروع کردم.


 

این فکر پیش می آید که هر کسی با خرید یک منزل می شود یک مهمانسرا راه بیندازد. نظر شما چیست؟

ـ ببینید  هر گردی گردو نیست. یا یک مثل قدیمی می گوید کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر می خواهد و مرد کهن. در اینجا افراد زیادی این بیزنس را راه انداختند ولی متاسفانه چون فقط هدف سود دهی را دنبال کردند به نتیجه مطلوب نرسیدند. من در کارم همیشه دو طرف یک مجموعه را مد نظر داشته ام. اول، منافع مشتری و مهمانان عزیز و در خلال آن سرویس خوب که مالا نتیجه اش سود خواهد بود. در سالهای اولیه فقط هزینه می کردم و در حال حاضر حدود ۵۰ آپارتمان  و مهمانسرا را در اجاره خود دارم با امکانات بسیار زیاد.


 

به نظر من علت موفقیت شما در این است که از فرمول همه ی بیزنس های موفق و پیشرفته استفاده کرده اید: سرویس و خدمات ارزنده، مناسب و خوب.

ـ کاملا درست است و سپاسگزارم که به این مسئله توجه کردید. فلسفه من در زندگی این است هر چه را که می خواهیم بایستی هدیه کنیم. شما اگر پول می خواهید باید پول خرج کنید تا پول به دست بیاورید. اگر محبت می خواهید باید محبت هدیه کنید تا محبت درو کنید.


 

خانم رضایی انگار در فلسفه هم دستی دارید؟

ـ این لطف شماست. من با فرمول های پیچیده سرو کار ندارم. زندگی من با مسائل مردم عجین شده و موفقیت من در سایه فهمیدن این مردم بوده است. زندگی با فرمول های ریاضی فرق می کند، در زندگی اجتماعی همه اش ۲ دو تا ۴ تا نمی شود.


 

در حال حاضر چه خدماتی برای تازه واردان که به مجموعه مهمانسرا و هتل می آیند انجام می دهید؟

ـ ببینید، فوری ترین کار، آرامش و آسایش برای کسی است که ساعتهای متمادی با استرس زیاد و هزینه زیاد وارد کانادا شده است. من دوست دارم برخورد اولیه آنها، نه با تلخی غربت و سرمای کانادا باشد، بلکه محیطی گرم و صمیمی و ایرانی آنها را در خود بگیرد. من پس از سی سال کار، همچنان ساعت شش و نیم صبح بلند می شوم که در موقع صرف صبحانه میهمانان هتل شخصا حضور داشته باشم و در کنارشان باشم. سعی میکنم با تهیه نان سنگلک و بربری و خلاصه یک صبحانه سنتی ایرانی، آنها خود را در خانه حس کنند. بعضی از جوانانی که میهمان هتل ما هستند می گویند وقتی که از پله ها پایین می آییم و شما را می بینیم، احساس می کنیم که مادرمان برای صبحانه منتظر ماست. این حسی ست که من آن را دوست دارم و رضایت معنوی کار من است در کنار رضایت مادی آن. پس از ساکن شدن و استراحت یکی دو روزه، مشاورانی را در اختیار داریم، که از صدیق ترین افراد در کامیونیتی ایرانی هستند. مثلا برای اخذ کارتهای اقامت و کارت بهداشت، اخذ گواهینامه رانندگی، اطلاعاتی جهت سکونت درازمدت، و ساکن شدن در آپارتمان و یا منزل، مشاوران خرید خانه و خدمات حقوقی از نظر مهاجرت و مسائل حقوقی آن و راهنمایی جهت بهره مند شدن از تورها و دیدنی های اطراف تورنتو و انتاریو.  همچنین سرویس رفت و آمد به فرودگاه و خدمات و اطلاعات جهت مسائل مالیاتی، و کلاس زبان و مدرسه و دانشگاه، فکر می کنم اینها اطلاعات مهمی است که همه تازه واردان نیازمند آن هستند.


 

من آگهی های متعددی را در روزنامه های ایرانی دیده ام. در این ارتباط وضعیت قیمت مهمانسرا و هتل چگونه است؟

ـ راستش از همکارانی که در این بیزنس هستند گله مندم. ببینید روراست بگویم، تبلیغات را ملاک و معیار خود قرار ندهید. مثلا از آگهی های کانادا یاد گرفتیم که می نویسند فرضا کت و شلوار از ۳۵ دلار. بعد شما وارد فروشگاه که می شوید اصلا ۳۵ دلار وجود ندارد. حداقل آن از ۱۵۰ دلار است. فرق آن این است که می گوید ۳۵ دلاری تمام شده. شما اگر به این آگهی ها زنگ بزنید صحت گفته من برای شما روشن می شود انتظار من از همه تازه واردان این است که دنبال سرویس خوب و مطمئن باشند. اینجا تبلیغات آزاد است ولی واقعی نیست. قضاوت سریع یکی از مشکلات ماست.


 

آیا قیمت ها در ماههای مختلف متفاوت است؟

ـ جواب این سئوال کاملا بله و کاملا نه نیست. در یکی دو ماهه که جولای و آگوست و اوایل سپتامبر باشد یک مقدار قیمت ها فرق می کند ولی کاملا، پیرو قیمت های فصلی نیستیم.



 

چه کسانی در راهبری این مجموعه موفق با شما همراه بوده اند؟

ـ بیشتر افراد خانواده همراه من بودند. بویژه دختران خوب و پسرانم. باید بگویم که این یک بیزنس فامیلی ست و همه یاریگر و همراهند، اما از مشورت افراد خبره نیز همیشه در زندگی سعی کرده ام بهره بجویم.

آرزوی من ایجاد امکاناتی درخور جامعه و فرهنگ متعالی ایران و ایرانی بوده است. ایجاد هتل مریم نیز در این راستا بوده است. مریم رضایی در کنار ستاراسم هتل مریم و انتخاب این اسم در کانادا ارزش و احترامی را که برای جامعه ایرانی قائلم نشان می دهد. من می توانستم روی کل جامعه کانادا حساب کنم نه فقط جامعه ایرانی. اما من با انتخاب اسم ایرانی وابستگی و علاقه خود را به فرهنگ مادری ام نشان داده ام. در حال حاضر هتل مریم با ۱۲ سوئیت یک خوابه و دو خوابه و آپارتمانها با صبحانه سرویس خوبی را می تواند برای اقامت کوتاه مدت، در نقاط مختلف نورت یورک در اختیار بگذارد.


 

گویا هنرمندان میهمان از طرفداران جدی هتل و مهمانسراهای مریم هستند، این طور نیست؟

ـ همینطور است. هنرمندان معمولا افراد مشکل پسندی هستند، ولی وقتی برای دفعات متعدد هتل ما را برای اقامت انتخاب می کنند، نشان میدهد که سرویس و خدمات ما رضایت بخش بوده. ما در طول این سالها میزبان هنرمندان بسیاری بوده ایم از جمله ستار، عارف، اکبر عبدی، آرش معیریان، بابک امینی، زنده یاد بابک بیات، هادی خرسندی، پرویز صیاد، شماعی زاده، گروه های تئاتری مختلف، بامداد و باربد بیات و … بسیاری دیگر که الان حضور ذهن ندارم تا همه را نام ببرم.


 مریم رضایی همراه با هادی خرسندی

چه انتظاری از میهمانان خود دارید، چه پیشنهادی برای آنها دارید، تا سفر بهتری را تجربه کنند؟

ـ انتظار خاصی ندارم. خواهش من از مهمانان علی الخصوص تازه واردان به کانادا این است که با افراد موفق و ذیصلاح مشورت کنند. خوشبختانه اکثر ایرانیان موفق هستند، اما کسانی نیز هستند که همیشه ناراحتند. صحبت و مشورت با افراد مایوس در زندگی آینده تازه واردان نتیجه خوبی ندارد و باعث ضررهای زیادی است از جمله این ضررها از دست دادن پول است. پیشنهاد مشخص من این است، عوض اینکه در ابتدای ورود کلی وسایل و تیر و تخته بخرند و چندین هزار دلار را از دست بدهند، یک مقدار فکر کنند مدت کوتاهی در آپارتمانهای مبله بگذرانند و پس از روشن شدن وضعیت اقامتی نسبت به خرید وسایل اقدام کنند. ما آپارتمانهای متعددی داریم که همه آنها مبله است که برای اقامتهای سه ماهه، شش ماهه، و یا نه ماهه با قیمت های بسیار مناسب  در نظر گرفته شده است. آنها می توانند پس از یک دوره اقامت نسبت به تصمیم نهایی خود که خرید یا اجاره باشد اقدام نمایند.


 

برایتان آرزوی موفقیت های بیشتر داریم.

ـ متشکرم. در پایان باید بگویم که یک خبر خوب دارم و آن این است که در آینده نزدیک سرویس جهت اقامت در کنار آبشار نیاگارا نیز دایر خواهد شد و فرصت خوبی ست برای آن دسته از میهمانان و  توریست های عزیز که مایلند بیشتر در کنار طبیعت باشند.