منبع: دی ولت آلمان

اشاره:

“آلفرد هاکنزبرگر” گزارشگر نشریه دی ولت آلمان به تازگی به شمال سوریه سفر کرده است. گزارش این روزنامه نگار که روز دوشنبه ۷ دسامبر در روزنامه آلمانی منتشر شده، در برگیرنده اطلاعات تازه ای درباره شکست های پیاپی و ضعف روحیه تروریست های دولت اسلامی در مناطق شمالی سوریه است.

برپایه نوشته روزنامه نگار آلمانی “اتحاد نیروهای دموکراتیک سوریه” که از رزمندگان کرد، مسیحی و ترکمن تشکیل شده، تاکنون شکست های سنگینی را به داعش تحمیل کرده و با توجه به پیوستن بزرگترین قبیله عرب، امیدوار است به زودی این منطقه را به طور کامل از وجود تروریست های داعش پاک کند.

این جبهه متحد با این که معتقد است تعیین تکلیف بشار اسد برای روشن شدن آینده سوریه اهمیت زیادی دارد، نابودی داعش را در اولویت قرار داده است.

برگردان کامل گزارش دی ولت را، در زیر می خوانید

رزمندگان مسیحی MFS

رزمندگان مسیحی MFS

:

در خط جبهه شمال سوریه آرامشی غیرمنتظره برقرار است. نه خمپاره ای شلیک می شود و نه تک تیراندازان کسی را هدف گرفته اند. تنها در چند کیلومتری، غرش بمب هایی به گوش می رسد که جنگنده های ائتلاف بین المللی بر سر جنگجویان دولت اسلامی فرو می ریزند.

جولیان، یکی از مسیحیان عضو گروه شبه نظامی موسوم به “ام اف اس” می گوید:”تروریست ها مدت ها است که دیگر مثل گذشته عطش حمله ندارند. پیش تر آن ها از همه لوله ها شلیک می کردند”.

این مرد ۲۴ ساله همراه با ۱۵ همقطار خود در برابر در ورودی پایگاه نظامی ای نگهبانی می دهد که تنها به اندازه نیم ساعت رانندگی با شهر حسکه فاصله دارد. شبه نظامیان، پادگان سابق ارتش سوریه را هفته گذشته از چنگ داعش بیرون آوردند. داعش این پادگان را در ماه جولای سال ۲۰۱۴ تصرف کرده بود. با این همه، جهادگرایان هنوز هم در نزدیکی ها هستند. سنگرهای خاکی آن ها در ۱۵۰۰ متری این محل به خوبی قابل شناسایی هستند.

جولیان می گوید: “رفتار آن ها از سه ماه پیش به این سو کاملا تغییر کرده است. آن ها بزدلانه از نبرد تن به تن می گریزند و فقط از راه دور شلیک می کنند و یا داوطلبان عملیات انتحاری را با خودرو به ماموریت می فرستند.”

آزادی شهر الحلوله

جولیان می داند از چه حرف می زند. چند روز پیش، هنگامی که شهر الحلوله در مرز سوریه و عراق از چنگ داعش خارج شد، او هم در عملیات شرکت داشت. عملیاتی که همزمان با حمله به شهر ایزدی نشین سنجار در اقلیم خودمختار کردستان عراق صورت گرفت. او می گوید: “ساعت چهار صبح به نخستین سنگرهای حلوله حمله بردیم و تا ظهر همه شهر در اختیار ما بود.”

رزمنده مسیحی که ظاهرا چهار یا پنج جنگجوی داعش را به گلوله بسته است، اضافه می کند:”آن ها ظاهرا دیگر نیروی کافی ندارند و از بمباران های هوایی به شدت می ترسند. بمب ها ممکن است هر لحظه از آسمان بر سر آن ها ببارند و سلاح های سنگینشان را دیگر نمی توانند به حرکت درآورند.”

در جریان بازپس گیری حلوله تنها گروه نظامی مسیحی ام اف اس نمی جنگید. اشغال این شهر بخشی از عملیات بزرگ تهاجمی برای بازپس گیری منطقه حسکه بود. این عملیات که روز ۳۱ اکتبر آغاز شد، نخستین نمایش قدرت اتحاد نظامی تازه تاسیسی بود که “اتحاد نیروهای دموکراتیک سوریه” یا “اس دی اف” نام دارد و از رزمندگان کرد، مسیحی و ترکمن تشکیل شده و برای نخستین بار برخی قبایل عرب سوری نیز به آن پیوسته اند.

یک اتحاد نظامی چند قومیتی برای نابودی داعشMFS-2

اس دی اف یک اتحاد فرا قومی و فرامذهبی است که آمریکا و غرب در نبرد با داعش همواره خواب آن را می دیدند، اما هرگز نتوانستند برپا کنند و حالا اس دی اف در مسیر پیروزی بر دولت اسلامی قرار گرفته است. در حالی که اروپایی ها بر سر همکاری با ارتش سوریه علیه داعش بر سر و کله هم می زنند، در شمال سوریه تنها روی قدرت اتحادیه نظامی جدید متشکل از همه گروه های قومی و مذهبی حساب می شود. آن ها هیچ تردیدی ندارند که داعش را به زودی نابود خواهند کرد. در این میان، روی نیروهای رژیم به عنوان شریک چه امروز و چه در آینده هیچ حسابی باز نشده است.

“تلال سلو” سخنگوی اس دی اف می گوید: “نیروهای دموکراتیک سوریه، مدت ها است در شمال سوریه جای پای خود را محکم کرده اند. در ماه های گذشته گروه های مختلف در نبرد با داعش با یکدیگر همکاری کرده اند. به این دلیل، قرار گرفتن آن ها زیر یک سقف عملی بود”.

سلو، بازنشسته ارتش سوریه، خود عضو اقلیت ترکمن است که بیشتر اعضای آن در شمال سوریه سکونت دارند. او می گوید:”تمام گروه ها باید حق مشارکت در تعیین سرنوشت خود داشته باشند.” وی همزمان با اطمینان اضافه می کند:”هر گروهی به عضویت اتحاد نیروهای دموکراتیک سوریه پذیرفته نمی شود. شرط پذیرش آن است که همه گروه ها به دموکراسی و کثرت گرایی اعتقاد داشته باشند. بدون این پیش شرط پذیرش گروه ها ممکن نیست.”

اسلحه آمریکایی برای متحدان پ ک ک

اتحاد نیروهای دموکراتیک سوریه به تازگی از سوی ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا پشتیبانی می شود. در ماه اکتبر سال جاری هواپیماهای آمریکایی ۴۵ تن اسلحه بر مواضع شبه نظامیان این ائتلاف فرو ریختند. ائتلاف بین المللی با بمباران های مداوم مواضع داعش راه پیشروی اس دی اف را هموار می کند.

این اتحادیه نظامی باید پایه های ارتش ملی سوریه را بریزد.

سخنگوی اتحادیه می گوید:”ما می خواهیم زندگی و حقوق شهروندان سوری را حفظ و از حرمت و حق دستیابی آن ها به عدالت دفاع کنیم. همه اعضای این اتحاد، یک هدف مشترک دارند و آن هم پیروزی بر داعش است. بعد از آن می توان بر سر آینده کشور بحث کرد.”

طرح اپوزیسیون برای تصرف رقهMFS-3

به نظر می رسد که تا پیروزی بر داعش در منطقه زمان زیادی باقی نمانده باشد. در ماه های گذشته اتحاد دموکراتیک سوریه توانسته است بیش از ۲۰۰ روستا را از چنگ داعش در بیاورد و بنیادگرایان را از ۱۴۰۰ کیلومتر مربع بیرون براند. تمام منطقه حسکه در این مدت آزاد شده و تنها شهر الشدادی در جنوب منطقه در دست دولت اسلامی است.

سلو سخنگوی اس دی اف می گوید: “نیروهای ما دارند برای محاصره شهر رقه آماده می شوند”. وی ابراز امیدواری می کند که حیات داعش در این شهر نیز ظرف دو هفته آینده پایان یافته باشد. سلو از رقه به عنوان مرکز قدرت داعش و همچنین شهر جرابلوس آخرین شهر تحت تصرف این گروه در مرز ترکیه به عنوان هدف های دیگر نیروهای دموکراتیک سوریه یاد می کند و می گوید که اس دی اف این شهرها را نیز به زودی از چنگ داعش خارج خواهد کرد.

سلو که در دفتر خود در شهر کامیشلی پشت یک میز تحریر بزرگ نشسته است می گوید که سرفرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه در روزهای آینده در مورد زمان آغاز عملیات بازپس گیری رقه و جرابلوس تصمیم می گیرد. این نیروها پس از پیروزی سریع بر داعش نسبت به توان رزمی خودشان اعتماد به نفس زیادی یافته اند و دیگر تردیدی نسبت به پیروزی های بزرگ تر ندارند.

ی پ گ شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) با ۲۰ هزار رزمنده، بزرگترین نیرو را در داخل نیروهای دموکراتیک سوریه تشکیل می دهد. این گروه حتی قبل از تشکیل اتحاد دموکراتیک سوریه از سوی جنگنده های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا پشتیبانی می شد. ی پ گ یک گروه شبه نظامی به خوبی سازماندهی شده و منظم است که از کوبانی در برابر داعش دفاع کرد. این گروه توانسته ۱۰ هزار کیلومتر مربع را از اشغال داعش خارج کند و اکنون در عین عیسی تنها ۳۵ کیلومتر با رقه فاصله دارد.

در جبهه مقابل داعش، رزمندگان مثل خانم “روزولا فون در لاین”وزیر دفاع آلمان فکر نمی کنند. او گفته است که پس از سقوط بشار اسد مایل است برای نابود کردن داعش با ارتش سوریه همکاری کند، اما بر اساس طرح ژ پ گ تا زمان سقوط بشار اسد جهادگرایان دیگر نباید وجود داشته باشند. این گروه، اسد را مسئله بزرگ سوریه می داند، با این همه معتقد است نابود کردن داعش مقدم بر همه چیز است.

مسیحیان، میانجی عرب ها و کردها

“کینو گابریل” سخنگوی رزمندگان مسیحی شمال سوریه موسوم به “ام اف اس” می گوید: “ما مسیحیان به لحاظ نظامی قدرت مسلطی نیستیم، اما نقطه اتصال بسیار مهمی میان کردها و عرب ها هستیم.” مسیحیان در جامعه سوریه نقش بی طرفانه ای دارند. مناسبات کردها و عرب ها متاثر از پیش داوری های بازمانده از دوران خاندان اسد است. از زمان قدرت یافتن داعش این مناسبات بیشتر آسیب دیده است. تمام عرب ها مظنون به پشتیبانی از گروه های تروریستی هستند و به کردها این اتهام زده می شود که به عنوان یک نیروی برتر جدید می خواهند همه قدرت را از آن خود کنند. یک نیروی میانجی گر که جانب هیچ یک از طرفین را نمی گیرد می تواند مهم و پرمعنا باشد. در سایر کشورهای خاورمیانه نیز مسیحیان نقش ایجاد تعادل را میان گروه های قومی و مذهبی گوناگون به عهده دارند.

گابریل توضیح می دهد: “اینجا در شمال سوریه با شهرها و مناطق عربی فراوان کردها نمی توانند به تنهایی حکومت کنند. آن ها برای اداره شهرها به عرب ها نیاز دارند و ما وقتی تنش ایجاد می شود، میانه را می گیریم”.

بسیج ۲۰ میلیونی علیه داعش

ما به دره ایوب می رانیم، یک روستای کوچک عرب نشین. با گذشتن از پست های کنترل بی شمار، سرانجام خودرو در برابر مجموعه ای متوقف می شود که پشت دیوارهای آن یک قصر، حیاطی بسیار بزرگ و ساختمان های متعدد قرار گرفته اند. اینجا “شیخ مهدی دهام الهادی” زندگی می کند. او رهبر قبیله الشمر است که با حدود ۲۰ میلیون عضو در سوریه، عراق، لیبی، عربستان سعودی و یمن یکی از مهمترین قبایل جهان عرب به حساب می آید. شیخ در سالن پذیرایی عظیم خود ادعا می کند که پدر یک میلیون و نیم کودک در سوریه است. او می گوید:”همه آن ها دختران و پسران من هستند”.

قبیله الشمار آماده حمله به داعش

قبیله الشمار

قبیله الشمار

شیخ در حالی که سیگار پس از سیگار دود می کند، می گوید که قبیله او از صدها سال پیش با هرنوع بنیادگرایی مبارزه می کند. او می افزاید:”برای ما کاملا طبیعی است که همراه با اتحاد نیروهای دموکرات سوریه علیه داعش بجنگیم. این در خون ما است. ما جنگنده ایم”. شیخ الهادی معتقد است که جهادگرایان هیچ شانسی برای ادامه حیات در سوریه ندارند. او با اشاره به حضور ۱۸۰ هزار عضو قبیله خود در رقه و ۳۰۰ هزار عضو در دیرالزور تصریح می کند که آن ها با تمام نیرو علیه داعش خواهند جنگید. منشی شیخ که کلمه به کلمه حرف های او را بازنویسی می کند تاکید می ورزد:”این یک مسئله قبیله ای است. باور کنید کافی است او انگشتش را بالا بگیرد”.

شیخ تا به حال دستور شرکت اعضای قبیله خود در نبرد را صادر نکرده، زیرا هنوز از پشتیبانی غرب برخوردار نشده است. او می گوید:”به محض این که به اندازه کافی اسلحه داشته باشیم، جنگ آغاز می شود. رقه تا قبل از فرارسیدن بهار اشغال می شود و دیرالزور را ما بدون کمک اتحاد نیروهای دموکراتیک از داعش پس خواهیم گرفت. باز پس گرفتن دیرالزور وظیفه ی قبیله ما است”.

شیخ می گوید که صرفنظر از بمباران های ائتلاف علیه مواضع داعش، انتظار کمکی ندارد. او درباره نقش بشار اسد در آینده سوریه می گوید:”او برای من اصلا مهم نیست. هروقت ما مناطق خودمان را به دست آوردیم، هیچکس نمی تواند مانع ما شود. ما کاری را می کنیم که باید بکنیم”. او که مهاجرت سوری ها به اروپا را “رسوایی” می نامد، می گوید:”ما یک پروژه داریم که اسمش دموکراسی است و باید تا پایان مورد پشتیبانی قرار گیرد.”

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.