گزارش: سازمان زنان ایرانی انتاریو

بیست و ششمین مجمع عمومی سالانه سازمان زنان ایرانی انتاریو در ماه اکتبر با معرفی اعضاء جدید هیات مدیره در حضور اعضا و داوطلبان سازمان با استقبال پرشور اعضای کامیونیتی برگزار شد.

سازمان زنان ایرانی انتاریو (IWOO) به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با هدف ارائه خدمات به خانواده های ایرانی و مهاجر از سال ۱۹۸۹ در تورنتو کانادا آغاز به کار کرده است.

این سازمان با همت بالای داوطلبان ایرانی- کانادایی و با تلاش های پیگیر خود در راستای ارتقاء زندگی زنان و به خصوص خانواده های ایرانی در جامعه جدید توانسته است سیاستگذاری های موثر و مشخصی را متناسب با نیازهای جامعه ایرانی-کانادایی که از اقشار و اقوام و مذاهب گوناگون از ایران به کانادا مهاجرت کرده اند، در جهت سرویس دهی بهتر به اجرا درآوردIWOO--AGM.

برگزاری کارگروه های آموزشی برای خانواده ها در زمینه های گوناگون مورد نیاز آنان، جلسات هفتگی سالمندان ایرانی، کلاس های آموزشی زبان انگلیسی، کانون های ادبی، خدمات رایگان استقرار تازه واردین، کلینیک سیار بهداشتی، کارگاه های آموزشی برای والدین، بورسیه های آموزشی، کلینیک حقوقی رایگان و سایر سرویس های قابل ارائه در این سازمان که همگی با همت تلاش خستگی ناپذیر اعضا و داوطلبان محقق شده است، نشانگر عملکرد موفق و سازنده این سازمان در طی سالیان متمادی است.

سازمان زنان ایرانی انتاریو بر اساس توجه ویژه این سازمان بر سالمندان و جوانان کامیونیتی ایرانی درسال جدید پروژه های جدیدی را به هموطنان عزیز به ویژه سالمندان و جوانان ارایه کرده است که در ذیل به آنها اشاره می شود:

 

برنامه “ارتباط کامل”:

این برنامه توسط برنامه “افق های جدید برای سالمندان”۱ تامین مالی می شود. در طی جلسات هفتگی افراد داوطلب با سالمندان به صورت انفرادی کار کرده و به آنها آموزش می دهند که چگونه تکنولوژی جدید و کامپیوتر را به کار گرفته و داستان های زندگیشان را ثبت نمایند. این برنامه دو هدف را دنبال می کند: اول آنکه به سالمندان مهارت های کامپیوتری را آموزش می دهد و آنها را قادر می سازد با رسانه های جمعی در ارتباط باشند. دوم آنکه این برنامه پلی بین نسل جوان و افراد سالمند ایجاد می کند. جوانان داوطلب نه تنها از مهارت های خود در جهت ایجاد اثری مثبت در جامعه استفاده کرده اند، بلکه ارتباط جوانان با مسن ترها باعث ایجاد همبستگی بیشتری بین دو نسل شده و کیفیت زندگی هردو گروه را بالا خواهد برد.

 

پروژه انتقال داستانها از سالمندان به جوانان:

این برنامه از طرف سازمان با حمایت اداره سالمندان انتاریو ارئه می شود. این پروژه درباره جمع آوری و انتقال داستانها و اشعار سنتی از نسل های نخستین مهاجران ایرانی به جوانان می باشد که فرصتی را برای هر دو نسل در جهت بهبود مهارتها و ایجاد ارتباطات فرهنگی فراهم آورده است و همچنین هدف آن کمک به حفظ و انتقال داستانهای سنتی در کنار مسائل مهاجرت می باشد.

” تغییر نگرش از جنسیت و گرایش های جنسی در میان جامعه فارسی زبانان”:

در ابتدای سال ۲۰۱۵ ، با توجه به نیازی که در میان جامعه فارسی زبانان و بخصوص جوانان احساس شد، سازمان مصمم به ارائه پروژه جدید خود به جوانان و خانواده های فارسی زبان مواجه در زمینه جنسیت و گرایش های جنسی گردید. تلاش های مستمر و بررسی های بنیادی در خصوص ابعاد گسترده و پیچیده این مسئله در میان جامعه فارسی زبانان و به خصوص جوانان که بر پایه عوامل متعددی نهاده شده است، در نهایت منجر به تصویب طرح از سوی سازمان اونتاریو ترلیوم۲ با عنوان: “تغییر نگرش از جنسیت و گرایشهای جنسی در میان جامعه فارسی زبانان” گردید. هدف از اجرای این پروژه، آموزش در زمینه مسائل جنسیتی و گرایشهای جنسی و تبادل نظر درباره جوانان با گرایش LGBTQI ۳ در میان ایرانیان و سایر فارسی زبانان در تورنتوی بزرگ است. زندگی افرادی با هویت LGBTQI در صورتی که بخواهند با هویت واقعی خود در غربت زندگی کنند، بسیار سخت است و اغلب آنها را با خطرات زیادی از جمله طرد شدن از سوی خانواده و جامعه مواجه می سازد. بر این اساس، سازمان زنان ایرانی انتاریو برپایه جایگاه خود در میان جامعه ایرانی احساس نیاز کرده تا بر مبنای چارچوپ ضد ظلم این سازمان در این زمینه انجام وظیفه نماید و این فضای خالی را برای ارائه خدمات به جوانان LGBTQI در جامعه ایرانی پر کند. از میان فعالیت هایی که در این زمینه در جامعه ایرانی و فارسی زبان ارائه شده است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس و سایر مراکز فعال در این زمینه، برگزاری جلسات مرتبط با جامعه LGBTQI فارسی زبان، گردآوری و ارائه منابع جامع و قابل دسترس از طریق وبسایت، همکاری با سازمانهای معتبر از جمله , Triangle Program, ASAAP4,York U5, Uof T6, IRQO7, TNO8,  FCJ Refugee Centre از طریق کمیته مشورتی این پروژه متشکل از اعضا سازمان های فوق. سازمان زنان امیدوار است با ایجاد یک فضای امن برای جوانان و فارسی زبانان LGBTQI، امکان بهره برداری مناسب از فرصت های آموزشی و فرهنگی برابر برای همه اعضای جامعه فارسی زبان فراهم شود.

کوتاه سخن آنکه، سازمان زنان ایرانی انتاریو در جهت احترام به تفاوتها، استقبال از برابری و فعالیت در جهت از میان برداشتن بی عدالتی بر این باور بوده و هست که آرامش و بهره مندی از کلیه مواهب طبیعی، از حقوق شهروندی همه ابناء بشر بوده و هیچ کس با هر عقیده و مرام و منسبی حق سلب آن را از سایر اعضاء جامعه بشری ندارد. بر این اساس، سازمان زنان ایرانی انتاریو همراه با تلاش موثر و مسئولانه برای استفاده هرچه گسترده تر از منابع و ظرفیت های اجتماعی موجود از جمله پذیرفتن اعضا جدید آماده ارائه خدمات به خانواده های ایرانی و فارسی زبان بوده و دستان عزیزانی را که در این راه به یاری برخاسته اند به گرمی می فشارد.

۱-New Horizons

۲- Ontario Trillium Foundation

۳- Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender/Transsexual, Queer, Intersexed

۴-Alliance for South Asian Aids Prevention

۵-York University

۶-Office for Sexual and Gender Diversity

۷-Iranian Queer Organization

۸-Thorncliffe Neighborhood Office