روز یکشنبه ۵ ژانویه امسال جایزه ۲۰ هزار یوروئی منطقه “زیگ راین” آلمان به مسعود سعدالدین نقاش ایرانی اعطا شد. این جایزه هر دو سال یکبار به هنرمندی تقدیم می شود که هیئت ژوری آثارش را برتر شناخته است. هیئت ژوری از روسای چند موزه و سیاستمداران محلی تشکیل شده است. مسعود سعدالدین یکی از نقاش های شناخته شده ایرانی است که از حدود سی سال پیش در آلمان سکونت دارد. او علاوه بر خلاقیت های هنری، به لحاظ اجتماعی نیز بسیار فعال است و در بنیادگذاری و اداره چند گالری و انجمن فرهنگی منطقه راین زیگ آلمان نقش داشته است.

برای گزینش هنرمند برتر امسال منطقه راین زیگ، بیش از ۳۶۰ نقاش نامزد شده بودند. هریک از نقاش ها باید ده اثر خود را برای بررسی به هیئت ژوری می رساندند. به این ترتیب به گفته خانم اولزبرگ از موزه ایالتی بن آلمان، انتخاب بهترین نقاش با بررسی نزدیک به ۳۶۰۰ اثر کار سختی بود.

سازمان دهندگان جایزه منطقه راین زیگ، در کنار اعطای جایزه نقدی ۲۰ هزار یوروئی، دو نمایشگاه ویژه از آثار برنده جایزه را نیز در شهرهای زیگبورگ و بن آلمان برگزار می کنند. همچنین کاتالوگ برگزیده آثار نقاش نیز به سرمایه گذاری این نهاد منتشر می شود.

مراسم اعطای جایزه نقدی در “گالری پمپ ورک”  شهر زیگبورگ برگزار شد. سالن اصلی این گالری ظرفیت جمعیت حاضر در مراسم را نداشت و به این دلیل کسانی که زودتر به محل نرسیده بودند در خیابان ماندند، تا جایی که برگزارکنندگان مراسم مجبور شدند صندلی های سالن را جابه جا کنند تا دیگران نیز بتوانند به داخل آن راه یابند.

خانم اولزبرگ عضو هیئت داوران جایزه و رئیس موزه ایالتی بن آلمان در این مراسم گفت که هیئت داوران، به اتفاق آراء مسعود سعدالدین را به عنوان هنرمند شایسته دریافت جایزه سال ۲۰۱۶ انتخاب کرد”.

وی افزود که سعدالدین نه تنها به خاطر هنر خود، بلکه به دلیل تلاش های اجتماعی گسترده و پایدار نیز شایسته تجلیل است.

از نگاه روزنامه ها

روزنامه منطقه ای راین زیگ آنسایگر در گزارشی پیرامون مراسم اعطای جایزه و نمایشگاه آثار مسعود سعدالدین که به همین مناسبت در “گالری پمپ ورک” شهر زیگبورگ برپا است، نوشت: “مسعود سعدالدین با واقعیت بازی های خاص خودش را می کند. …چهره های شخصیت ها، اثری قوی بر بیننده می گذارند و چین لباس ها و بازی نور و سایه ماهرانه اند، اما در کارهای او پوچی هم همیشه جای خود را دارد.”

روزنامه جنرال آنسایگر بن نیز در گزارشی مفصل با اشاره به هجوم غیرمنتظره دوستداران هنر به مراسم اعطای جایزه، به نقل از خانم گابریل اولزبرگ رئیس موزه ایالتی بن و عضو هیئت داوران نوشت: ” ما به عنوان اعضای هیئت داوران نه تنها بر سر انتخاب مسعود سعدالدین اتفاق نظر کامل داشتیم، بلکه احساس خوشبختی هم می کردیم. آنچه در هنر سعدالدین به ویژه به این اتفاق نظر کمک می کرد، نوع رئالیسمی است که با عکسبرداری از واقعیت ربطی ندارد. سعدالدین در پشت تصویرهای رئالیستی خود فضائی سورئالیستی ایجاد می کند. او در زمینه های فکری و الهام گرفتن از موتیف ها، از نقاط هیجان آفرین تاریخ هنر مایه می گیرد”.