مرکز اسناد حقوق بشر ایران

حبیب فرح زادی، فعال دانشجویی که در یک دادگاه نظامی تفهیم اتهام شد و به مدت سه هفته در سلول های انفرادی بند دو – الف سپاه پاسداران بود؛ در گفتگویی با مرکز اسناد حقوق بشر ایران از فعالیت خود و دلایلش برای خروج ناخواسته از ایران سخن گفت.

فرح زادی، متولد نهم دی ماه ۱۳۶۶ تهران، نفر ششم از ده رتبه برتر کنکور سراسری سال ۸۴ در ایران بود. وی در رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد و از آغاز دوران دانشجویی به اعضای انجمن اسلامی و جمع دانشجویان سکولار- لیبرال دانشکده حقوق پیوست. اولین احضار وی به کمیته انضباطی که به ابلاغ حکم توبیخ منتهی شد مربوط به ماجرای تحصن وی و تعدادی دیگر از دانشجویان در اعتراض به اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید در سال ۸۶ بوده است.

حبیب فرحزادی

حبیب فرحزادی

 سپس سخنرانی فرح زادی به عنوان نایب رییس و سخنگوی انجمن دانشجویان دموکراسی خواه ـ منسوب به طیف دموکراسی خواه دفتر تحکیم وحدت ـ در مراسم روز دانشجو، شانزدهم آذر ماه ۸۷ دو ترم تعلیق تحصیلی را برای او در برداشت. اما پس از گذراندن یک ترم محرومیت از تحصیل و با معلق شدن حکمش برای ترم دوم، وی توانست به دانشگاه بازگردد.

دومین حکم تعلیق این فعال دانشجویی در پی حضورش در اعتراضات حوادث انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ صادر شد. به موجب این حکم، وی به مدت سه ترم دیگر از حضور در دانشگاه محروم شد. از آنجا که مطابق قوانین، اجازه منع تحصیل دانشجویان بیش از دو ترم وجود ندارد، صدور این چنین احکامی که در بر دارنده پنج دوره محرومیت از تحصیل است؛ یکی دیگر از موارد بارز نقض حقوق بشر در دانشگاه های ایران محسوب می شود.

در نهایت، فرح زادی در دهم مهرماه ۸۹ برای ادامه تحصیل به دانشگاه بازگشت، اما اجازه حضور در کلاس درس را پیدا نکرد. چرا که در بدو ورود به دانشگاه توسط مامورین لباس شخصی بازداشت و مستقیما به بند دو-الف که تحت کنترل سپاه پاسداران است منتقل شد. علیرغم قوانین قضایی، وی توسط بازپرس نظامی در یک دادگاه نظامی در تهران تفهیم اتهام شد.

فرح زادی، سه هفته از سی و یک روز مدت بازداشت خود را در انفرادی سپری کرد و سپس به سلولی دیگر منتقل شد. وی در همین زمینه به مرکز اسناد حقوق بشر ایران گفت: “بعد از بیست و یک روز انفرادی من را از سلول خودم به سلولی که مقداری بزرگ تر بود ولی امکانات سلول قبلی مثل سرویس بهداشتی را نداشت، منتقل کردند.”  وی همچنین افزود: “دو نفر دیگر هم در این سلول حضور داشتند که یکی از آنها فواد سجودی، دانشجوی دکترای مهندسی پزشکی دانشگاه پلی تکنیک بود که به اتهام توهین به مقدسات تحت فشار قرار داشت و دیگری یک قاچاقچی مواد مخدر محکوم به اعدام بود.”

حبیب فرح زادی، پس از تحمل چهل جلسه بازجویی شبانه روزی با قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد و توانست با گذراندن واحدهای درسی خود در مدت کوتاهی فارغ التحصیل شود. وی علت خروج از کشور را اینگونه توضیح می دهد: “ده ماه حبس تعزیری و هفتاد و چهار ضربه شلاق به عنوان حکم دادگاه به من ابلاغ شد. البته خود قاضی بدون اینکه ما اعتراض کنیم حکم را به پنج ماه حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی و مبلغ پانصد هزار تومان جریمه نقدی تبدیل کرد.” اما بازداشت و آزادی مجدد وی به قید وثیقه بیست میلیونی به واسطه حضور در تجمعات موسوم به سه شنبه های اعتراض و پرونده مفتوح او در نزد قاضی مقیسه سبب تبدیل حکم چهار سال تعلیقی او به حبس تعزیری شد. بنابراین وی علیرغم نداشتن گذرنامه در بیست و دوم فروردین ۹۱ به صورت غیرقانونی از ایران خارج شد و در دفتر نمایندگی سازمان ملل مستقر در ترکیه، اعلام پناهندگی کرد.

برای دریافت شهادتنامه کامل حبیب فرح زادی به لینک زیر لطفا مراجعه کنید: http://www.iranhrdc.org/persian/permalink/1000000348.html