شهروند- بنا به دعوت کلوب کانادا ۱۷ نوامبر جاری دکتر رضا مریدی، وزیر علوم درباره ی “استراتژی سیاستگذاری علمی”

در جمع کثیری از رهبران علمی، پژوهشی و تجاری سازی پژوهش های علمی متشکل از نمایندگان دانشگاه ها، کالج ها، بیمارستان های آکادمیک، مؤسسات پژوهشی و بخش پژوهشی صنایع گوناگون ایراد کرد.

کلوب کانادا مؤسسه ی غیرانتفاعی است که ۱۲۰ سال پیش از این (در سال ۱۸۹۷) به منظور ایجاد محیطی شفاف، سالم و سازنده برای تبادل افکار و عقاید و پرداختن به موضوعاتی که جامعه با آن ها روبروست در تورنتو تأسیس شده است. آقای جان ترنر نخست

وزیر اسبق کانادا ریاست عالیه این کلوب را عهده دار است.

دکتر رضا مریدی

سخنران های این کلوب معمولا از میان نخست وزیران، سیاستمداران، دانشمندان و متفکران برجسته کانادا انتخاب می شوند. این دومین باری است که از دکتر مریدی برای سخنرانی در این کلوب دعوت شده است.

طی این سخنرانی دکتر مریدی شمه ای از دوران تحصیل خویش در دانشگاه تهران و زندگی و کار در ایران را یادآوری کرد و آنگاه به تشریح جایگاه پژوهش های علمی در ساختار اقتصادی کانادا پرداخت و اشاره کرد که دولت مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار برای پژوهش در تکنولوژی نسل پنجم شبکه اینترنت ـ اتوموبیل بدون راننده- کامپیوترهای کوانتیک و هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کند. این سرمایه گذاری موجب خواهد شد که انتاریو به عنوان یکی از پیشروان تکنولوژی های پیش رفته موقعیت خود را در جهان حفظ کند.

او سپس انتصاب پرفسور مالی شویکت را به عنوان اولین “دانشمند ارشد” انتاریو اعلام کرد.

پرفسور مالی شویکت در کنار دکتر رضا مریدی

پرفسور مالی شویکت استاد شیمی پلمیر در دانشگاه تورنتو است که تاکنون ۴۳ جایزه علمی از مراجع گوناگون علمی جهان دریافت کرده است و تنها فردی است که به عضویت هر سه آکادمی ملی کانادا یعنی آکادمی علوم کانادا وابسته به انجمن سلطنتی کانادا، آکادمی مهندسی کانادا و آکادمی علوم پزشکی کانادا انتخاب شده است. او دارای نشان انتاریو و مدال و جایزه مخصوص ۶۰امین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت پادشاه کانادا است و یکی از دانشمندان بنام در سطح جهانی است.

سمت دانشمند ارشد برای اولین بار در دولت انتاریو ایجاد شده است و پرفسور مالی شویکت از میان تعداد کثیری از داوطلبان احراز این سمت، انتخاب شده است. او درباره ی مسائل مربوط به سیاست گذاری های علمی به وزیر علوم، و در صورت لزوم به نخست وزیر گزارش خواهد داد و در تصمیم گیری ها، با اتکاء به داده های علمی دولت را یاری خواهد کرد. انتصاب پرفسور شویکت به این سمت در محافل دانشگاهی ـ  علمی و پژوهشی انتاریو با استقبال گرمی روبرو شده است.

گفتنی است در این خبر اصطلاح و عنوانChief Scientist   به “دانشمند ارشد” ترجمه شده است. در ایران ما چنین سمتی نداریم.