کانادا در زمره کشورهایی است که سهم مشارکتش در پرداخت خسارات فاجعه آمیز کمتر از کشورهای اروپایی است. به عبارت دیگر اگر خسارات سیل و زلزله و توفان و سونامی تحقق یابد خسارتش را به شرکت های بیمه محول کرده است.

جهت اطلاع شما خوانندگان محترم در حال حاضر خسارت سیل حتی در زمره خطرات تحت پوشش شرکت های بیمه هم نیست، البته ناگفته نماند که این مسئله برای منازل مسکونی صادق است و مراکز بیزینسی و تجاری با پرداخت حق بیمه اضافی امکان خرید خطر سیل را دارند.

Tsunami

آقای بلیر فلتمیت مدیر ارشد اجرایی شرکت بیمه اینتکت در بخش مطالعات آب و هوایی و خسارات مرتبط در جلسه ای که با همین عنوان در دانشگاه واترلو تشکیل شده بود عنوان کرد که دولت فدرال کانادا وقتی صحبت از سرمایه گذاری زیر بنایی در این مورد می شود شانه خالی کرده و فقط به صندوق مشارکت در زمان های بسیار خاص اشاره می کند که آنهم از نظر مبلغ نمی تواند انتظارات خسارات فاجعه آمیز را برآورده نماید.

این درصد در سطح تصمیم گیری های شهرداریها و محدود به دولت های هر استان است و لذا اگر حادثه ای بزرگ رخ دهد پاسخگو نیست.

آقای بلیر فلتمیت با اشاره به خسارات سیل در چند سال اخیر در انتاریو سخنانش را ادامه داده و گفت، همه شاهد بودند که برای کمک به خسارت دیدگان بعضی از شرکت های بیمه تفسیر خود را در خصوص خسارت تغییر داده و آن را به صورتی ضایعات ناشی از برگشت آب از فاضلاب عنوان و اقدام به پرداخت کردند ولی بعضی دیگر که شاید در توان پرداخت خسارت ارفاقی نبودند، آن را غیرقابل قبول دانسته و همگی بار خسارات بر عهده شهروندان افتاد.

تعدادی از کارشناسان آب و هوایی که در جلسه شرکت داشتند در تایید صحبت های آقای بلیر فلتمیت ادامه دادند که این وظیفه در فرانسه صددرصد به عهده دولت و در بقیه کشورهای اروپایی از قبیل سوئد، انگلیس و آلمان درصد بسیار بالایی به صورت مشارکت توسط دولت های آنها پرداخت می شود.

در حال حاضر ونکوور در زمره مناطق پر خطر برای زلزله و سونامی طبقه بندی می شود و چنانچه زلزله ای اتفاق بیفتد شاهد فاجعه بزرگی خواهیم بود، البته ۴۵ درصد مناطق مسکونی و حدود ۶۵ درصد مناطق تجاری و صنعتی در مقابل خطر زلزله بیمه هستند و شرکت های بیمه در حال بسترسازی اطلاعاتی هستند تا همه منازل مسکونی و تجاری با توجه به نیاز به این پوشش حیاتی آن را خریداری کنند.

هدف شرکت های بیمه از مطرح کردن این طرح آن است که دولت فدرال با قبولی برگشت بخشی از سهم مالیات یا مازاد سهم ذخیره و اندوخته های احتیاطی اجازه دهد تا صندوقی تشکیل شده و طی چند سال این صندوق توان مالی مناسبی پیدا کند و قادر شود خسارات آتی را تامین کند.

 * فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com