اعتراض به عملکرد دولت هارپر به دلیل عدم حمایت از افرادی که مشاغل خود را از دست داده اند در سراسر کشور و بویژه در انتاریو افزایش یافته است.  


شماره ۱۲۱۶ ـ پنجشنبه  ۱۲ فوریه ۲۰۰۹


 

اعتراض به عملکرد دولت هارپر به دلیل عدم حمایت از افرادی که مشاغل خود را از دست داده اند در سراسر کشور و بویژه در انتاریو افزایش یافته است. اپوزیسیونها او را به بی کفایتی در اداره کشور و عدم توانایی مدیریت صحیح موج بیکاری متهم می کنند.

جان مک کالم منتقد اقتصادی حزب لیبرال در یک مصاحبه مطبوعاتی بیان کرد: «تا ژانویه در کشور حدود ۱۲۹ هزار فرصت شغلی از بین رفت و این آمار در تاریخ ما شگفت انگیز است. ما به سخنان نخست وزیر در باب مبارزه با بحرانهای پیش رو اعتماد کردیم و هم اکنون با بحرانی مواجه شده ایم که در ذهن ما نمی گنجد. من معتقدم در این میان محافظه کاران بیشترین آسیب را به سیستم اقتصادی وارد کرده اند و در این شرایط کار دولت از همیشه سخت تر است مهمترین مسئله پیش رو سامان دهی به سیستم بیمه است. کارمندانی که سالهای متمادی حق بیمه پرداخت کرده اند، قطعا در انتظار دریافت مستمری خود هستند».

جیم فلاهرتی، وزیر اقتصاد معتقد است، در حال حاضر تنها ۵۴ درصد از بیکاران واجد شرایط دریافت حق بیمه بیکاری هستند.

یکی از اصلی ترین مخالفان سیاست های وزارت اقتصاد، مک کالم است. او با ابراز نگرانی از این سیستم می گوید:« دولت باید توان آن را داشته باشد تا به هر فرد بیکار در انتاریو حدودا مبلغ ۴۶۳۰ دلار تخصیص دهد».

 تورنتو استار می نویسد، سابق بر این فلاهرتی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تورنتو اعلام کرد با تسهیل شرایط دریافت بیمه بیکاری موافق نیست، لیکن این عملکرد از جانب اعضای پارلمان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. لیبی دیویس نماینده پارلمان از حزب ان دی پی، از ونکوور در یک سخنرانی خطاب به دولت گفت:« هم اکنون ۳/۱ میلیون بیکار در کانادا در جستجوی شغل هستند. عملکرد دولت به قدری کند و اندک است که خواسته این قشر را به هیچ وجه پوشش نمی دهد».

با شرایط پیش آمده، به رغم امیدهایی که فلاهرتی به بهبود شرایط داشت، لیکن هارپر اعلام کرد پارلمان برنامه هایی دارد و نمی توان با هر آمار جدید یا هر تغییر سیاست های اصلی دولت را به سوی یک جریان خاص منحرف کرد.

مک گینتی در نشست حزب لیبرال به خبرنگارن گفت: «اوضاع اقتصادی ایالات متحده نابسامان تر می شود و پیرو آن کانادا و بویژه انتاریو در شرایط دشوارتری قرار می گیرند.»

هم اکنون فلاهرتی به مردم کانادا توصیه می کند، در انتظار تغییر سریع شرایط نباشند، زیرا رکود اقتصادی در آمریکا نیز روز به روز بیشتر می شود.