Farhad-Farsadi-n

 

بالاخره تلاش های انجام گرفته توسط کارشناسان ایمنی در صنعت بیمه منتج به نتیجه شد و در اکتبر امسال وزیر محترم مالیه عمومی(فایننس) لایحه ارایه تخفیف برای استفاده از لاستیک زمستانی در بیمه های اتومبیل را اجباری نمودند. نظر شما خوانندگان محترم را به این نکته مهم جلب می نماید که استفاده از لاستیک زمستانی برای رانندگان و دارندگان وسایل نقلیه شخصی و بیزینسی اجباری نشده است، بلکه اگر خریدار بیمه ای برای ایمنی خود و دیگران از لاستیک زمستانی استفاده می نماید شرکت های بیمه ملزم هستند تا به ایشان تخفیف ایمنی ارایه نمایند و این لایحه قانونی از ژانویه سال ۲۰۱۶ لازم الاجراء است.

البته بین شرکت های بیمه تفسیر و اجرای این قانون متفاوت است، بعضی ۲ و دیگران ۵ درصد تخفیف در نظر گرفتند شرایط آن هم ساده است بایستی اتومبیل بیمه شده از اول نوامبر تا آخر مارچ دارای ۴ حلقه لاستیک زمستانی روی وسیله نقلیه باشد. تا به حال عده ای از شرکت های بیمه داوطلبانه و به عنوان ابزار بازاریابی این تخفیف را برای مشتریان خود ارایه می کردند ولی همه گیر نبود و اجباری هم برای تخفیف در حق بیمه وجود نداشت.

این قانون حتی برای شرکت فسیلیتی که عموما رانندگان با سابقه تصادف زیاد و جریمه مکرر را بیمه می نماید اجباری شده است. این قانون شرایط بسیار مهمی را فراهم می نماید که می تواند زمینه ساز تخفیفات بعدی نیز بشود چرا که وقتی به ایمنی جاده ها توجه می شود عوامل دیگری هم که در این زمینه دخیل هستند نیز، مد نظر قرار خواهد گرفت.

بروکرهای خبره انتاریو در نشستی تفسیر دیگری را عنوان نمودند و آن به این صورت بود که دولت انتاریو همواره در تلاش است تا بتواند حق بیمه های اتومبیل را کاهش دهد و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده و این جریان جدید به منظور توجه به ایمنی و جلوگیری از حوادث ناخواسته، می تواند زمینه ساز نگاهی جدید به تعیین حق بیمه باشد.

برای بهره مندی از مزایای تخفیف لاستیک زمستانی چه مدارک و مستنداتی بایستی ارایه شود؟ این سئوالی است که همواره از طرف بخشی از خریداران بیمه (بیمه گذار) مطرح بوده است. در پاسخ بایستی اذعان داشت که ادعای داشتن لاستیک زمستانی در بیمه نامه کافی است که از تخفیف بهره مند شوید ولی این پیشنهادی نیست که از طرف بروکرها به شما می شود چرا که ایشان همواره در صدد این هستند که اگر حادثه ای باعث خسارت شد همه مدارک دادگاه پسند در پرونده شما موجود باشد تا هر چه سریعتر به حقوق حقه ی خود نایل شوید. لذا ارایه و ضبط مدارک مثبته به قرار ذیل پیشنهاد می شود:

۱- فاکتور معتبر از خرید و نصب لاستیک زمستانی

۲- عکس از اتومبیل و لزوما نشان دادن لاستیک مربوطه در تصویر

البته مهمترین کنترلی که شرکت بیمه می تواند داشته باشد در زمان خسارت است و آن موقعی است که اتومبیل در صحنه تصادف توسط پلیس یا در محوطه گاراژ (تعمیرگاه) توسط مسئول برآورد کننده خسارت شرکت بیمه بازدید می شود و اگر دارای لاستیک مربوطه با شرایط ذکر شده نباشد، نه تنها خسارتش پرداخت نمی شود بلکه امکان باطل شدن بیمه نامه به دلیل کتمان حقایق موجود است.

تجربه موجود از دیگر ایالات کانادا نشان از آن دارد که لاستیک زمستانی توانسته هم در کاهش احتمال خطرات موثر باشد، و هم از بار زیان بار خسارات بکاهد. با یک سرمایه گذاری کوچک قادرید هم به خود و خانواده تان و هم به جامعه حمل و نقل شهری کمک نمایید تا ایمن تر حرکت کرده و سهم شهروندی خود را به جامعه بهتر ادا نمایید. خرید و نصب لاستیک زمستانی توسط کارشناسان ترابری انتاریو قویا پیشنهاد شده است.

فرهاد فرسادی:بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاهها

farsadi@insurefar.com