شهروند ـ علی شریفیان: با کاهش ناگهانی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی که سال پیش آغاز شد، گروهی از کارشناسان صنایع نفت در کانادا اظهار امیدواری کرده بودند که با گذشت یک سال قیمت نفت دوباره رو به افزایش خواهد گذاشت.

یکی از کارشناسان اقتصادی گلوب اند میل با یادآوری این موضوع، این هفته خبر داده که این امیدواری کاملا رنگ باخته و علاوه بر اینکه اثرات اقتصادی کاهش قیمت نفت را می توان در کشورهای مختلف دید در کانادا اکنون هم تولید نفت به میزان هشت درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و هم میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت کاهش یافته است.Canadian-oil

سرمایه گذاران چینی و همینطور شرکت های تولیدکننده نفت کانادایی مانند سالهای پیش و بویژه سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ حاضر به سرمایه گذاری برای اکتشاف و تولید نفت در آلبرتا نیستند. یک روز بعد از رفراندم یونان قیمت یک بشکه نفت به وسیله یکی از فروشندگان عمده آن «وست تگزاس» به میزان ۴ دلار و ۴۰ سنت آمریکا کاهش یافت و به بشکه ای ۵۳/۵۲ دلار آمریکا رسید. سال گذشته قیمت یک بشکه نفت خام ۱۰۳ دلار آمریکا بود.

باید یادآوری کرد اقتصاد کانادا تک کالایی نبوده و تنها به نفت وابسته نیست. گرچه نفت از تولیداتی است که در همه حال جایگاه مهمی در اقتصاد کانادا و بویژه صادرات آن دارد.