شهروند ـ فرح طاهری: روز جمعه ۱۲ جولای ۲۰۱۳، به دعوت دکتر رضا مریدی، وزیر تحقیقات و نوآوری انتاریو، حدود دویست تن از ایرانیان در رستوران شیراز گرد آمدند تا با آقای جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال کانادا دیدار کنند.

در این دیدار، تعدادی از نمایندگان مجلس انتاریو و مقامات حزب لیبرال کانادا، انتاریو و ریچموندهیل و همچنین نمایندگان رسانه های فارسی زبان (رادیو، تلویزیون و روزنامه) نیز حضور داشتند.

از راست: دکتر رضا مریدی - جاستین ترودو(رهبر حزب لیبرال)

از راست: دکتر رضا مریدی – جاستین ترودو – رهبر حزب لیبرال

دکتر مریدی در معرفی جاستین ترودو او را مردی خواند که به عدالت اجتماعی و موفقیت برای همگان باور دارد. مردی که به گوناگونی و چندفرهنگی و به کانادا و کاناداییان باور دارد.

دکتر مریدی، پدر جاستین ترودو ـ پی یر ترودو ـ را بهترین نخست وزیری که کانادا تا کنون به خود دیده، معرفی کرد.

آقای ترودو با عبارتی فارسی سخنانش را آغاز کرد و در ادامه از جامعه ایرانی ـ کانادایی گفت. او تأکید کرد، در میان این جامعه، افراد اهل کسب و کار را می بینم که نه تنها برای جامعه ی خود که برای جامعه ی بزرگتر کانادایی ایجاد کار کرده اند. تعداد زیادی دکتر، وکیل، معلم، استاد دانشگاه و … که در ساختن جامعه ای مستحکم در کانادا مشارکت دارند.

آقای ترودو با اشاره به مشکلاتی که در زادگاه ما ایران در جریان است، اظهار امیدواری کرد رئیس جمهور جدید ایران، کشور را در سمت و سوی بهتری از احمدی نژاد، هدایت کند. او افزود: تا آن زمان مهم است که کانادا به تحریم ها ادامه دهد و فشار بیاورد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمانی تروریستی شناخته شود تا این که اطمینان حاصل شود که مردم ایران به موفقیت و آرامشی که بسیار مشتاق و مستحق آن هستند، برسند.

آقای ترودو با اشاره به جنبش های اعتراضی که در جهان از جمله کانادا در جریان است، جنبش هایی مثل Idle No More, Occupy  ، جنبش های دانشجویی آنها را جنبش هایی مردمی خواند، همچنین جنبش های موسوم به بهار عربی و آنچه که امروز در مصر می گذرد، نشانه ای از مطالبات مردم از حاکمانی که به نام آنها در قدرتند، خواند و افزود: کانادا می تواند و باید به مردم قدرت ببخشد تا به سوی دمکراسی و آزادی گام بردارند.

رهبر لیبرال های کانادا، وجود تفاوت ها را در این کشور از نقاط قوت آن خواند و کانادا را شایسته ی دولت بهتری از آنچه که امروز دارد، دانست.

و در پایان از آنهایی که در خلال انتخابات رهبری لیبرال به انتخاب او کمک رسانده بودند، سپاسگزاری کرد. و حضور یک وزیر ایرانی تبار، چون دکتر مریدی، در بین کابینه ی انتاریو را باعث افتخار خواند.

در ادامه تعدادی از اعضای جامعه ی ایرانی پرسش هایی را مطرح کردند.

مریم ناظمی، از فعالان یاری رسانی به کارکنان صدمه دیده انتاریو، که خود چنین تجربه ای را از سر گذرانده، پرسید چرا هنوز همه کارکنان در کانادا و بویژه انتاریو تحت پوششWSIB قرار ندارند؟

آقای ترودو، بر اهمیت ایمنی کارکنان در کانادا تأکید کرد و گفت، دولت فدرال باید در همکاری با دولت های استانی این امر را پیش ببرد.

در پرسش دیگری در مورد وضعیت تحصیلکردگان سایر کشورها بویژه پزشکان و عدم قبول مدارکشان در کانادا پرسیده شد.

آقای ترودو، پذیرفت که برای مهاجران این چالش سختی ست و البته دولت نیز به هنگام پذیرش مهاجران متخصص بایستی راه های شناخت حرفه و تحصیلات این افراد را هم تأمین کند، اما در عین حال او بر استانداردی تأکید کرد که نیاز است در کانادا رعایت شود تا اطمینان حاصل شود دانش این پزشکان در سطح مورد قبولی قرار دارد.

پس از پایان پرسش و پاسخ، دو نوه ی دکتر مریدی، سارا و سابرینا، کتاب حافظ را به آقای ترودو تقدیم کردند و در ادامه آقای ترودو رودررو با افرادی که حرف یا پرسشی داشتند، گفت وگو کرد.

برای دیدن عکس های این برنامه به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.flickr.com/photos/moridimpp