دادستان کل آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ تیر در سخنانی جاه‌طلبی‌های جهانی حزب کمونیست چین را «مهم‌ترین مساله» برای ایالات متحده و جهان در قرن بیست و یکم خواند و درباره آن هشدار داد.

ویلیام بار دادستان کل امریکا

به گزارش فاکس نیوز، ویلیام بار طی سخنانی در موزه ریاست جمهوری جرالد آر فورد، گفت: «حزب کمونیست چین، در امتداد شاخه‌های متعدد خود در دولت و جامعه چین، کارزار هماهنگی را برای سوءاستفاده از آزادی‌های موجود در نهادهای ما و با هدف نابودی آنها به اجرا گذاشته است.»

وی با اشاره به بخش‌های مختلف صنعتی، از جمله فناوری و دارویی، به تشریح چگونگی «حملات برق‌آسای اقتصادی» دولت چین به منظور سلطه بر اقتصاد جهانی و نشستن بر جایگاه ایالات متحده به عنوان قدرت برتر جهان پرداخت.

دادستان کل آمریکا گفت، که جمهوری خلق چین برای رسیدن به این اهداف خود «طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌های چپاولگرانه و اغلب غیرقانونی» شامل دست‌کاری در ارزش پول رایج کشور، سرقت مالکیت معنوی، حملات سایبری، و جاسوسی را به کار می‌گیرد.

ویلیام بار در ادامه خاطر نشان کرد که طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» حزب کمونیست چین، و همزمان تلاش پکن برای سلطه بر برخی صنایع کلیدی با فناوری بالا، «یک تهدید واقعی را متوجه رهبری تکنولوژیک ایالات متحده می‌کند.»

وی همچنین از رویکرد تعدادی از غول‌های فناوری آمریکا مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، و یاهو در برابر پکن و خواسته‌های آن، و بابت آن چه او تمایل زیاد از حد این شرکت‌ها برای همکاری با حزب کمونیست چین خواند، انتقاد کرد.

دادستان کل آمریکا هشدار داد: «اگر شمار یک رهبر تجاری آمریکایی هستید، دلجویی از جمهوری خلق چین ممکن است پاداش کوتاه مدت برای شما داشته باشد. اما در نهایت، هدف جمهوری خلق چین این است که جای شما را بگیرد.»