آرش عزیزی

روکو راسی، نامزد انتخابات شهرداری تورنتو، که تا به حال بیشتر با عقاید راست‌گرایانه خود را معرفی کرده این هفته با اعلام این‌که خواهان گسترش متروی تورنتو است، بسیاری را غافلگیر کرد. این اعلامیه‌ی راسی در حالی می‌آید که دولت لیبرال انتاریو، اختصاص بودجه‌ی گسترش مترو به شهرداری تورنتو را به تاخیر انداخته است و این باعث کارزار تی تی سی علیه این تصمیم دولت شده است. این هفته شاهد بودیم که کمیسیونر محیط زیست استان نیز به این تصمیم دولت لیبرال اعتراض کرده بود. اکنون می‌بینیم که حتی راسیِ راست‌گرا نیز قول داده سالی دو کیلومتر مترو، در طول یک دهه آینده، بسازد. این به طور متوسط به معنای سالی یک ایستگاه متروی جدید خواهد بود. گسترش احتمالی روی شپرد به سمت شرق است تا خط شپرد به تاون سنترِ اسکاربورو برسد و به خط دنفورت وصل شود.

این گسترش قیمتی ۴.۵ میلیارد دلاری خواهد داشت و راسی می‌گوید برای تامین هزینه‌ی آن و رهایی از بدهی ۲.۵ میلیارد دلاری شهر می‌خواهد تورنتو هیدرو و سایر دارایی‌های شهر را بفروشد.

راسی طرح خود را”ترانزیت سیتی پلاس”می‌نامد به این معنا که چیزی هم اضافه‌تر از طرح”ترانزیت سیتی”سابق دارد. او گفته علاوه بر گسترش مترو خواهان طرح‌های تاییدشده‌ی موجود مثل کشیدن خط به دانشگاه یورک، خط‌های اتوبوس بیشتر، توسعه خطوط قطار و بهبود فن‌آوری تی تی سی نیز هست.

گسترش مترو و نامزدهای شهرداری تورنتو

این ابتدا سارا تامسون، تنها نامزد مطرح زن، بود که در ماه مارچ با اعلام کردن طرحی جسورانه‌ برای گسترش مترو در سراسر شهر کارزار خود را مطرح کرد و در نظرسنجی‌ها از کسانی مثل مامولیتی هم جلو زد. ناشر مجله‌ی”وومن پست”می‌گوید با وضع عوارض جاده‌ای ۵ دلاری در زمان ترافیک سنگین خرج طرح خود را تامین می‌کند (راسی روز سه‌شنبه گفت دنبال وضع عوارضی نیست). تامسون می‌خواهد عوارض را بر راه‌هایی مثل دان ولی و گاردینر نیز وضع کند.

جورجیو مامولیتی، عضو شورای شهر، از این گفته که دوست دارد مترو را به محله‌ی جین و فینچ، که به فقر و محرومیت و میزان بالای جرایم معروف است، برساند. مامولیتی می‌خواهد خرج طرح خود را با همکاری خصوصی و دولتی بدهد.

و البته دیگر عضو شورای شهر، راب فورد، که راست‌ترین نامزد مطرح موجود است گفت می‌خواهد کل طرح ترانزیت سیتی را کنار بگذارد و اگر هم گسترشی باشد مربوط به قطارهای زیرزمینی است و نه تراموا. راب فورد هم گفته خرج این طرح‌ها را با فروش دارایی‌های شهر می‌دهد.

دولت استان انتاریو سال قبل قبول کرد بیش از ۹ میلیارد دلار برای طرح”ترانزیت سیتی” که طبق آن متروی تورنتو افزایش عظیمی می‌یافت سرمایه‌گذاری کند، اما دولت لیبرال مک‌گینتی در ماه مارچ اعلام کرد حدود ۴ میلیارد دلار از این مقدار را فعلا واریز نمی‌کند.

راسی قبلا اعلام کرده بود تا طرح “ترانزیت سیتی” تا پس از انتخابات متوقف شود، اما روز سه‌شنبه گفت نه دلارهای استان را پس می‌فرستد و نه کل طرح را کنار می‌گذارد. راسی البته جزئیات طرح خود را مشخص نکرد.

جالب اما اینجاست که جورج اسمیترمن، نامزد پیشتاز در نظرسنجی‌ها،‌ هنوز هیچ طرحی در مورد حمل و نقل اعلام نکرده است. اسمیترمن در مصاحبه با شهروند نیز، با وجود سئوال مستقیم ما در این مورد، خیلی توضیح نداد. این در ادامه‌ی عدم خبرسازی کارزار انتخاباتی اوست که چند هفته قبل قرار بود پس از انتصاب رئیس هیئت اداره مدارس تورنتو به ریاست کارزار او تغییر کند. نمایندگان کارزار او در مصاحبه با رسانه‌ها گفته‌اند اسمیترمن در هفته‌های آینده طرح خود را منتشر می‌کند و این طرح شامل خطوط مترو نیز خواهد بود.

جو پانتالونه، معاون میلر، شهردار کنونی هم گفته علیرغم این‌که مخالفتی با مترو ندارد ،اما به نظرش شهرداری در حال حاضر توان آغاز گسترش خطوط را ندارد اما خطوط”ترانزیت سیتی” را همین الان هم می‌شود ساخت.