شهروند ـ علی شریفیان: روز دوشنبه سه میلیارد دلار یا از طریق پست به خانواده های صاحب فرزند ارسال شد و یا به حسابشان واریز شد. این بزرگترین مبلغی بوده که دولت فدرال در تاریخ خود به صورت یک جا برای مردم فرستاده است. این پول که مزایای همه شمول فرزندان خوانده می شود از سال ۲۰۰۶ که استفن هارپر به نخست وزیری رسید جانشین ماهانه ۱۰۰ دلار هزینه نگهداری فرزندان و مهد کودک شد، اما اکنون تغییرات زیادی کرده است. بر اساس قانون جدیدی که در لایحه بودجه امسال گنجانده شد هر خانواده برای هر کودک زیر شش سال خود علاوه بر ۱۰۰ دلار ۶۰ دلار دیگر هم دریافت می کند که مجموع ماهانه آن ۱۶۰ دلار می شود. در کل فرزندان ۶ تا ۱۷ ساله هم ماهانه یک کمک هزینه ۱۰۰ دلاری دریافت می کنند. این مزایای همه شمول بدون در نظر گرفتن درآمد والدین پرداخت می شود، اما مالیات دارد و خانواده ها در آخر هر سال مانند هر درآمد دیگر باید مالیات آن را بپردازند.kids

اما چرا پرداخت روز دوشنبه در مجموع برای همه خانواده ها به سه میلیارد دلار رسیده است. این مزایای همه شمول از اول ژانویه ۲۰۱۵ قابل پرداخت شده و در واقع چک و یا مبلغی که هر خانواده دریافت می کند مجموع مزایای فرزند یا فرزندان آن خانواده از اول ژانویه تا اول ماه جون است. به این ترتیب اولین پرداخت ۲۰ جولای بوده است، اما از حالا به بعد به صورت ماهانه ادامه خواهد یافت. موافقت ها و مخالفت هایی با این مزایا و شیوه پرداخت آن شده است از جمله گروهی آن را نوعی خرید رای در آستانه انتخابات می دانند.

توماس مولکر، رهبر ان دی پی آن را با یک میلیون فضای مهد کودکی که به قیمت ۱۵ دلار برای همه وعده داده مقایسه کرده است. جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال هم آن را با مزایای بدون مالیات سالی ۶۴۰۰ برای کودکان زیر شش سال و ۵۴۰۰ دلار برای کودکان ۶ تا ۱۷ سال پیشنهادی خود مقایسه کرده است.

سی تی وی در سایت خود یک نظرسنجی درباره این مزایای همه شمول انجام داده است. سی تی وی از خوانندگان سایت خود پرسیده این مزایا از نظر آنها چیست. «خرید رای» ؟ که ۲۵۴۷ نفر یا ۴۳ درصد پاسخ مثبت داده اند. ۱۴۹۸ نفر یا ۲۵ درصد آن را کمک به خانواده ها توصیف کرده اند. ۱۹۲۱ نفر یا ۳۲ درصد هم گفته اند ما بچه نداریم.