در هفته گذشته به مناسبت پایان سال جاری جامعه بیمه گران و موسسه بروکرهای بیمه کانادا در نشستی به علل گرانی بیمه اتومبیل در انتاریو پرداختند که در آن مسئولین استانی و چند تن از نمایندگان مردم در مجلس نیز حضور داشتند.

در بدو شروع محققین بیمه ای در سخنان خود همگی به نکته مشترکی اشاره می کردند که در لفافه حکایت از ناکارآمدی سیستم بیمه ای و عدم نظارت قاطع در آن بود. به مرور که جلسه به جلو رفت یکی از مدیران بیمه اتومبیل  در بخش صدور به آمارهایی اشاره کرد که نشان می داد حق بیمه اتومبیل بایستی اقلا ۴۰ درصد ارزان تر از آن چیزی باشد که الان هست و استدلال خود را بر پایه مستندات بسیار محکم و قوی بنا می نمود. در ادامه  رئیس بخش حقوقی یکی از شرکتهای بیمه حتی معتقد بود که این ۴۰ درصد اضافی از جیب بیمه گذاران (خریداران بیمه) به منابع مالی سوداگران و کلاهبرداران بیمه ای می رود که  خودسرانه و غیر قانونی خود را ارایه کننده خدمات حقوقی و پیراپزشکی نام می نهند نه مدراک حرفه ای و دانشگاهی دارند، و نه لایسنس کار و فعالیت از دولت انتاریو کسب کردند. با چند تبلیغ در روزنامه های محلی یا چند سایت خود را حلال معرفی می نمایند ولی در عمل فقط با گرفتن چند توافق نامه می خواهند خسارت یا غرامت بیمه ای را به نفع خود کسب کنند. در بیشتر موارد حتی تا چندین سال بعد زیان دیده که در این حالت خریدار بیمه بوده متوجه نمی شود که از طرف وی چه مقدار شرکت بیمه اش را شارژ کردند. رقمها بسیار نجومی است به خانمی که در تصادف اتومبیل صدمه دیده بود بعد از ۳ سال ۱۷ هزار دلار به اصطلاح وکیل پی گیری کننده خسارت می پردازد که سالیان بعد به صورت بسیار تصادفی زیان دیده متوجه می شود که وکیل قلابی حدود ۲۸۰ هزار دلار از شرکت بیمه دریافت نموده است!

در ادامه ی این نشست تخصصی یکی دیگر از آمارگران بیمه ای به گروه سخنرانان اضافه شد و به یافته های مهمی اشاره کرد، از آن جمله، مورد جالبی که اگر چه در انتاریو تعداد تصادفات بسیار کمتر از ۱۰ سال قبل است ولی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و اضافه شدن ادوات بسیار تخصصی و پیشرفته به سپر اتومبیلها (برای ایمن سازی و جلوگیری از تصادفات) هزینه یک تصادف سپر به سپر دیگر مثل گذشته ۱۰۰۰ دلار نیست بلکه بالغ بر ۱۰ هزار دلار می شود.

آقای دیوید مارشال یکی از سخنرانان این نشست استدلال می نمود که حق بیمه متوسط در سال ۲۰۱۵ در انتاریو معادل ۱۴۵۸ دلار بوده که این میزان ۲۴ درصد بالاتر از استان آلبرتا – دو برابر استان کبک و حدودا ۵۵ درصد بیشتر از اغلب استانهای کانادا است . اگر استان انتاریو را در این آمار لحاظ نکنیم بایستی بیان کرد که خریداران بیمه اتومبیل در سال حدود ۱۰ میلیارد دلار برای سیستم بیمه ای خسارت مالی و غرامات بدنی ایجاد می کنند.

خود انتاریو سالانه رقمی حدود ۴ میلیارد دلار هزینه خسارت و ذخیره آن را دارد که برای پنج سال گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار شده است. اگر به خاطر داشته باشید دولت انتاریو در سال ۲۰۱۳ قول داده بود که ۱۵ درصد حق بیمه اتومبیل را کاهش دهد که این مساله تحقق نیافت و در پایان سال ۲۰۱۶ حق بیمه ها فقط ۸.۳ درصد کاهش یافت ولی از آن سال به بعد روند رو به افزایش است که این مساله باعث نارضایتی گروه زیادی از مصرف کنندگان شده است.

مسئولان استان انتاریو ۳ راهکار از سال ۲۰۱۶ در نظر گرفتند که تخفیف لاستیک زمستانی – عدم در نظر گرفتن خسارات جزیی ( سپر به سپر) در سوابق بیمه ای و کاهش درصد بهره اقساطی نمودن حق بیمه بوده است، که به نظر می رسد این روشها کارساز بوده است.

در پایان این نشست توافق نامه ای بین مسئولان استانی – بیمه گران (شرکتهای بیمه) و بروکرهای خبره منعقد شد که سال ۲۰۲۰ به هیچ عنوان نبایستی افزایش حق بیمه ای در بخش بیمه اتومبیل دیده شود و همه تلاش نمایند تا راههای ویژه ای ایجاد شود تا خریداران بیمه، هم از چنگال سوداگران و کلاهبرداران بیمه ای خلاص شوند، و هم نظارت مسئولان بیمه ای بیشتر گردد تا امکان کاهش ۳ تا ۱۰ درصدی در بیمه اتومبیل به واقعیت برسد.

آرزومند سالی پر از موفقیت – سلامتی و بهروزی برای همه شما عزیزان هستم.