می گویند دولت یازدهم که از روز نخست با حمایت همه قشرها و گروه ها به قدرت رسیده و قرار بود دولت وحدت ملی- اسلامی باشد، به دلیل فشار تندروها تا امروز قادر نشده نقش یک دولت وحدت ملی را بازی کند و از سوی خیرخواهان بیشتر به بیت آقا بکسل شده، اما چون وعده بازکردن قفل های متعددی به مردم داده، مجبور است یکی به میخ بزند و یکی به نعل. و دریافته که اگر می خواهد بماند باید همین دوقران درآمد نفت را خرج مقام شامخ ولایت و اعوان و انصارش بکند ولی چون دل در گرو رای دهندگان و نیروهای ملی ـ مذهبی دارد خود را دولت”کمبودجیه” می نامد تا اقلا دل رای دهندگان را خوش نماید. به همین دلیل در بودجه سال آینده سر و ته بودجه های عمرانی را زده و توجه خود را به دل های مومنان معطوف کرده است. چون پل و جاده و مدرسه با یک زلزله و سیل ناقابل دود می شود و به هوا می رود ولی دلی که قرص باشد یعنی خیالش از هر لحاظ تخت باشد، به هر دشمنی خواهد گفت هررررری، چه نماینده مجلس باشد و چه روزنامه ای که با شارلی عبدو همدردی نماید. و اما نگاهی بیندازیم به majles-H5ردیف بودجه هایی که دولت کمبودجیه به دلهای مومنین اختصاص داده است.

الف- شورای عالی حوزه‌های علمیه (۲۸۳ میلیارد تومان) کار این شورا را کسی نمی داند و تعداد اعضایش نیز کمتر از یک تیم فوتبال است، اما پیداست که خرشان خیلی می رود چون دولت یک قلم ۲۸۳ میلیارد ناقابل تقدیم شان کرده.

ب- شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان (۴۲ میلیارد تومان) این شورا مکمل شورای قبلی است. یعنی کارهای شورای قبلی را رتق و فتق می کند و مواظب است فتق اعضای شورا به خاطر کارهای سنگین باد نکند و خب اینکارها خیلی خرج دارد و دولت هم حواس اش هست.

پ- مرکز خدمات حوزه علمیه (۵۰۰ میلیارد تومان) این مرکز هم نانخور زیاد دارد و هم به تمام کسانی که در کار تولیدات دینی و یا در تدارک راه اندازی واحدهای تولیدی دینی از نوع اسلام ناب محمدی می باشند کمک می کند. به همین دلیل بودجه کلانی به عنوان مشتلق دریافت کرده. چون از زمانی که دین کالا شده و بالاجبار در سبد کالای خانوارها قرار گرفته، هزینه تولیداتش نیز به دلیل گرانی و تورم خیلی بالا رفته. به عنوان مثال قبلا یک دست روضه متوسط دوتومن، معادل بیست ریال قیمت داشت اما در مقطع فعلی فقط یک دست مداحی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان آب می خورد.

ت- شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران (۱۵۲ میلیارد تومان) شورای علمیه خواهران شبیه شورای علمیه برادران است، اما چون زن نصف مرد ارث می برد بنابراین سهم ارث و میراثی که از دولت کمبودجیه دریافت می کند نصف است. یکی از وظایف مهم این شورا نظارت بر تقسیم سود واردات چادر و همچنین کار طاقت فرسا و بسیار پیچیده چادری کردن چرخنده های آلاینده می باشد.

ث- دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (۹۰ میلیارد تومان) حوزه سرش خیلی شلوغ است و فرصت سر خاراندن ندارد و این دفتر برای حوزه تبلیغات می کند و ضمنا خرج می کند تا جلو تبلیغات منفی را نیز بگیرد.

ج- مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی متعلق به آیت‌الله مصباح یزدی (۱۴ میلیارد تومان) ایشان با چند شیرجه سینه و کرال پشت به شناخت کافی از مقام رهبری رسید، اما به وی توصیه شد که بهتر است حضرت امام را بشناسی چون آقا را خیلی ها بهتر از خود ایشان می شناسند و ۱۴ میلیارد تقدیم شان کردند تا قهر نکند و مشکلی در شناخت امام پیش نیاید.

چ- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (۹ میلیارد تومان) این مرکز پژوهش می کند که چطوری می توان دانشگاه را مثل حوزه بی اعتبار کرد.

ح- کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی (۶ میلیارد تومان) این کتابخانه کتابهایی چاپ می کند که خیلی گران است و به همین دلیل ۶ میلیارد گرفته تا قادر به چاپ کتابهای گرانقیمت باشد.

بدین ترتیب، یک هزار و ۹۶ میلیارد تومان از بودجه سال آینده به‌ طور مستقیم به حوزه‌های دینی اختصاص یافته است. که وظیفه عمده آنان هدایت مردم با شلاق به سوی بهشت می باشد.

نهادهای شبه آخوندی

جمهوری اسلامی نهادهای جدیدی تأسیس کرده که اگر چه به دلیل پوشیدن کت و شلوار حوزوی به شمار نمی‌روند، اما شبه آخوند هستند و حوزوی محسوب می شوند و زیر نظر آقا مجتبی و پدر همسرش حداد ظالم معروف به حداد عادل فعالیت دارند.

الف- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی (۲۸ میلیارد تومان) خدایی اش تبلیغات این روزها خیلی خرج دارد؛ باید هزاران کور و کچل و لُنگی از اطراف و اکناف عالم جمع کنند و با فرست کلاس بیاورند به دارالخلافه و کلی خرجشان بکنند و مبلغی نیز توی جیب شان بگذارند تا شیرفهم شوند که نظام جمهوری اسلامی خیرخواه مردم ایران است. و از طرفی دیگر در داخل نیز، اگر تبلیغات هماهنگ نباشد نتایج سوء به بار خواهد آورد. چرا که احتمال دارد عده ای از برادران و خواهران به جای سفارت فرانسه به سفارت دانمارک حمله کنند و به جای “ناپلئونی” اشتباها ترتیب “دانمارکی” بدهند.

ب- کمک به بنیاد بین‌المللی فرهنگی- هنری امام رضا (۵ میلیارد تومان) این بنیاد در سطح بین المللی فعالیت هنری و فرهنگی دارد و امامزاده های هنرمند را شناسایی و به جامعه جهانی معرفی می کند.

پ- مجمع جهانی اهل بیت (۳۳ میلیارد تومان) منظور از اهل بیت، بیت مقام رهبری است که در دورافتاده ترین نقاط کره خاکی نیز خواهر خوانده دارد و کلی برایشان خرج می کند. چند بار هم به واتیکان پیشنهاد خواهرخواندگی داده اند اما واتیکان جواب داده که ما مَردیم.

ت- مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (۲۴ میلیارد تومان) کار این مجمع نزدیک کردن مذاهب به همدیگر است. به عنوان مثال نمازخانه اهل تسنن را مهر و موم می کنند تا آنها مجبور شوند برای نماز جمعه به دانشگاه تهران بروند و به مذهب رسمی مملکت نزدیکتر شوند.

ث- دانشگاه اهل بیت (۲ میلیارد تومان) برای اهل بیت مقام رهبری کنکور می گذارد و رشته درآمدی آنان را تعیین نموده و برایشان پایان نامه می نویسند و آنها را برای ورود به بازار کار و کاسبی آماده می کنند.

ج-  دانشگاه مذاهب اسلامی (۸.۶ میلیارد تومان) چون در دیگر دانشگاه های کشور علوم انسانی تدریس می شود و خون به دل آقا می کنند، در این دانشگاه که زیر نظر شخص آقا فعالیت دارد، دانشجویان را کلا بیگانه با علوم انسانی بار می آورند.

چ- سازمان تبلیغات اسلامی (۲۶۰ میلیارد تومان) کار این سازمان عریض و طویل شناسایی کسانی است که توانایی و قابلیت دیندار شدن دارند، اما امکانیات ندارند و سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارد راه را برای آنان هموار می کند. و تخمین زده می شود در دوره ای که دینداری از رفتن به مریخ سخت تر شده این سازمان بتواند با کمک حجت الاسلام قرائتی سالی یک نفر نمازخوان تربیت کند. گفته می شود یکی از راه های موثر تبلیغات این سازمان احداث صیغه خانه های متعدد در کشور برای شناسایی مومنان بی پول و کم درآمد می باشد.

بدین ترتیب، ۳۳۶.۶ میلیارد تومان ناقابل نیز به نهادهای شبه آخوندی تحت نظر ولی فقیه اختصاص یافته است. و کلا نهادهای حوزوی و شبه ملایی، جمعاً ۱۴۳۲.۶ میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص داده‌اند. چون آباد کردن ولی فقیه و شرکا ارجحیت دارد بر آبادانی کردن کشور!

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com