شهروند- علی شریفیان: خلاصه گزیده ای از دیگر خبرهای جالب توجه و خواندنی کانادا و انتاریو

۳۸۰۰۰ :

بر اثر طوفان، بارش سنگین و باد شدید روز جمعه هفته گذشته تنها در متروتورنتو ۷۰۰۰ مشترک برق در خاموشی فرو رفتند. بنا به گزارش هیدرو تورنتو مناطقی مانند Roselawn Ave.به طرف شمال، St. Clair Ave. در قسمت غرب و جنوب، قسمت غربی خیابان Dufferin و شرق خیابان Bathurst بیشترین صدمات را در این طوفان دیده اند. به گزارش Hydro one در کل انتاریو آب و هوای ناسازگار روز جمعه ۱۵۰ هزار مشترک را در گرمای سخت و طاقت فرسای تابستانی، بدون برق کرد. تیم تعمیرات هیدرو وان و تورنتو هیدرو توانستند در همان چند ساعت نخست خاموشی، خطوط انتقال برق را مرمت و برق رسانی به ۳۸ هزار مشترک را ممکن سازند.

 

یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار:

مادر دالن میلارد قصد دارد مسکن، خانه و اقامتگاه خانوادگی شان را که ملک مرغوبی است به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ هزار دلار بفروشد. این خانه مسکونی مشجر زیبا و بزرگ واقع در شماره ۵   Maple Court خانه ای است که دالن میلارد دوران کودکی خود را در آن جا گذرانده و بزرگ شده است.

دالن میلارد که پسر یک میلیونر انتاریویی  و وارث و مالک یک شرکت هواپیمایی تجاری است، چند ملک مرغوب دیگر هم دارد و این خانه را به قیمت یک دلار به مادرش فروخته است.  درماه مه دالن میلارد متهم شد که در قتل Tim Bosma اهل هامیلتون، دست داشته است. تیم بوسما که قصد فروش خودرو وانت خود را داشت به طرز مرموزی ابتدا مفقود شد و سپس معلوم شد به قتل رسیده است و میلارد یکی از متهمین این پرونده جنایی است.کارشناسان حقوقی ظاهرن برای فروش این خانه بوسیله مادر دالن میلارد اشکال و منع قانونی ، ندیده و به آن اشاره ای نکرده اند.

۲۸۰ شکایت نامه

بر اساس آئین نامه های مربوط به سلامت اجتماعی منطقه پیل، مهد کودک های خصوصی که نیاز به پروانه هم ندارند می توانند تا پنج کودک زیر ده سال را نگهداری کنند. به خاطر این که این نوع مهد کودک ها در انتاریو پروانه ندارند نظارت رسمی هم بر آنها نمی شود. بنا به گزارش تورنتو استار در یک سال ۲۸۰ شکایت نامه از کار این گونه مهد کودک ها به وزارت آموزش و پرورش انتاریو رسیده است و این هفته دولت انتاریو اعتراف کرد که از این ۲۸۰ شکایت به ۹ مورد آنها توجه لازم را نکرده است. نمایندگان ان دی پی در کوئینز پارک خواستار انتشار همه ی شکایت نامه ها با جزئیات شان بوسیله دولت لیبرال شده اند و از مقامات مسئول دولت لیبرال خواستار پاسخگویی به کم کاری شان شده اند.

اول آگوست:

روزپنجشنبه اول آگوست در پنج حوزه انتخاباتی انتاریو، انتخابات میان دوره ای برگزار می شود. خانم کاتلین وین، نخست وزیر دولت لیبرال انتاریو که بعد از کناره گیری دالتون مک گینتی، به رهبری حزب لیبرال و متعاقبا نخست وزیری انتاریو رسیده است،  در رابطه با این انتخابات گفته است مردم می توانند با آرای خود ناخرسندی و عصبانیت شان را از جنجال ها و رسوایی های مالی سیاسی دوره (دالتون) مک گینتی ابراز کنند. نخست وزیر انتاریو اما همچنین از مردم خواسته در موقع رای دادن، بر کنار از این نگرش، به کاندیداهای حزب لیبرال که همگی چهره هایی با تجربه و خدمتگزار هستند هم توجه کنند.

خانم وین همچنین خاطر نشان کرده به گمان او عمده ی نگرانی های مردم وضعیت اقتصادی، کار، بازسازی جاده ها و پل ها و تعمیر و توسعه وسائط نقلیه عمومی است.

نخست وزیر انتاریو امید دارد بر اساس آن چه در لایحه بودجه دولت خود عرضه کرده، کاندیداهای حزب تحت رهبری اش در این حوزه های انتخاباتی پیروز شوند. دولت لیبرال انتاریو در لایحه بودجه خود برای سال مالی ۲۰۱۳ در مجموع ۳۵ میلیارد دلار برای پروژه های زیر ساختی، ۲۹۵ میلیون دلار برای ایجاد اشتغال برای جوانان و ۷۰۰ میلیون دلار برای بهبود خدمات درمانی بیمارانی که در خانه ها از آن ها مراقبت می شود به تصویب رسانده است. این اولین آزمایش جدی خانم کاتلین وین به عنوان رهبر جدید حزب لیبرال انتاریوست.

۲۲ جولای و ۳ نوزاد:

روز دوشنبه ۲۲ جولای روزی که کیت میدلتون، همسر پرنس ویلیامز ولیعهد برتیانیا فرزند پسری در بیمارستان  سنت ماری لندن برای خانواده سلطنتی انگلستان به دنیا آورد؛ دو مادر انتاریویی هم دو فرزند پسر به دنیا آوردند. این دو نوزاد از این پس در سالهای پیش رو، جشن روز تولدشان هر ساله همزمان با فرزند میدلتون و پرنس ویلیامز، برگزار خواهد شد. هنوز نامی برای نوزاد خانواده سلطنتی بریتانیا اعلام نشده است.

۵ میلیارد دلار:

دارندگان کارت های اعتباری مثل Master Card, Visa بر اساس برآوردی تقریبی سالانه پنج میلیارد دلار سود، فی و مخارج آشکار و پنهان این کارت ها را در موقع استفاده از آنها در کانادا می پردازند.

انجمن بانک های کانادا بارها با اعتراض نمایندگان مجلس (از جمله زنده یاد جک لیتون) و مردم روبرو شده اند و وعده داده اند در موقع صدور این کارت و پس از آن مخارج و هزینه های گوناگون استفاده از این کارت ها را بطور دقیق و شفاف به اطلاع مشتریان خود برسانند. اما عملا این وعده ها تاکنون عملی نشده اند.

 

۳۷ و ۳۸ :

11-TIFF

سینما دوستان کانادا به ویژه آن ها که در مونترال و تورنتو زندگی می کنند کم کم خود را آماده می کنند که به دیدن فیلم هایی که در دو جشنواره قدیمی کانادا ـ مونترال و تورنتوـ نمایش داده می شود، بروند.

جشنواره فیلم مونترال امسال از ۲۵ آگوست تا دوم سپتامبر سی و هفتمین و جشنواره فیلم تورنتو، با چند روز اختلاف در دو هفته اول سپتامبر به مدت ۱۰ روز، سی و هشتمین دوره خود را برگزار می کنند.

در طول یک دهه اخیر جشنواره بین المللی فیلم تورنتو TIFF   پرهیجان تر شده و بسیار موفق تر از جشنواره جهانی فیلم مونترال برگزار شده و می شود. باید منتظر باشیم ببینیم امسال در مجموعه فیلم های این دو جشنواره، شاهد چه آثاری خواهیم بود.

۹۹ % – ۲ میلیون دلار:

روز دوشنبه این هفته، تقریبا دو هفته بعد از این که باران سیل آسای بی سابقه ای مناطق زیادی از مترو تورنتو، عمدتا در قسمت های غربی بزرگترین شهر کانادا را در سیلاب فلج کننده ای غرق کرد، مدیر امور شهری شهرداری تورنتو رسما اعلام کرد ۹۹ % کار پاکسازی خیابانها، جاده ها، مناطق تجاری و مسکونی آسیب دیده در این سیلاب با هزینه دو میلیون دلار به پایان رسیده است.

تیم های پاکسازی شهر با این بودجه که جدا از بودجه معمول در نظر گرفته شده برای جمع آوری زباله و پاک سازی شهر به تصویب شورای شهر رسید. همچنین تمام خرد وریزها و آثار باقی مانده از این سیلاب را هم از چهره شهر پاک کرده اند. روز ۸ جولای رکورد بارش باران در یک روز با ریزش ۱۰۰ میلی لیتر باران در تورنتو شکسته شد و برای چند روزی تورنتو شباهتی کاریکاتورگونه با ونیز شهر مشهور ایتالیا پیدا کرد.  باران سیل آسایی که در تورنتو بارید شبیه بارانهای موسومی هند و بنگلادش و مناطق حاره ای بود و تاکنون با این شدت و به این اندازه در تورنتو، انتاریو و کانادا سابقه نداشته است. در عملیات پاکسازی ۱۸۰ کامیون بیش از ۴۱۰۰ تن آشغال و خرد و ریزه شکسته های باقی مانده از سیلاب را جمع آوری و به مکان های معین شده، برده و دور ریخته اند.