هزاران تظاهرکننده روز شنبه طی راهپیمایی در خیابان های لندن و چند شهر دیگر بریتانیا خواستار آتش بس فوری در مناقشه غزه شدند.

شماره ۱۲۱۲ ـ پنجشنبه  ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹


 تظاهرات در لندن یکی از بزرگترین تظاهرات برای صلح در غزه بود

بی بی سی: هزاران تظاهرکننده روز شنبه طی راهپیمایی در خیابان های لندن و چند شهر دیگر بریتانیا خواستار آتش بس فوری در مناقشه غزه شدند.

تظاهرات لندن با آرامش شروع شد، اما زمانی که پلیس تلاش کرد تظاهرکنندگان را از دروازه های سفارت اسرائیل دور کند درگیری هایی روی داد.

پنجره های کافی شاپ آمریکایی "استارباکس" شکسته شد و سه مامور پلیس در اثر پرتاب اشیایی از سوی یک گروه کوچک زخمی شدند.

پلیس لندن می گوید که ۲۰ هزار نفر تظاهرات کرده اند، اما بی بی سی تخمین می زند که شمار آنها می تواند تا ۵۰ هزار نفر بوده باشد.

تخمین زده می شود که چند صد مامور پلیس در خارج از سفارت اسرائیل برای کنترل حدود ۲۰۰ تظاهرکننده تلاش کرده باشند.

رابرت هال خبرنگار بی بی سی می گوید که با توجه به شمار تظاهرکنندگان، می توان آن را مسالمت آمیز خواند.

وی گفت: "اما با تاریک شدن هوا یک گروه کوچک شامل چند صد نفر با پلیس رودرو شده و اشیایی پرتاب کردند."

خبرنگار بی بی سی می افزاید هرچند اینها صحنه های ناخوشایندی بود، اما نمایانگر آنچه در بخش اعظم ساعات بعد از ظهر گذشت نیست.

حدود ۱۵ نفر از جمله ۱۲ نفر به اتهام اغتشاش خشونت بار دستگیر شده اند. اتهام دو نفر دیگر حمله به یک مامور پلیس است.

این تظاهرات را گروه هایی شامل "ائتلاف جنگ را متوقف کنید"، "ابتکار عمل مسلمانان بریتانیا" و "کمپین همبستگی با فلسطینی ها" سازمان دادند.

همچنین در شهرهای ادینبورگ، آبردین، نیوکاسل و ساتهمپتون نیز راهپیمایی انجام شد.

"لیندزی جرمن"سازمان دهنده گروه "جنگ را متوقف کنید" گفت: "ما خواستار پایان یافتن قتل عام و خروج اسرائیل از غزه و فلسطین هستیم."

کن لوینگستون شهردار سابق لندن نیز که از سخنرانان بود گفت: "دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا اهرم های اقتصادی لازم برای متوقف کردن این آدم کشی انبوه را دارند."

نبردها در غزه علیرغم درخواست های بین المللی برای آتش بس اکنون وارد سومین هفته خود شده است.


 

اسرائیل گفت که در طول شب ۴۰ حمله هوایی علیه نوار غزه انجام داده است درحالی که پیکارجویان حماس چندین راکت به سوی شهرهای اسرائیلی پرتاب کردند.

مقام های ارشد فلسطینی هم اکنون برای گفتگو درباره پایان مناقشه در قاهره پایتخت مصر به سر می برند.

مقام های بهداشتی در غزه می گویند که بیش از ۸۰۰ فلسطینی کشته شده اند. اسرائیل می گوید ۱۳ شهروند آن در این مناقشه کشته شده اند.

در پاریس پایتخت فرانسه، به گفته برگزارکنندگان بیش از یک صد هزار نفر با شعارهای "اسرائیل جنایتکار" و اسرائیل مجازات باید گردد" ، در تظاهرات شرکت کردند.

 تظاهراتی که توسط ۳۸۰۰ مأمور امنیتی، اعم از پلیس و ژاندارم همراهی شد. در این تظاهرات بسیاری از شخصیت های سیاسی احزاب چپ فرانسه، در کنار خانم "هند خوری" نماینده دولت فلسطین در فرانسه حضور پیدا کردند.

در دیگر شهرهای فرانسه نیز بیش از ۸۰ تظاهرات مختلف برنامه ریزی شده بود، در این میان نزدیک به ده هزار نفر در شهر لیل تجمع کردند و بیش از چهار هزار تظاهرکننده در شهر تولوز به خیابان ها آمدند.

گفتنی ست در اکثر شهرهای بزرگ اروپایی و آمریکایی و سایر نقاط جهان روز شنبه چنین تظاهراتی در اعتراض به حمله اسرائیل به غزه برگزار شد و طی آن میلیون ها تن خواستار صلح در غزه شدند.