آرش عزیزی

بابک اصلاح‌جو، رئیس ایرانی‌تبار شرکت معماری CORE، که خود معمار بعضی از زیباترین ساختمان‌های شهرمان، تورنتو، است این ماه سر از مجله «تورنتو لایف» درآورده و یک صفحه تمام مجله به مصاحبه‌ای با او اختصاص داده شده است.

اصلاح‌جو در این مقاله می‌گوید «می‌خواهد، شهردار شود» و «وارد رقابت شهرداری شده است» اما تا سه‌شنبه ۲۰‌جولای که این مقاله نوشته می‌شود، خبری از اسم او در سایت شهرداری تورنتو به عنوان نامزد شهرداری یا هیچ سمت دیگری نیست.

اصلاح‌جو در مصاحبه با تورنتو لایف از خاطراتش از محله ایرانی‌ها در یانگ و فینچ که هنوز برای خرید مواد ایرانی به آن می‌رود، از خانه‌اش در تقاطع بترست و سنت کلر، از ساختمان محبوبش در تورنتو (برج‌های تی دی) و از طرح‌هایش برای تورنتو (از زیرزمینی کردن بزرگراه گاردینر تا بازگرداندن جام استنلی به تورنتو اگر شده با افتتاح یک تیم هاکی دیگر برای شهر) گفته است. یکی از طرح‌های کمی جنجالی‌تر او این است که گفته به نظرش گروه‌های «نسبتا تازه» مثل «افغان‌ها و ایرانی‌ها» هم باید مثل پرتغالی‌ها، ایتالیایی‌ها و چینی‌ها محلات مخصوص به خود را داشته باشد که این هم برای گردشگری مفید است و هم باعث می‌شود مهاجران احساس غریبی نکنند. مصاحبه‌گر مجله لایف در واکنش به این طرح از بابک پرسیده که آیا این کار ایجاد «گتوهای قومی» نیست و او گفته: «به هیچ وجه. محلات این چنینی هنگام رسیدن مهاجرین به طور خودکار ایجاد می‌شوند و شهر باید از آن‌ها استفاده کند».

باید دید با داغ شدن رقابت بر سر شهرداری، این معمار ایرانی‌تبار بالاخره واقعا وارد رقابت شهرداری خواهد شد یا نه.