۲۲ تا۲۹ نوامبر ۲۰۱۲

آزادی زینب بایزیدی، فعال سیاسی بعد از ۴ سال و ۶ ماه

جرس: زینب بایزیدی، فعال حقوق زنان، پس از چهار سال و نیم حبس از زندان مراغه آزاد شد.

وی در طول دوران محکومیت خود از حق مرخصی بی بهره بود. زینب در خصوص تقاضای عفو مشروط برای آزادی خود نوشته بود: با افتخار و سربلندی فریاد می‌زنم که به عنوان یک زن مدافع آزادی هیچگاه در برابر بی‌عدالتی سر تسلیم فرود نخواهم آورد و آزادی را گدایی نخواهم کرد.

زینب بایزیدی (چپ) آزاد شد

زینب فعال حقوق زنان و فعال سیاسی کرد است، که در راستای برابری و توانمند سازی زنان فعالیت می کرد، زینب از فعالان انجمن آذرمهر است، او هم چنین از فعالان کمپین یک میلیون امضا در شهر مهاباد بوده است .

زینب بایزیدی زندانی سیاسی کورد و فعال حقوق زنان برای نخستین بار در سال ١٣٨۴ در شهر مهاباد بازداشت و به مدت ۴٠ روز در بازداشتگاه ستاد خبری ارومیه تحت بازجویی قرار گرفت، او سپس با قید وثیقه از زندان آزاد شد

زینب در ١۹ تیرماه ١٣٨٧ به ستاد خبری احضار شد، که در همان روز بعد از انتقال او به دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام تبلیغ علیه نظام، عضویت در مادران آشتی شهر مهاباد، انتخاب نام زیلان برای فروشگاهی که داشت، به ۴ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان زنجان محکوم شد.

زینب در طول این ۴ سال زندانی که سپری نموده، از داشتن مرخصی که حق هر زندانی سیاسی ست، محروم بوده است. وی پس از آن به زندان مراغه منتقل شد.

وی روز سه شنبه پس از پایان دوران محکومیتش آزاد شد.

 

مادر ستار بهشتی: فرزندم را کشته اند

رادیو فردا: مادر ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در زندان جان باخته است، در گفت و گو با یکی از رسانه های نزدیک به مخالفان دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده است که فرزندش کشته شده و از مشاهده آثار خون بر روی کفن آقای بهشتی خبر داده است.

مادر این وبلاگ نویس کارگر به وبسایت سحام‌نیوز، پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی، گفته است که «هنگام تشییع جنازه فرزندش، آثار خون بر کفن ستار مشاهده کرده است» و با تأکید بر این‌که ستار بهشتی هیچ بیماری خاصی نداشت و قرصی مصرف نمی‌کرد، گفت: فرزندش «کشته شده است».

ستار بهشتی و مادرش

وی همچنین خاطرنشان کرد که خود و خانواده‌اش از سوی ماموران تحت فشار قرار دارند و تهدید شده‌اند که با کسی مصاحبه نکنند.

ستار بهشتی از وبلاگ‌نویسان منتقد حاکمیت بود که پلیس سایبری ایران (فتا) روز ۹ آبان او را بازداشت کرد و در نهایت، پنج روز بعد در زندان درگذشت.

مرگ او که گفته می‌شود بر اثر شکنجه بوده است، بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران داشت به‌طوری که نهادهایی مانند عفو بین‌الملل خواستار روشن شدن ابعاد این ماجرا شده‌اند.

در حالی که گروهی از زندانیان سیاسی زندان اوین گفته‌اند که آثار شکنجه را بر بدن ستار بهشتی مشاهده کرده‌اند و سخنگوی قوه قضائیه نیز گفته است که بر پنج جای بدن آقای بهشتی جای کبودی و اثر ضرب و جرح دیده شده، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفته که ستار بهشتی بر اثر «مرگ طبیعی» جان خود را از دست داده است.

مادر ستار بهشتی در گفت‌وگو با سحام نیوز از پیشنهاد پرداخت دیه فرزندش توسط ماموران خبر داد و گفت که این پیشنهاد را نپذیرفته است.

مادر ستار بهشتی همچنین گفت که خانواده او از سوی ماموران تحت نظر هستند و افزود که ماموران، حکم بازداشت دختر وی را نیز داشتند.

به نوشته سحام‌نیوز، ماموران در روز دفن پیکر ستار بهشتی در «رباط کریم»، زمانی که خواهر وی در حال گفت‌وگو با این وبسایت خبری بود، او را برای لحظاتی بازداشت کرده و تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، دستگیر خواهد شد.

مادر ستار بهشتی همچنین به سحام‌نیوز گفت که خانه‌شان تحت نظر ماموران است و اضافه کرد که شنیده است در محل امامزاده (محل دفن ستار بهشتی) دوربین مدار بسته نصب شده است.

 پرستو فروهر:

ماموران امنیتی مانع برگزاری مراسم سالگرد والدینم می‌شوند

بی بی سی: پرستو فروهر در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته است که ماموران امنیتی به او گفته‌اند نباید مراسم بزرگداشت سالگرد قتل پروانه و داریوش فروهر، والدین او، با حضور چهره‌های سیاسی برگزار شود.

خانم فروهر می‌گوید که به این ترتیب مانند هشت سال گذشته مراسمی برای بزرگداشت سالگرد قتل پروانه و داریوش فروهر برگزار نخواهد شد.

پرستو فروهر

داریوش فروهر، از چهره‌های شاخص ملی‌گرا و منتقد دولت بود که در آذر سال ١٣٧٧ به همراه همسرش پروانه فروهر به دست گروهی از ماموران وزارت اطلاعات به قتل رسید.

چند روز پس از قتل او محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، از اعضای کانون نویسندگان ایران نیز به قتل رسیدند. قتل‌های سیاسی پاییز ١٣٧٧ در ایران به قتل‌های زنجیره‌ای مشهور است.

خانم فروهر می‌گوید ماموران امنیتی از او خواسته‌اند که تنها اعضای خانواده در مراسم بزرگداشت شرکت کنند.

او گفته “اما از آنجا که پدر و مادر او در طول عمر خود فعالیت سیاسی داشته‌اند و در نهایت هم مرگشان با قتلی سیاسی رقم خورده، مراسم بزرگداشتشان هم ناگزیر سیاسی خواهد بود.”

به گفته خانم فروهر ماموران امنیتی دلیل ایجاد این محدودیت‌ها را “انتخابات بهار آینده” عنوان کرده‌اند. قرار است انتخابات ریاست جمهوری ایران بیست و چهارم خرداد ماه سال آینده خورشیدی برگزار و طی آن جانشین محمود احمدی نژاد انتخاب شود.

پرستو فروهر می‌گوید: “من مانند تمام سال‌های گذشته به چنین ممنوعیت‌هایی اعتراض دارم و اعتراضم را به آنها نیز گفته‌ام.”

گذرنامه خانم فروهر چند روز پیش از این هنگام ورود او به ایران توسط ماموران امنیتی توقیف شد.

بیانیه همبستگی برای رفع خشونت علیه زنان

در آستانه بیست و پنج نوامبر، روز جهانی رفع خشونت علیه زنان ۴۲کانون و انجمن و بنیاد و شورای فعال حقوق زنان و حقوق بشر در کشورهای مختلف بیانیه ای را جهت همبستگی برای رفع خشونت علیه زنان امضا کردند.

در این بیانیه آمده است:

پوستر

“… مورد ملاله یوسفزای، دختر چهارده ساله آگاه و فعال پاکستانی که به خاطر تشویق دختران به ادامه تحصیل و ترویج این فکر در میان خانواده های کشور خود، مورد اصابت گلوله طالبانی ضد زن قرار گرفت، نمونه بارز و فاجعه آمیز خشونت علیه زنان در عصر دستآوردهای بزرگ بشری است.

امروزه، در بسیاری از جوامع پیشرفته و دمکراتیک که قانون اساسی بر پایه مفاد حقوق بشر شکل گرفته و زن و مرد از هر لحاظ برابر شناخته می شوند، خشونت علیه زنان چه بصورت فیزیکی و چه روانی، حتی اگر در اثر هیجانات آنی خشم و انتقام، صورت بگیرد، جرم محسوب شده و فرد مجرم باید تحت روان درمانی قرار گیرد. درست برعکس، در جوامعی نظیر ایران، که حکومت فردی و مطلقه، در سایه ارزش های فرهنگ سنتی و ضد زن، به ترویج و تقویت مقررات و قوانین مذهبی، عمل می کند، انواع برشمرده خشونت علیه زنان، نه تنها جرم شناخته نمی شود بلکه فرد خاطی، در محافظت قانون، نه تنها از مجازات، مبراست که عمل خشونت آمیز او، پنهان در پشت ایدئولوژی مذهبی، به عنوان حفظ و حراست ناموسِ خانواده تلقی شده، مورد تشویق و تحبیب جامعه سنتی نیز واقع می شود.”

در این بیانیه با اشاره به گزارش گزارشگر منتخب سازمان ملل متحد از کشورها آمده است:”… طُرفه در این است که ایران از جمله کشورهائی است که اعلامیه جهانی رفع تبعیض و خشونت علیه زنان را امضاء کرده و نسبت به رعایت آن تعهد سپرده است، اما متأسفانه چون کارکرد این نظام بر اساس قوانین مذهبی و ارزش های سنتی است، نه تنها خشونتِ مردان علیه زنان چه در خانه و چه در اجتماع پیگیری نمی شود، که موجه نیز جلوه می کند. عدم آموزش شناخت و جلوگیری از خشونت در مدارس و آموزشگاه ها به کودکان، تبلیغ و ترویج موضوعی به نام غیرت و صیانت ناموس زن و خانواده، مترادف با موضوعات مذهبی، به مردان و حتی برخی زنان و بسیاری از حاکمان، جواز اِعمال خشونت علیه زنان را داده است.”

در این بیانیه به وضعیت کنونی زنان و جنبش حق طلبانه ی آنان اشاره شده و آمده است: “… در سی و چهار سال گذشته، گرچه رژیم اسلامی ایران، از تمام ابزارهای سرکوب، برای راندن زنان به خانه ها و سلب هویت های فردیشان استفاده کرده، اما اکثر زنان با آگاهی، همچنان به مبارزه علیه نظامی که آزادی انسانی ی آنان را در ید قدرت مردان و حکومت پدرسالار مذهبی قرار داده، ادامه می دهند. یکی از صدها نمونه مقاومت زنان ایرانی علیه خشونت وارده از طرف دولت و حکومت اسلامی، اعتصاب غذای نُه تن از زندانیان سیاسی زن بود که علیه یورش ناگهانی و وحشیانه گروه یگان امنیت زنان زندان اوین به بند آنان و بازرسی های بدنی غیراخلاقی، خشونت بار، تحقیرآمیز و غیرانسانی با آنان صورت گرفت. “

در پایان سازمان ها و کانون های امضاکننده از جمله تشکل های حامی مادران پارک لاله در کشورهای مختلف نوشته اند:”… در آستانه بیست و پنج نوامبر، روزجهانی رفع خشونت علیه زنان، بر ما زنان و مردان فعال و برابری خواه است که از همه انجمن های برابری طلب، سازمان ها، نهادها و کنشگران حقوق بشری و مدنی و همه کسانی که خواهان رهائی زنان از قربانی شدن به خاطر اِعمال خشونت می باشند، بخواهیم تا همصدا با ما، با برگزاری مراسم مختلف، اذهان ایرانیان و جهانیان را به فعالیت در این زمینه جلب کرده، بتوانیم گامی هرچند کوچک در این راه دشوار، اما ممکن و حیاتی برداریم.”

خامنه‌ای به نمایندگان مجلس:

طرح سئوال از رییس‎جمهوری را ادامه ندهید

رادیو فردا: آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، اول آذرماه، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا طرح سئوال از محمود احمدی نژاد را ادامه ندهند و گفت که «ادامه این کار، آن چیزی است که دشمن می خواهد.»

آیت الله خامنه ای افزوده است: «از نمایندگان محترم تقاضا می کنیم از اینجا به بعد ادامه ندهند.»

وی با تکرار درخواست ماه های اخیر برای «ایجاد آرامش» در ایران گفت: «ممکن است عده ای از دو طرف تحت تاثیر احساسات و با استفاده از وسائل تبلیغ از جمله روزنامه ها و پایگاه های اینترنتی، فضا را شلوغ کنند در حالی که همه مسئولان برای عمل به وظایف شان نیاز به آرامش دارند.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در مهرماه سال ۱۳۹۰ نیز در ارتباط با پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گفته بود که رسانه ها «نباید این قضیه را کش دهند»، چرا که به گفته او، «عده‌ای می‌خواهند از این حوادث برای زدن توی سر مسئولان سوءاستفاده کنند.»

طرح سوال از محمود احمدی نژاد روز ۱۹ مهرماه با ۱۰۲ امضاء به هیات رییسه مجلس داده شد و محور آن نیز «نوسان در بازار ارز، کاهش ارزش پول ملی، افزایش شاخص تورم رکودی، عدم پاسخ‌گویی بانک مرکزی به مجلس در مورد مسائل ارزی، واردات خودروی خارجی با ارز مرجع، و سخت‌گیری در مورد تعیین قیمت خرید تضمینی گندم» بود.

 

رفسنجانی برای دیدار با فرزندانش به اوین رفت

بی بی سی: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، برای نخستین بار در روز سه شنبه ۳۰ آبان برای ملاقات با پسر و دخترش که در بازداشت هستند به زندان اوین رفت.

گزارش شده که او حدود ساعت هفت بعد از ظهر برای این دیدار به اوین رفته است.

پیش از این هاشمی در بیمارستان با مهدی، پسرش که در بازداشت است، دیدار کرده بود.

مهدی هاشمی روز دوم مهرماه بعد از حدود سه سال اقامت در بریتانیا به ایران بازگشت. در فرودگاه او را تفهیم اتهام کردند و از او خواستند تا فردای آن روز به دادسرایی در زندان اوین برود.

او از همان روز سوم مهرماه در زندان اوین بود، تا روز پانزدهم آبان ماه که خبر آمد برای انجام چند آزمایش پزشکی به بیمارستان منتقل شده است.

همان روز گزارش شد که اکبر هاشمی رفسنجانی با پسرش در بیمارستان دیدار کرده است.

دیدار روز سه شنبه آقای هاشمی با فرزندانش نخستین دیدار او با فائزه بعد از دستگیری بود.

فائزه هاشمی، در دی ماه سال ۱۳۹۰ در دادگاه متهم شد که علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت تبلیغی انجام داده است.

قاضی صلواتی خانم هاشمی را به همین خاطر به شش ماه حبس محکوم کرد و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی.

حکم محکومیت در دستان فائزه هاشمی باقی ماند تا ساعت یازده شب اول مهر ۱۳۹۱ که ماموران برای جلب خانم هاشمی به خانه او رفتند. فائزه هاشمی از آن روز در بازداشت است.

احتمال مذاکره ایران با گروه ۱+۵ ماه آینده در استانبول

رادیو آلمان: سران کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا روز چهارشنبه در بروکسل دیدار می‌کنند تا تاریخ و موضوع دور بعدی مذاکره با ایران را مشخص سازند. این مذاکرات احتمالا ماه آینده در استانبول خواهد بود.

نمایندگان گروه پنج به علاوه یک روز چهارشنبه اول آذر، ۲۱ نوامبر در بروکسل با یکدیگر دیدار می‌کنند تا برای دور جدید مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور برنامه‌ریزی کنند.

خبرگزاری رویترز ضمن انتشار این خبر نوشته انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا مسیر مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک را مشخص‌تر کرده و دیپلمات‌های غربی مشتاق هستند که دور جدید مذاکرات هرچه زودتر آغاز شود چرا که نشانه‌هایی وجود دارد که ایران ظرفیت اتمی خود را همچنان بالا می‌برد.

رویترز به نقل از کارشناسان نوشته هر حمله اسرائیل به خاک ایران می‌تواند جرقه یک جنگ فراگیر در خاورمیانه باشد و از آنجا که وقوع چنین حمله‌ای تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری اسرائیل در ماه ژانویه بعید به نظر می‌رسد، اعضای گروه پنج به علاوه یک زمانی برای مانور دادن خواهند داشت.

کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده علیرغم تردید جدی درباره دستیابی به یک توافق با تهران و با امید به یک پیشرفت غیرمنتظره، بعد از سه دور مذاکره در سال جاری در حال تجدید نظر در استراتژی خود هستند.

فشار تحریم‌ها بر ایران در ماه‌های گذشته افزایش داشته است. دولت‌های اتحادیه اروپا مبادلات تجاری با ایران را متوقف و واردات گاز از این کشور را تحریم کرده‌اند.

با این حال نشانه‌های اندکی وجود دارد که نشان دهد افزایش فشارها ایران را به سوی رسیدن به یک توافق سوق می‌دهد.

دیپلمات‌ها می‌گویند گزینه‌ای که می‌تواند از سوی گروه پنج به علاوه یک استفاده شود این است که هم‌زمان با کم کردن تدریجی تحریم‌ها، امتیازات بیشتری نیز به ایران پیشنهاد شود.

 

آتش بس اسرائیل و حماس آغاز شد

بی بی سی: اسرائیل و حماس با آتش‌بس برای پایان دادن به خشونت‌های چند روز اخیر که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۶۰ نفر شد، توافق کرده‌اند.

با آغاز اجرای آتش بس از ساعت ۱۹ به وقت گرینویچ، مردم غزه به شادی پرداخته اند و صدای تیراندازی هوایی (به نشانه شادمانی) در سراسر این منطقه شنیده می شود.

آمریکا از این آتش بس که به پیشنهاد و با تلاش مصر برقرار شد، استقبال کرده است.

دفتر رئیس جمهور آمریکا گفته است که باراک اوباما به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل توصیه کرده بود که پیشنهاد مصر را بپذیرد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از نقش مصر در دستیابی به آتش بس تجلیل کرد.

نخست وزیر اسرائیل در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر دفاع و وزیر امور خارجه این کشور شرکت کرد و گفت که با آقای اوباما توافق کرده است که اسرائیل و آمریکا برای متوقف کردن قاچاق تسلیحات به غزه، از جمله توسط ایران، همکاری کنند.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل هم گفت که این کشور به همه اهداف نظامی خود در عملیات در غزه دست یافت و اکنون حماس را مسئول حفظ آتش بس می داند.

پیش از آغاز آتش بس دو طرف برای دقایقی بر شدت حملات خود علیه طرف مقابل افزودند.

جهاد اسلامی و حماس اعلام کردند که پیش از آغاز آتش بس، به سوی اهدافی در اسرائیل راکت پرتاب کرده اند.

ارتش اسرائیل هم می گوید که چند تونل و پرتابگر زیرزمینی راکت و تعدادی از پیکارجویان فلسطینی را در آخرین دقایق هدف قرار داده است.

امروز صبح در تل‌آویو، بمبی در یک اتوبوس منفجر شد و چندین نفر را زخمی کرد.

در حملات امروز اسرائیل علیه غزه نیز ۱۳ نفر کشته شدند.

ابتدا وزیر امور خارجه مصر خبر توافق‌نامه آتش بس میان حماس و اسرائیل را در جریان نشست خبری مشترک با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد.

 

 

 

 

منطقه حفاظت شده کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفت

بی بی سی: صبح روز چهارشنبه، ١ آذر/قوس (٢١ نوامبر)، در محله وزیر اکبر خان کابل، محل استقرار شماری از سفارت خانه های خارجی در پایتخت افغانستان، انفجاری روی داد که به گفته منابع پلیس ناشی از یک حمله انتحاری بوده است.

به گفته این منابع، حدود ساعت ٨ صبح به وقت محلی، مردی که جلیقه انفجاری بر تن داشت، مواد منفجره همراه خود را در نزدیک یک پایگاه نیروهای آمریکایی واقع در محله وزیر اکبر خان منفجر کرد.

ظاهرا این فرد در نظر داشت در این پایگاه دست به عملیات انتحاری بزند اما به دلیل مواجهه با ماموران امنیتی، موفق به اجرای طرح خود نشد و جلیقه انفجاری را پیش از رسیدن به هدف، منفجر کرد.

در این حمله انتحاری، علاوه بر کشته شدن فرد مهاجم، دو مامور امنیتی افغان نیز جان خود را از دست داده اند.

 

مخالفان بحرینی خواستار تحریم سیاسی حکومت هستند

بی بی سی: روز سه شنبه، ٣٠ آبان (٢٠نوامبر)، گروهی از رهبران و فعالان سیاسی مخالف حکومت بحرین در جلسه ای در لاهه، هلند، شرکت می کنند تا از جامعه جهانی بخواهند مقامات بحرینی را تحت فشار قرار دهد.

هدف از برگزاری این نشست جلب توجه جامعه جهانی به شرایط داخلی بحرین و درخواست حمایت از حرکت مخالفان حکومت آن کشور است.

نشست لاهه پس از آن برگزار می شود که مقامات بحرینی برگزاری تظاهرات را ممنوع اعلام کردند.

شرکت کنندگان در این نشست در نظر دارند موضوع شکنجه بازداشت شدگان و خشونت بی تناسب نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان و بازداشت شدگان را مطرح کنند. دولت بحرین این اتهامات را رد کرده و تاکید داشته است که در چارچوب پیشنهادهای یک کمیته بین المللی، اصلاحاتی را برای بهبود نحوه رعایت حقوق شهروندان به اجرا گذاشته است.

نشست لاهه جلسه ای مهم با شرکت چند تن از مخالفان سرشناس حکومت بحرین توصیف شده که در نظر دارند جهانیان را از “وخامت وضعیت حقوق بشر” در بحرین آگاه کنند.

از جمله شرکت کنندگان در این جلسه می توان به معاون مستعفی مرکز حقوق بشر بحرین و یک وبلاگ نویس سرشناس اشاره کرد که اخیرا از زندان آزاد شده است.

تا کنون دولت بحرین هشدارهای سازمان ملل در این زمینه را نادیده گرفته که منع برگزاری تظاهرات مخالفان اقدامی قابل قبول نیست و می تواند به تشنج بیشتر منجر شود.

بحران سیاسی بحرین از اوایل سال ٢٠١١ و با برگزاری تجمع هایی برای درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در آن کشور آغاز شد و گسترش یافت. در هفته های بعد معترضان چادرهایی در میدان مروارید منامه، پایتخت، برپا کردند.

با حضور روحانیون شیعه به عنوان رهبران حرکت اعتراضی، مقامات بحرینی ایران را به دست داشتن در ناآرامی ها و تلاش برای ایجاد درگیری فرقه ای در بحرین متهم کردند و به نوبه خود باعث بدبینی برخی از مخالفان غیرمذهبی و غیر شیعی نسبت به حرکت اعتراضی شد.

اکثر مردم بحرین شیعه هستند اما خاندان حکومتی این کشور سنی است.

بحرین عضو شورای همکاری خلیج فارس است و در ماه مارس سال ٢٠١١، دولت این کشور با حمایت ماموران امنیتی عربستان سعودی، چادرهای ایجاد شده در میدان مروارید را برچیدند.

مقامات بحرینی رهبران مخالفان را به ارتباط با ایران متهم کرده و گفته اند که هدف آنان، برقراری یک حکومت دینی به سبک جمهوری اسلامی است. به گفته آنان، مخالفان در صورت دستیابی به قدرت، آزادی های اجتماعی را از میان خواهند برد و از حرکت بحرین به سوی دموکراسی جلوگیری خواهند کرد.

رهبران مخالف حکومت این اتهام را رد کرده و دولت را متهم کرده اند.

اخیرا شیخ رشید آل خلیفه، وزیر کشور بحرین، از دستور منع برگزاری تظاهرات با بازگشت آرامش به این کشور حمایت کرده و گفته است که مخالفان مکررا از حق آزادی بیان سوء استفاده کرده اند.

رهبران مخالفا امیدوارند حمایت دولت های خارجی، سازمان های غیردولتی و رسانه های بین المللی را برای تحریم مقامات دولتی بحرین، از جمله منع سفر آنان به خارج، جلب کنند.

 

بریتانیا ائتلاف مخالفان حکومت سوریه را به رسمیت شناخت

بی بی سی: روز سه شنبه، ٣٠ آبان (٢٠ نوامبر)، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در گزارشی به مجلس عوام اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است تا “ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه را به عنوان تنها نماینده قانونی مردم سوریه” به رسمیت بشناسد.

هیگ گفت که تصمیم به شناسایی ائتلاف مخالفان را با توجه به مصوبه اتحادیه اروپا و براساس اطمینان های به دست آمده از رئیس ائتلاف مخالفان سوریه اتخاذ کرده و به نقل از رئیس ائتلاف گفت که “شناسایی ائتلاف، مسئولیت هایی را برای آن به دنبال دارد” و افزود که بریتانیا پیگیر آن خواهد بود که این تشکل، به تعهدات خود عمل کند.

وزیر خارجه بریتانیا روز جمعه با معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه، و دو تن از معاونان او در لندن ملاقات کرد و روز گذشته نیز اتحادیه اروپا اعلام کرد که این تشکل را نماینده مردم سوریه می داند.

به گفته ویلیام هیگ، شناسایی ائتلاف مخالفان به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه اقدامات دیگری را در پی خواهد آورد که از جمله، دعوت از این ائتلاف برای تعیین نماینده ای در بریتانیاست.

همچنین پس از آنکه ائتلاف مخالفان، تشکیلات سیاسی و ساختارهای لازم برای دریافت و توزیع کمک های بشردوستانه را ایجاد کند، دولت بریتانیا حمایت سیاسی و بشردوستانه خود از آن را افزایش خواهد داد.

بریتانیا به زودی تجهیزات اینترنت متحرک و تلفن های ماهواره ای را برای بهبود امکانات ارتباطی ائتلاف در داخل سوریه در اختیار این تشکیل قرار خواهد داد و به اعزام گروه ویژه ای برای ارزیابی و برنامه ریزی کمک به ائتلاف در زمینه برآورده کردن نیازهای اساسی مردم سوریه مبادرت خواهد ورزید.

اقدامات دیگر دولت بریتانیا به افزایش کمک به آسیب دیدگان از درگیری نظامی درسوریه ارتباط دارد که از جمله شامل کمک های دارویی، امکانات و تجهیزات درمانی و آموزش مددکاران بهداشتی برای کمک به آنان و همچنین، کمک به بازپروری روانی کسانی است که در معرض خشونت جنسی در سوریه قرار گرفته اند.

افزایش کمک به آموزش شهروند خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، پزشکان و فعالان سیاسی و ارائه کمک های مادی مانند تهیه و تحویل ژنراتورهای برق، تجهیزات ارتباطی و وسایل تامین آب آشامیدنی سالم ازجمله دیگر اقداماتی است که بریتانیا برای حمایت از گروه های غیرمسلح مخالف حکومت سوریه به اجرا می گذارد.

دولت بریتانیا تصمیم دارد همچنان از اقدامات اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه حمایت کند و به تلاش بیشتری دست بزند تا روسیه را در مورد موافقت با قطعنامه های موثرتر شورای امنیت قانع کند.

هیگ گفت که رئیس ائتلاف مخالفان گفته است که هدف این ائتلاف، جلب حمایت تمامی مردم سوریه و تلاش به عنوان یک نیروی سیاسی میانه رو و متعهد به دموکراسی است که مرتکب اقدامات خلاف رژیم کنونی سوریه نخواهد شد و در نظر دارد از غیرنظامیان در برابر حملات نظامی حمایت کند.

وزیر خارجه بریتانیا در ابتدای گزارش خود آنچه را که “اقدامات وحشیانه رژیم اسد” در سوریه می خواند محکوم کرد و گفت که حکومت سوریه، همچنان به حملات هوایی سنگین علیه غیرنظامیان در حلب، دمشق و حمص ادامه می دهد.

وی گفت که تاکنون بیش از سی هزار نفر در جریان بحران سوریه کشته شده اند و هر روزه نیز یکصد کشته دیگر به این رقم اضافه می شود و همزمان، خانه ها، بیمارستان ها و زیرساخت های اساسی و حیاتی مردم، مانند شبکه آب رسانی و بهداشتی در حملات دولتی نابود می شود. وی گفت که در حال حاضر، بین یک تا سه میلیون نفر از مردم سوریه آواره شده اند و به خصوص وضعیت کودکان، که نیمی از آوارگان را تشکیل می دهند، نگران کننده است.

وزیر خارجه بریتانیا افزود “گزارش های تکان دهنده ای از کاربرد تجاوز و خشونت جنسی توسط نیروهای ارتش و شبه نظامیان دولتی انتشار یافته که از این اقدامات به عنوان ابزار شکنجه علیه مخالفان زندانی استفاده می کنند.”

پیش از این فرانسه، ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ائتلاف مخالفان حکومت سوریه را به عنوان نماینده رسمی مردم و دولت در تبعید آن کشور به رسمیت شناخته اند.